• junimamma12

Sluta amma

Ja som rubriken lyder så håller jag på att sluta amma med min 5 mån, dels för att det inte finns jätte mkt mjölk kvar och sen för att jag får ont.

så nu undrar jag, jag ger sonen välling på kvällen för att han ska sova hela natten, men icke. Han ska ändå äta var 3e timme på natten oxå. Hur gör ni andra som slutar o amma o ersätter med välling eller ersättning, när sover de hela nätterna eller hur ska man göra för att de ska göra de.

det är jobbigt o vara vaken hela tiden på nätterna både jag o han behöver sova ju ????????

• Svar på tråden Sluta amma
  • Visflicka
    junimamma12 skrev 2015-07-21 21:45:39 följande:

Ja som rubriken lyder så håller jag på att sluta amma med min 5 mån, dels för att det inte finns jätte mkt mjölk kvar och sen för att jag får ont.

så nu undrar jag, jag ger sonen välling på kvällen för att han ska sova hela natten, men icke. Han ska ändå äta var 3e timme på natten oxå. Hur gör ni andra som slutar o amma o ersätter med välling eller ersättning, när sover de hela nätterna eller hur ska man göra för att de ska göra de.

det är jobbigt o vara vaken hela tiden på nätterna både jag o han behöver sova ju ????????

Har du provat att bara vagga honom till sömns igen när han vaknar på nätterna? En kväll bara bestämde jag mig: inatt vaggar jag istället för att amma. Det var riktigt jobbigt först när hon började skrika och jag tänkte: nej jag ger upp. Men det tog inte mer än någon minut så sov hon igen. Det är alltid värt ett försök.
    Men sova hela natten får du kanske försöka tänka att det går över med tids nog. Inte bara för att man ger välling. Min dotter är nio månader och sover hela nätterna då och då men långt ifrån alla. Men det är ju olika från barn till barn. Och visst är det jobbigt. Jag vet. Men man får försöka tänka att det går över, det har alltid varit mitt mantra sedan hon föddes och jag började känna hur sömnen började tryta. Man får försöka lösa det på annat sätt. Om han nu tar flaska borde du ju kunna låta någon annan ta honom en natt och ge honom ersättning istället om det nu inte funkar att sluta med maten på natten.
  • minerva123
    junimamma12 skrev 2015-07-21 21:45:39 följande:

Jag introducerade ersättning vid 6 månader och trappade ner amningen successivt efter det. Sonen slutade äta på natten på eget initiativ vid 8 månaders ålder. Tyvärr slutade han inte vakna på nätterna ändå, utan han behövde vaggas åtminstone 2- 3 gånger per natt, dåliga nätter upp till 5-6 gånger. Han sov en hel natt helt ostört först vid ca 2 års ålder. Min yngsta är 5 månader och han har många, många nätter sovit 22-06/07 utan att äta. Han äter oavsett aldrig tidigare än kl 05. Han helammas. Med andra ord vet man aldrig när nätterna blir bra. Det är väldigt individuellt och ärligt talat tror jag inte att välling är någon mirakelkur för ostörda nätter.
  • Leola

Har inget råd kring sluta amma (ammar fortfarande min tvååring). Men däremot reagerar jag på att du tycker att en 5 månaders inte ska behöva mat på natten! Min dotter ammade nog nästan en gång i timmen fortf vid den åldern! Även om det inte bara handlar om hunger så är det inget konstigt att ett litet barn behöver amma/få ersättning på natten. Det är heller inget som säger att välling på kvällen leder till hela nätters sömn. Det är jättevanligt att bebisar (och även äldre barn) vaknar flera gånger per natt, de behöver då hjälp att somna om, och det får man som förälder ställa upp på så klart

Vet hur det är att vara trött, men försök göra uppvakningarna på natten så korta som möjligt, ha flaska med ersättning klar vid sängen (om bebisen gillar rumstempererad ersättning så ska väl det funka att ge vad jag vet i alla fall, för att slippa springa och värma).

• Annelie 76

Jag ger ersättning vid åtta när det är nattning, sen en flaska till vid elva-tolv innan jag går och lägger mig. Liten sover då men det går jättebra att ge ändå. Jag gav en flaska vid fyra-fem tidigare men vid åtta månader ungefär slutade jag bara och det gick hur bra som helst. Han sover inte alltid hela nätter men jag behöver inte ge flaska iaf. Flaskan på kvällen tror jag är anledningen till att det inte är nån brådska med frukost så ibland får jag tom sovmorgon.

• pigglet

Jag tror mina barn har ätit på natten tills de varit 8 månader? Låter tidigt vid 5, även om jag tror jag läst att rent teoretiskt så ska de inte behöva mat nattetid efter 5 månader. Men jag tror det är ovanligt att de slutar så tidigt...

• Voodoodoll

För det första ska en 5-månaders inte ha välling. Bröstmjölk/ersättning ska vara enda födan i 6 månader och ska vara en del av födan barnets första år. (Se WHO). För det andra är det fullt normalt att bebisar vaknar och äter om nätterna, speciellt när de bara är 5 månader gamla. Förstår dock tröttheten och önskan om att få sova.

• junimamma12
    Visflicka skrev 2015-07-21 21:53:46 följande:

Har du provat att bara vagga honom till sömns igen när han vaknar på nätterna? En kväll bara bestämde jag mig: inatt vaggar jag istället för att amma. Det var riktigt jobbigt först när hon började skrika och jag tänkte: nej jag ger upp. Men det tog inte mer än någon minut så sov hon igen. Det är alltid värt ett försök.

Men sova hela natten får du kanske försöka tänka att det går över med tids nog. Inte bara för att man ger välling. Min dotter är nio månader och sover hela nätterna då och då men långt ifrån alla. Men det är ju olika från barn till barn. Och visst är det jobbigt. Jag vet. Men man får försöka tänka att det går över, det har alltid varit mitt mantra sedan hon föddes och jag började känna hur sömnen började tryta. Man får försöka lösa det på annat sätt. Om han nu tar flaska borde du ju kunna låta någon annan ta honom en natt och ge honom ersättning istället om det nu inte funkar att sluta med maten på natten.

Jag ha provat att ge vatten på natten och ibland går de men inte alltid.. Men ska absolut prova att bara vagga o ge vatten o tänka som du att inte ge upp. Tror man är bekväm oxå när min store grabb föddes så sov han hela nätterna från 2 mån och åt ingenting på natten o då ammade jag bara honom fram till 3 mån sen hade jag ingen mjölk kvar så visst det är så olika från barn till barn..
  • junimamma12
    Voodoodoll skrev 2015-07-21 22:33:59 följande:

För det första ska en 5-månaders inte ha välling. Bröstmjölk/ersättning ska vara enda födan i 6 månader och ska vara en del av födan barnets första år. (Se WHO). För det andra är det fullt normalt att bebisar vaknar och äter om nätterna, speciellt när de bara är 5 månader gamla. Förstår dock tröttheten och önskan om att få sova.

Fast tål han inte ersättning och inget annat gå ner så är välling helt okey,så va de med min första son med han total vägrade ersättningen och vällingen gick kanon o då fick han de från 4mån för jag hade ingen mjölk alls kvar och sen sov han hela nätterna från han va 2mån så det är väldigt olika
  • Amerigo

Jag slutade när sonen var 4 månader, han behövde mat på natten tills han var 10 månader ungefär så fram tills dess var det att springa med välling så fort han vaknade :)

• Alexi
    junimamma12 skrev 2015-07-21 22:39:09 följande:
    Fast tål han inte ersättning och inget annat gå ner så är välling helt okey,så va de med min första son med han total vägrade ersättningen och vällingen gick kanon o då fick han de från 4mån för jag hade ingen mjölk alls kvar och sen sov han hela nätterna från han va 2mån så det är väldigt olika
    Vad är det han inte tål i ersättning menar du? För välling är rätt kraftigt så ta det lugnt med att ge för mycket av det så här tidigt, det kan skapa magproblem.
  • Leola
    Alexi skrev 2015-07-21 22:43:17 följande:

Vad är det han inte tål i ersättning menar du? För välling är rätt kraftigt så ta det lugnt med att ge för mycket av det så här tidigt, det kan skapa magproblem.

Sant, samt finns det flera olika ersättningar, finns för extra känsliga bebisar också.
  • junimamma12
    Leola skrev 2015-07-21 23:54:44 följande:

Sant, samt finns det flera olika ersättningar, finns för extra känsliga bebisar också.

Det vet jag. Men båda mina barn tål inte ersättning då vi provat alla både för känsliga magar o så, spyr som en gris när han får i sig det och bara skriker. Bvc ha sagt att välling är okey då ingen av de tålde ersättningarna så därför kan vi ge välling och det är bara majsvälling han får.

Han får välling inför natten o på natten annars få han bröstet på natten om de finns ngn mjölk. Och sen är det inget mer så det är inga stora mängder med välling nu i början
  • Alexi

Fast om ni misstänker allergi mot ersättningen måste ni ju utreda mot vad.

Svar på tråden Sluta amma