• Nicole landiane

Ammade mammor

Hej vela bara fråga om

Någon här vet hur det ligger till med att dricka energi dryck när man ammar??? Blir frustrerad Pgr av att när jag frågade på BB om man fick dricka energi dryck under tiden man ammar då sa dom att det var helt ok att dricka 1 per dag typ men är det någon här som ammat och druckit energi dryck under tiden ni ammar har barnet fått nå reaktioner av det eller är det ok att ta en red Bull och amma vidare någon som vet??

• Svar på tråden Ammade mammor
  • MeEmmA

Jag personligen gillar inte endrgidryck, men pga stora halter av koffein så ska du inte dricka mer än 1/dag. Det är ingen fara, precis som med kaffe (men kaffe kan man dricka lite mer av)

• Nicole landiane

Tack för svar ????jag själv är ett red Bull freak ???? och jag saknar energi drycken nå grymt mycket då jag inte drack det under tiden jag var gravid så saknar jag det verkligen men om BB sa att det var ok så ska vell inget kunna hända med min son som blir 2veckor på tisdag då borde jag kunna ta en red Bull till fredags myset ????

• Dockan

Koffein är. Lika länge i bm som i dig, dvs ca 30 min.

Men jag märkte att sonen sov dåligt om jag drack kaffe sent. Typ efter 19. Fredagsmys tidigt kanske? Men alla barn är olika. :)

• MammAmma

Jag har då druckit både kaffe och energidryck när jag ammat och märkte inte av något på barnen. Drack dock inte lika mycket som jag gör i vanliga fall.

• Mascaraklumpar

En redbull innehåller lite mindre koffein än en kopp kaffe. Koffein går över till barnet i mycket små mängder, men barnet bryter inte ned koffeinet lika snabbt som vuxna de första månaderna. När jag ammade senast, för flera år sedan, så var rekommendationen max tre koppar om dagen har jag för mig, samtidigt så fanns inga belägg för att barnet i praktiken påverkades av större mängder. Hur det är nu vet jag inte.

• Mascaraklumpar

Såhär säger slv nu för tiden:

"Koffein från kaffe och te förs över till barnet via bröstmjölken i så små mängder att det inte skadar barnet. Därför behöver du inte dra ner på kaffe eller te när du ammar."

• MeEmmA

Enligt BVC ska man dricka måttliga mängder, blir det för mycket koffein för barnet kan det göra att hjärtat slår för snabbt och hjärtklappning... Men det är stora mängder från mamman det handlar om, onormala mängder....

• SSL

Jag skulle aldrig få för mig att dricka varken kaffe eller energidryck medans jag ammar. Allt man stoppar i sig och använder förs över till barnet. Försök hålla era pluttar så rena som möjligt.

• Tess1990

En ibland är helt okej!
    undvik bara helt energidryck med ginseng, det ska man varken äta/dricka som gravid eller ammande. 
    men tror inte redbull innehåller det? annars finns de andra märken som är utan. 

märkte själv att Dante blev lite piggare om jag drack de, så drick helst bara på dagen/tidig kväll om ditt barn blir påverkad

och lycka till med amningen! Glad

• SSL

Ha för vana att dricka mycket vatten istället. 4 l. Drick 500 ml åt gången. Försök göra annat för att bli lite piggare. Men vila är det bästa för mjölken inte att hålla igång..

• SSL

Förstår att man måste hålla igång ibland. Menar inte så.. Ursäkta! Använd sunt förnuft. Såklart att det inte är bra för bebis.

Mvh Ann Charlotte

• scanmia

Det är så lite som går över till bebin att det är ok i måttliga mängder. Ett tips jag fick av min bm var att dricka samtidigt som du ammar. Det tar en liten stund innan ämnet kommer ut i mjölken och då är bebin mätt och när bebin vill äta igen så har du redan hunnit metabolisera en hel del av koffeinet. Bröstmjölken innehåller samma halt av koffein som ditt blod och lagras inte speciellt där. (Resonemanget fungerar även för alkohol.)

• Trippelmamma76

Men red bull innehåller väl fler centralstimulerande ämnen än bara just koffein? Hur påverkar de barnet? Jag hade låtit bli, men jag är ganska noga med vad jag stoppar i mig även för övrigt både som gravid och ammande.

• fluu

På något sätt så skulle det kännas fel att dricka det när jag ammar då det på många ställen är 15-års eller 18-årsgräns på att köpa energidrycker.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Mascaraklumpar
    Trippelmamma76 skrev 2015-07-25 05:18:19 följande:

Men red bull innehåller väl fler centralstimulerande ämnen än bara just koffein? Hur påverkar de barnet? Jag hade låtit bli, men jag är ganska noga med vad jag stoppar i mig även för övrigt både som gravid och ammande.

Nej. Tänker du på taurin så är det ett amniosyraderivat som är essentiellt för barnet och inget centralstimulerande. Barn föds med taurinbrist och bröstmjölken innehåller därför höga mängder taurin, oavsett om du dricker energidrycker eller inte.
  • Nicole landiane

Tack alla för svar jag vill bara dricka en red Bull inte mer och BVC sa till mig att man ska undvika energi dryck under tiden man ammar men BB sa att MSN kunde ta en om dagen typ så vet inte riktigt vem jag ska lyssna på dom flesta säger att Man kan pumpa ut dom första dropparna om man tlx druckit ett glas vin eller rökt för då får inte barnet i sig någonting av det inte för att jag dricker alkohol eller röker men hade en vännina som sa det till mig någon som hört det?

Svar på tråden Ammade mammor