• Tihi

Gillar du samma parfymer idag som förr i tiden?

Jag har märkt att parfymer som jag älskade för 5-10-15 år sen gillar jag inte det minsta längre. Som idag t ex när jag testade Tresor som jag avgudade förut och den är väl okej men inget jag gillar eller skulle köpa igen. Tror inte det finns någon jag skulle köpa idag av mina gamla parfymer och vissa tycker jag rentav luktar vedervärdigt fast jag tyckte dom var underbara en gång i tiden.

Vad är det som förändras hos en själv när man inte alls gillar en doft man har tyckt mycket om förut?

• Svar på tråden Gillar du samma parfymer idag som förr i tiden?
  • Drottningen70

Ja egentligen men vågar inte använda det längre. Har en förkärlek för tung musk, som inte brukar uppskattas. Nu använder jag bara carolina herrera som har en ren tvålig doft som jag också gillar.

• Tihi
    Drottningen70 skrev 2015-07-24 23:17:22 följande:
    Ja egentligen men vågar inte använda det längre. Har en förkärlek för tung musk, som inte brukar uppskattas. Nu använder jag bara carolina herrera som har en ren tvålig doft som jag också gillar.
    Menar du att andra får migrän och illamående av dina parfymer? Tungan ute

Men du gillar alltså parfymer som du gillade för många år sen? Ska bli spännande att se vad andra svarar i tråden.
  • taquine

Alltid gillat "tunga" parfymer , opium var min favorit för tusen är sedan men den känns för mycket  nu .. 
    Kör en från Diesel istället , luktar otroligt gott ;)

Goodness me
  • BCH52

Jag känner igen det där. Jag tror, det här är min alldeles egna och helt ovetenskapliga teori. En parfym doftar olika beroende på vem som bär den, det tror jag beror på våra hormoner.. Hormonnivåerna förändras ju med åren, jag upplevde också förändring när jag var gravid. Det som fungerar när jag är 20 blir helt annorlunda när jag är 40. Hur vi upplever dofter är ju väldigt känslomässigt, det är nog väldigt ursprungliga reaktioner det handlar om. Min favorit de senaste åren är Chloe, den fungerade inte alls när jag var 20 och skulle låna mammas dyra parfym.

• En PantherTant

Ja, nya favoriter har tillkommit, men favoriten från förr finns också kvar. Chanel nr 5 tröttnar jag aldrig på, men varvar den numera med Black Opium och flera av Burberrys dofter.

• Tihi
    BCH52 skrev 2015-07-25 04:22:48 följande:
    Jag känner igen det där. Jag tror, det här är min alldeles egna och helt ovetenskapliga teori. En parfym doftar olika beroende på vem som bär den, det tror jag beror på våra hormoner.. Hormonnivåerna förändras ju med åren, jag upplevde också förändring när jag var gravid. Det som fungerar när jag är 20 blir helt annorlunda när jag är 40. Hur vi upplever dofter är ju väldigt känslomässigt, det är nog väldigt ursprungliga reaktioner det handlar om. Min favorit de senaste åren är Chloe, den fungerade inte alls när jag var 20 och skulle låna mammas dyra parfym.
    Jag har hört nånstans att hormonerna förändras helt i kroppen vart sjunde år så det skulle kunna förklara varför "gamla" parfymer inte luktar gott när man har dom på sig långt senare. Men borde man inte tycka att dom luktar gott i flaskan fortfarande? Eller påverkar hormonerna ens näsa också? Det här måste jag forska lite i om ingen här vet svaret?
    En PantherTant skrev 2015-07-25 09:49:33 följande:
    Ja, nya favoriter har tillkommit, men favoriten från förr finns också kvar. Chanel nr 5 tröttnar jag aldrig på, men varvar den numera med Black Opium och flera av Burberrys dofter.
    Att få nya favoriter är en sak men tycker du att dina gamla favoriter luktar Kräks idag? För det tycker jag om dom flesta av mina gamla favoriter vilket förvånar mig.

• Aniiee

Ja, jag gillar samma parfymer idag som för 15 år sedan. Använder inte parfymer så mycket, men, men.

Dock har jag upptäckt att jag inte tycker om vissa doftljus längre, som var favoriter förr. Udda....

I can't imagine a man really enjoying a book and reading it only once. - C.S. Lewis
  • Tihi
    Aniiee skrev 2015-07-25 16:19:06 följande:
    Ja, jag gillar samma parfymer idag som för 15 år sedan. Använder inte parfymer så mycket, men, men.

Dock har jag upptäckt att jag inte tycker om vissa doftljus längre, som var favoriter förr. Udda....
    Det är ju lite åt samma håll fast det handlar om ljus. Visst är det märkligt?
  • IMHO

Jag älskade Poison från Dior, men det har gått över. Alyssa Ashleys musk minns jag med kärlek och jag tror jag skulle gilla den igen. Föredrar tyngre dofter framför syrliga, lätta, blommiga och söta. De känns helt fel. Känns som de är för tonåringar, fast jag föredrog "tantparfymer" redan som ung.

• doge

Jag gillar ju inte de sötsliskiga dofterna från HM som jag brukade gilla som 12-14åring, iövrigt gillar jag nog ganska liknande(men jag är ju inte så gammal heller)
    Dock på tal om doftljus som någon skrev om, förr hade jag alltid doftljus eller rökelser men numera får jag tyvärr ont i huvudet av dem och mår illa... Jag gillar själva dofterna men det får inte bli för mycket. 

• Tihi

Fick bevisat i helgen att jag inte inbillar mig. En parfym som jag och mannen tyckte luktade vedervärdigt på mig för 7-8 år sen tycker vi båda två luktar jättegott nu, såpass gott att vi både tyckte att jag måste köpa den. Så något på mig har ju förändrats som påverkar parfymen vare sig det är hormoner, kost, ph-värde på min hud eller vad det nu kan vara. Mystiskt. Spöke

Svar på tråden Gillar du samma parfymer idag som förr i tiden?