Vad har vi gjort?!
Vår son, nu 2 år, har alltid krånglat med sömn. Från start. Allt från att vägra sova till att sova dåligt.
Vi har alltid varit strikta med sovtider för rutiner osv. Men det har alltid tagit lång tid att natta kvällar.
Nu, sen 1 års ålder, ser det ut som så att det tar 1-2 timmar varje kväll att natta. Dagvilan är inga problem, han somnar lätt på under en kvart och har tidigare sovit två timmar. Nu 1. Vad vi än gör så är det inget som hjälper, tro mig, vi har provat allt! (Minskad dagvila, ingen dagvila, hålla igång, ta det lugnt, vara hemma mycket, vara borta mycket, vagn, säng, soffa, mormor osv osv).
Nu väntar vi vårt nästa barn. Och med en sambo som precis fått ändrat schema och jobbar mycket natt och eftermiddag känner jag bara att vad har vi gjort?! Hur ska det gå med nästa barn när vår son kräver att vi ligger bredvid, tyst och lugnt tills han somnar? Om lillen börjar skrika och jag måste avbryta nattningen gång på gång? Sonen är verkligen uppe halva natten om han kan. Blir bara gnällig men vägrar somna. Och känner inte för att rubba alla rutiner med t.ex förskola osv.
Förlåt för lång tråd. Snälla, är det någon som haft likadant? Svårsövd första barn och fått en till?