• helena29

Sovrutiner 9-månaders pojke?

Har en son på 9 månader som sov bra de första 6-8 veckorna, men sen har det spårat ur totalt. Har känt att jag inte ska ta till metoder eller krångla till det för mycket, utan göra det som funkar i stunds. Men nu funkar inget känner jag. Känner nu att jag behöver göra något, då min sömn är nästintill obefintlig och mitt humör med kort stubin går ut över barnen.

Hoppas på era bästa tips o råd.

*Dagtid sover han ALLTID 30 min år gången. Oavsett om det är i säng, vagn. Oavsett om vagnen rullar eller inte. I sängen ammas han oftast till sömns. Han vaknar o skriker efter EXAKT 30 min. Han är inte utvilad, går inte att söva om. Behöver återigen salvas efter en halvtimme-timme.

*På dagarna är han ofta gnällig, överaktiv o trött pga att han aldrig sover mer än 30 min och blir aldrig ordentligt utvilad.

*Kvällstid sövs han med en flaska välling och vaknar SOM VANLIGT efter 30 min, då han behöver ammas till sömns igen. Nappen tar han inte! Efter detta är det uppvaken varje till varannan timme natten igenom. Snuttar sig till sömns vid uppvaken. Ligger bredvid mig. Behöver väl knappast säga att jag är HELT SLUTKÖRD efter 9 månader på detta viset.

VAD SKA JAG GÖRA?!

• Svar på tråden Sovrutiner 9-månaders pojke?
  • Ssajko

Om du ligger bredvid på dagtid? Min tjej sover 30min dagtid men kan sova upp till 1h om jag ligger kvar efter att hon somnat. Hon ammar sig till sömns.

• helena29
    Ssajko skrev 2015-07-19 19:42:47 följande:

Om du ligger bredvid på dagtid? Min tjej sover 30min dagtid men kan sova upp till 1h om jag ligger kvar efter att hon somnat. Hon ammar sig till sömns.

Hur gammal är hon?
    Hur sover hon nattetid?
  • Ssajko
    helena29 skrev 2015-07-19 20:39:16 följande:
    Hur gammal är hon?
    Hur sover hon nattetid?
    Hon blev 9 månader igår. På nätterna sover hon olika. Ibland vaknar hon och ligger och vrider och snurrar varje/ varannan timme och ibland vaknar hon bara 2 gånger per natt och ska äta.
  • Dijon

Har ni kollat upp så han inte besväras av någon allergi?

• LiLa81

Min 9-månaders har haft strulig sömn ända sedan hon föddes med uppvak varje till varannan timme. Men för ungefär en månad sedan började vi se ljuset i tunneln

En bra natt nu så sover hon 6 timmar i sträck! (ok, den senaste veckan har varit kass, men det beror på tänder)

Min teori om varför det vände för oss är:

-Hon har lärt dig att krypa och är mycket mer rörlig. Därför kan hon nu utan att riktigt vakna lägga sig bekvämt, (på mage med rumpan i vädret)

-Vi har slutat med nattamning. Fick henne att äta mer på dagarna, drog ut på tiden mellan amningarna, och gav 2 flaskor per natt i övergångsperioden. Nu får hon en flaska vid 5-tiden på morgonen för att kunna somna om någon timme till.

-Vi har hyfsat fasta mat och sovtider.

När hon började sova bättre på natten så kunde hon och sova längre på dagen. Det var som att hon lärde dig hur man gör när man somnar om själv.

• helena29
    Dijon skrev 2015-07-20 14:59:00 följande:

Har ni kollat upp så han inte besväras av någon allergi?

Nej det har vi inte. Hur kollar man det?
  • helena29
    LiLa81 skrev 2015-07-20 19:34:42 följande:

Min 9-månaders har haft strulig sömn ända sedan hon föddes med uppvak varje till varannan timme. Men för ungefär en månad sedan började vi se ljuset i tunneln smile1.gif

En bra natt nu så sover hon 6 timmar i sträck! (ok, den senaste veckan har varit kass, men det beror på tänder)

Min teori om varför det vände för oss är:

-Hon har lärt dig att krypa och är mycket mer rörlig. Därför kan hon nu utan att riktigt vakna lägga sig bekvämt, (på mage med rumpan i vädret)

-Vi har slutat med nattamning. Fick henne att äta mer på dagarna, drog ut på tiden mellan amningarna, och gav 2 flaskor per natt i övergångsperioden. Nu får hon en flaska vid 5-tiden på morgonen för att kunna somna om någon timme till.

-Vi har hyfsat fasta mat och sovtider.

När hon började sova bättre på natten så kunde hon och sova längre på dagen. Det var som att hon lärde dig hur man gör när man somnar om själv.

Jag får väl också sluta nattamma, gav ni välling vid uppvaken istället?
    Sov hon kass på dagen innan också? 30-minuter som min son?
  • LiLa81
    helena29 skrev 2015-07-20 19:48:32 följande:

Jag får väl också sluta nattamma, gav ni välling vid uppvaken istället?

Sov hon kass på dagen innan också? 30-minuter som min son?

Vi gav ersättning (eller tillskottsnäring heter väl nr 2..), hon är inte ett stort fan av välling. Hon får en stor flaska ersättning innan hon somnar också.

Dagssömnen har alltid varit kass. Väldigt sällan mer än 30 min åt gången. Nu varierar det lite, men lite drygt en timme på förmiddagen och 35 min på eftermiddagen var det idag.
  • linnéa001

Min dotter är 10 månader och sover ganska bra, men det var under en lång period som hon också endast sov 30 minuter åt gången. Sedan var hon vaken 2 timmar, sov 30 minuter, vaken 2 timmar, o.s.v. Dock inte på nätterna som väl var. Jag läste om en metod som heter "Wake to sleep". Den går ut på att man väcker barnet strax innan det vaknar av sig själv och sedan får det att somna om. På det viset ska det lära sig att sova igenom den där uppvakningsperioden som kommer efter 30 minuter hos så många barn. Har inte testat själv men det är kanske värt att läsa om.

En bekant har en dotter som är lika gammal som min och hon sov också dåligt på nätterna,vaknade flera gånger. Vid sju månader lyckades dock mamman få henne att använda napp och då slutade hon vakna på nätterna. Jag tycker verkligen du ska testa lite mer med napp. Pröva flera gånger om dagen, till slut tar han den kanske. Min dotter kräktes nästan i början när hon fick nappen i munnen men efter någon vecka fattade hon hur hon skulle använda den.

På dagtid somnar min dotter bara om om jag ligger bredvid. Vaknar hon och jag är borta börjar hon skrika direkt.

Lycka till!

• helena29
    straw2008 skrev 2015-09-01 14:18:41 följande:

Sluta amma honom.

I kinamockaskogen.....
    Är det hela lösningen på problemet??
  • Asjak

Han är 9 månader och behöver egentligen inte äta på natten längre, min dotter va likadan.

En natt bestämde jag att ja inte orkade mer och när hon vaknade så fick hon ligga i vår säng och jag vaggade henne tills hon somnade om igen utan mat, hon var ledsen och vi höll på såhär i tre nätter.

Sen sov hon hela nätterna igenom och dagarna funkade helt plötsligt också bättre.

Det är mitt tips, och alla vill inte göra så :)

Svar på tråden Sovrutiner 9-månaders pojke?