• bruksortsbo

Har barn, vill ha fler!

Börjar bli orolig. Jag tog ut min kopparspiral i november 2014. Vi har försökt få till ett syskon sedan dess. Förra månaden kollade jag mina värden, allt såg bra ut. Inga konstigheter.

Vi har två barn, 6,5 år och 4 år. Varför går det inte?? Har tagit i snitt 3-4 månader med varje graviditet (3st, det första blev MF).

Det enda jag kan tänka mig är stress. Har varit på gränsen flera ggr till utmattning. Jobb, sjukskrivning, mm. Men detta ör ju även det ett stressmoment!

Vad kan jag göra själva?

• Svar på tråden Har barn, vill ha fler!
  • Cyanea

Det första jag tycker att du ska göra är att sluta anklaga dig själv för att det inte fungerar. Så gott som alla som kommer till dessa trådar har gjort detsamma och har försökt många gånger om att förändra hela livet för att det tillslut ska fungera, men sällan med något som helst resultat. Det är inte ditt fel om det inte fungerar. Det är bara så det är ibland. 

Sen tycker jag att du ska försöka slappna av, inte för att det kommer hjälpa er att bli gravida, utan för att det är extremt tufft för dig att både ha mycket på jobbet och att må dåligt över detta. Det kan ta tid att lyckas och du måste hålla under tiden. Även om ni lyckats tidigt förr betyder inte det att förutsättningarna är desamma nu. Försök låta året gå. Sätt upp en deadline för när du börjar ta tag i problemet och låt det vara tills dess. 

Jag har ingen aning om hur det fungerar för par som redan har barn, men för oss som inte har det får man påbörja utredning hos sjukvården efter ett år utan plus. Det kan vara ett bra nästa steg. 

Mitt råd till dig är att inte mixtra för mycket med kroppen. Det är dyrt, det är ansträngande och det finns inga som helst vetenskapliga belägg för att det fungerar. Det kan säkert ställa till med ännu mer oreda. Jag gjorde det ganska mycket i början, men allt det ledde till var ännu mer press på mig. Ta hand om dig så gott du kan. 

• Minza83

Har du kollat dina mineralvärden?
    Mindfulness? Äkta kinesisk akupunktur ska också vara bra har jag läst!

• bruksortsbo

Tack för ditt fina inlägg! <3 Nog hänger det över en, det gör det. Ska ta till mig dina ord!

Jag har inte kollat mineralvärden, men testat mindfulness, tycker det hjälper mot ångesten jag har kring pms. Har PMSD/PMDS, tidigare ätit Premalex.

Svar på tråden Har barn, vill ha fler!