• Amandaa92

Vad har vi gjort?!

Vår son, nu 2 år, har alltid krånglat med sömn. Från start. Allt från att vägra sova till att sova dåligt.

Vi har alltid varit strikta med sovtider för rutiner osv. Men det har alltid tagit lång tid att natta kvällar.

Nu, sen 1 års ålder, ser det ut som så att det tar 1-2 timmar varje kväll att natta. Dagvilan är inga problem, han somnar lätt på under en kvart och har tidigare sovit två timmar. Nu 1. Vad vi än gör så är det inget som hjälper, tro mig, vi har provat allt! (Minskad dagvila, ingen dagvila, hålla igång, ta det lugnt, vara hemma mycket, vara borta mycket, vagn, säng, soffa, mormor osv osv).

Nu väntar vi vårt nästa barn. Och med en sambo som precis fått ändrat schema och jobbar mycket natt och eftermiddag känner jag bara att vad har vi gjort?! Hur ska det gå med nästa barn när vår son kräver att vi ligger bredvid, tyst och lugnt tills han somnar? Om lillen börjar skrika och jag måste avbryta nattningen gång på gång? Sonen är verkligen uppe halva natten om han kan. Blir bara gnällig men vägrar somna. Och känner inte för att rubba alla rutiner med t.ex förskola osv.

Förlåt för lång tråd. Snälla, är det någon som haft likadant? Svårsövd första barn och fått en till?

• Svar på tråden Vad har vi gjort?!
  • Tokfrans

Hade med det problemet, men dock väntar jag inte en till.Glad

De som funka för våran att börja sova hela nätter och somnade relativt snabbt va att gå ut och gå mot kvällen sen låta han bada, sen in i sängen eller soffan med en bok och välling (ingen tv på dagen/kvällen) samt gav vatten om han vaknade på natten istället för välling och lyssna på gråten (sprang inte in i onödan, utan gav han en chans att försöka somna om själv). Sen vart han väldigt känslig mot laktos så på nätterna kunde han ha jätteont och gasig mage, då hjälpte majsvälling.

• Amandaa92

Ja tyvärr har vi provat sånt redan. Han sover dock hela nätter nu och har gjort länge. Det är bara själva nattningen som tar tid, hur trött han än är. Ska alltid ligga vaken minst en timme innan han tillåter sig själv att somna. Oavsett vad vi gör, hur vi nattar, vad vi gjort under dagen och kvällen osv. Hittar ingen bakomliggande faktor.

• Tokfrans
    Amandaa92 skrev 2015-07-20 09:15:55 följande:

Ja tyvärr har vi provat sånt redan. Han sover dock hela nätter nu och har gjort länge. Det är bara själva nattningen som tar tid, hur trött han än är. Ska alltid ligga vaken minst en timme innan han tillåter sig själv att somna. Oavsett vad vi gör, hur vi nattar, vad vi gjort under dagen och kvällen osv. Hittar ingen bakomliggande faktor.

när lägger han sig annars då?
    han är väl antagligen inte trött nog då, tänkte på flytta fram "nattningen" och upp tidigt? 

Och ni har kollat allergi med?
  • Amandaa92
    Tokfrans skrev 2015-07-20 09:27:03 följande:

när lägger han sig annars då?

han är väl antagligen inte trött nog då, tänkte på flytta fram "nattningen" och upp tidigt? 

Och ni har kollat allergi med?

Ja nej alltså vi har provat allt. Tro mig. Det är bara så han är.

Inga allergier, vi har nattat tidigare, senare, kombinerat utan dagvila eller med osv. Gått upp tidigare. Eller låtit honom styra helt själv. Men ja, inget funkar. Så vi har accepterar att han helt enkelt tar tid på sig att somna oavsett vad.

Känner mig nu mest orolig hur det kommer gå när jag är själv med honom och lillasyster.
Svar på tråden Vad har vi gjort?!