• Majjsan74

Men alltså VAD äter era barn till frukost?

Läste en annan tråd här som handlade om att barnbarnet inte får mat hemma. Där står det att barnet bara äter mjölk, flingor och macka med sylt till frukost.

Okej nu kanske vi kör ost eller skinka istället för sylten, men annars är det som våra barns frukost som jag trodde var helt ok.

Räcker inte mjölk/yogurt med flingor och mackor? 
    Vad äter era barn till frukost? Ge mig inspiration om jag är fel ute!

• Svar på tråden Men alltså VAD äter era barn till frukost?
  • Natulcien

Mjölk, flingor och nån macka lär väl vara en ganska vanlig frukost..? Att servera syltmacka varje dag är väl inte det bästa, men annars ser jag inga konstigheter.
    Vi äter nästan alltid havregrynsgröt till frukost, och det åt vår son också från början. Men när han var runt 3 år så ville han plötsligt inte ha det mer, tyvärr, så han brukar få fil eller yoghurt och havrekuddar eller osötade flingor oftast.

• Sockervaddspinnen

Mitt barn äter smörgås med smör och något köttpålägg på (ibland äter han kokt ägg till smörgåsen). Eller så blir det fullkornsflingor med mjölk, eller fullkornspuffar med mjölk.

• Dixie

Låter ungefär som mina barns frukost - fast sylt bara ibland, oftast ost.
    Men tråden du nämnde handlade väl om att flickan i princip inte fick någon annan mat under dagen, förrän middag vid 19...... 

• Sockervaddspinnen

Min kusin bor i Norge. Hennes barn äter smörgås till både frukost och lunch. Sedan riktig mat till middag. Det är vanligt där.

Hela Norge kanske ska soc-anmälas?

• Liten ekorre

Min två-åring får gröt, smörgåsar med ost och mjölk till, youghurt med flingor eller ägg med kaviar. Beror på vad han är sugen på (ja, vi frågar).

• Mascaraklumpar

Sonen äter exempelvis turkisk yoghurt med bär och müsli till vardags. På helgen blir det oftast något med mer snabba kolhydrater en dag, exempelvis något gott bröd och juice eller oboy, men i veckorna försöker vi hålla oss till någorlunda nyttig mat med lågt GI.

• lövet2

Nej, den frukosten är väl inte värre än vad de flesta ungar äter. Problemet i den tråden är vad som följer efter frukosten - dvs ingenting, ingenting, och så någon macka med sylt igen på kvällen.

• Anonym (Maja)

Fast i den tråden var väl problemet att de åt samma även till lunch och middag?

Vi varierar mellan fil och müsli, gröt, smoothie, smörgås och te, fruktsallad med keso.

• fluu

Låter som en helt okej frukost. Sylten kanske inte är så bra, men det kan man ju äta mer sällan.

Det varierar vad mitt barn(3,5 år), men oftast väljer hon mellan gröt(havre- eller risgrynsgröt), smoothie eller havreyoggi, ibland finns det kräm(ibland hemgjord, ibland köpt) eller typ nyponsoppa. Har hon något på gröten/yoggin så är det russin eller frukt. Till yoggin/gröten äter hon en macka(hembakt) med margarin och något köttpålägg eller grönsakspålägg. Ofta lite bär eller frukt till också. Till frukosten dricker hon vatten eller te.

Vid mer speciella tillfällen händer det att vi gör fruktsallad, marmeladmackor eller pannkakor.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • miss_confused

Våran 3åring äter en macka eller två med bara smör på (äter inte varesig ost eller annat pålägg). Dricker mjölk till. Ibland får hon en banan också, eller lite yoghurt.

Svar på tråden Men alltså VAD äter era barn till frukost?