• DenNamnbitne

Namnrenässans II - Flicknamnen

Alla dessa 21 namnen på flickor har detta gemensamt: namnen är inte populära på nyfödda barn idag. Icke desto mindre är det barnnamn, alla som hittills burit namnen har fått dem som spädbarn. Jag radar upp dem här för att jag själv tycker att de är värda en renässans, att tas upp i namnskicket igen av dagens och framtidens föräldrar. 

Vissa av namnen har sett lång tid förflyta sedan sin storhetstid medan andra var rätt vanliga för inte alltför längesedan. Vilket tycker ni är finast gott folk? När tror ni namnen kommer tillbaka? 

Tråden för pojknamnen finner ni här

www.familjeliv.se/forum/thread/75534786-namn-som-fortjanar-en-aterkomst-dags-for-namnrenassans-gossar

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Namnrenässans II - Flicknamnen
  • Embla twopointoh

Ingeborg tycker jag är väldigt ståtligt, och jag är överhuvudtaget förtjust i namn där det fornnordiska "ING" finns med, då jag tycker det är ett mjukt och fin ljud.

Agda tycker jag låter hårt, och Ulla undrar jag om det verkligen kommer att bli populärt igen, med tanke vad det rimmar på.

• fluu

Så otroligt många fina! Inger, Gunnel, Birgit(pga min dialekt), Hjördis, Siv, Åsa, Gerda och Agda gillar jag inte. Resten är allt från fina till underbara! Det är nog stört omöjligt att välja en favvo, men jag lägger ändå rösten på riviga Valborg.Eller Hulda som står på min namnlista....  Hm... eller kanske Marianne, det kommer en framtida dotter att få heta i andranamn efter min fantastiska mormor.

Marianne känns redan på g tillbaka(kanske tack vare Ebba von S dotter?). Jag tycker att det nämns oftare i namntrådar och någon födelseannons har jag sett bara senaste månaden. Namn som Hulda,Valborg, Augusta(heter min lilla kusin och ett par barn till jag känner/är bekant med) och Ulla borde vara på g inom fem år kanske. Vissa av namnen är så ovanliga att det inte går att säga när/om de kommer igen. Åsa är nog det namn som får vänta längst.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Blossom08

Hulda tycker jag faktiskt låter riktigt mysigt :) Men jag vet inte om jag skulle döpa mitt eget barn till det. Många av namnen tror jag kommer tillbaka om någon generation eller så, inte tidigare. De är inte tillräckligt "gammaldags" eller hur man ska uttrycka sig.

• BCH52

Roligt att du kom med flicknamnen också. Jag gillar namnet Hjördis allra bäst, men också Ingeborg och Birgit. Alla är namn som slutar med en konsonant.de allra flesta flicknamn slutar med en vokal, oftast a eller e.

Jag tycker att dessa namn ofta blir lite för gulliga, namn som avslutas med konsonant ger ett mer kraftfullt intryck.

Om man jämför med pojknamn så är förhållandet det motsatta, förutom alla varianter på y-namn så är det inte så många.

• MADHN

Roligt!

Många fina o coola namn.

Röstade på Ingeborg. Attityd i det namnet. Men ändå mjuk känsla.

Gillar även Marianne, Gunilla o Birgit.

Augusta är det krut i! Gustava liknande, men gillar Augusta bättre.

• DenNamnbitne
    Embla twopointoh skrev 2015-07-19 21:03:29 följande:

Ingeborg tycker jag är väldigt ståtligt, och jag är överhuvudtaget förtjust i namn där det fornnordiska "ING" finns med, då jag tycker det är ett mjukt och fin ljud.

Agda tycker jag låter hårt, och Ulla undrar jag om det verkligen kommer att bli populärt igen, med tanke vad det rimmar på.

Håller helt med om Ingeborgs ståtlighet, svårt att bräcka dess ståtlighet, det måste ju bara komma tillbaka snart tycker jag Skrattande

Jag är inte helt säker på att jag gillar Agda men lite gulligt är det allt, tänk på pigan i Bullerbyn!

Ulla är faktiskt min personliga favorit bland alla dessa namn och rimmet bekommer mig inte. Jag tycker bara att det är helt extremt sött och samtidigt rivigt och kulturellt. Det skulle absolut en framtida dotter kunna heta Glad
  • DenNamnbitne
    fluu skrev 2015-07-19 21:11:51 följande:

Så otroligt många fina! Inger, Gunnel, Birgit(pga min dialekt), Hjördis, Siv, Åsa, Gerda och Agda gillar jag inte. Resten är allt från fina till underbara! Det är nog stört omöjligt att välja en favvo, men jag lägger ändå rösten på riviga Valborg.Eller Hulda som står på min namnlista....  Hm... eller kanske Marianne, det kommer en framtida dotter att få heta i andranamn efter min fantastiska mormor.

Marianne känns redan på g tillbaka(kanske tack vare Ebba von S dotter?). Jag tycker att det nämns oftare i namntrådar och någon födelseannons har jag sett bara senaste månaden. Namn som Hulda,Valborg, Augusta(heter min lilla kusin och ett par barn till jag känner/är bekant med) och Ulla borde vara på g inom fem år kanske. Vissa av namnen är så ovanliga att det inte går att säga när/om de kommer igen. Åsa är nog det namn som får vänta längst.

Tror absolut att du har rätt i din framtidsanalys. Jag tycker också att det känns som att Marianne är på g fast å andra sidan var det bara 8 flickor förra året som fick det namnet. Det kanske får vänta en tio år på sin stora flipp! 

Men bra att du kunde välja bort också, man kan ju inte gilla allt(dock väldigt mycket :) )
  • AstaMärta

Eivor tycker jag är himla fint. Missade att Marianne var med, det är förstås också bra.

• DenNamnbitne
    Blossom08 skrev 2015-07-19 21:14:29 följande:

Hulda tycker jag faktiskt låter riktigt mysigt :) Men jag vet inte om jag skulle döpa mitt eget barn till det. Många av namnen tror jag kommer tillbaka om någon generation eller så, inte tidigare. De är inte tillräckligt "gammaldags" eller hur man ska uttrycka sig.

Nej namnen har ju lite olika grad av "gammalhet" känns det som

Äldst känns väl: Valborg, Alfrida, Botilda, Albertina, Gustava, Gerda, Hulda, Agda, Ingeborg och Augusta - Alla namn med en topp runt sekelskiftet 1900-1910-talet.

Lite mellanläge gäller väl: Hjördis, Ulla, Eivor, Marianne, Gunnel, Helga, Birgit och Inger - Är väl framförallt 1920-30-talsnamn.

Sen har vi väl: Gunilla och Siv som kanske är 40-50-talsnamn och Åsa som är ett 60-70-talsnamn. 
  • DenNamnbitne
    BCH52 skrev 2015-07-19 22:06:34 följande:

Roligt att du kom med flicknamnen också. Jag gillar namnet Hjördis allra bäst, men också Ingeborg och Birgit. Alla är namn som slutar med en konsonant.de allra flesta flicknamn slutar med en vokal, oftast a eller e.

Jag tycker att dessa namn ofta blir lite för gulliga, namn som avslutas med konsonant ger ett mer kraftfullt intryck.

Om man jämför med pojknamn så är förhållandet det motsatta, förutom alla varianter på y-namn så är det inte så många.

Det är så roligt att knåpa ihop dem också!! Jo, jag gillar också kraftfulla flicknamn, det är rätt hemskt när det blir för gulligt, samtidigt älskar jag Ulla, som ju när man tittar nära är extremt gulligt. 
Svar på tråden Namnrenässans II - Flicknamnen