• lovisamor

SKA JAG LÅTA MITT BARN GÅ PÅ FESTEN

Hejsan!
    Står i en riktig sits nu. Har en dotter på 15år som frågade om det var okej att hon gick på sin kompis födelsedagsfest och drack 2-3 cider (4,5%, liten burk) "för alla andra skulle dricka". Och vet inte riktigt om jag ska säga att hon får gå eller om hon ska stanna hemma. Tyckte ändå att hon visade ansvar genom att komma och fråga mig, tror inte många tonåringar i den åldern skulle göra det. Tror dom flesta skulle dra och supa sig stupfulla. Vad tycker ni? Minns ju själv när man var i den åldern. Kom med alla åsikter. Tacksam för snabba svar!

• Svar på tråden SKA JAG LÅTA MITT BARN GÅ PÅ FESTEN
  • MammAmma

Du tror på att det kommer stanna vid 2-3 cider? Grupptrycket är förjävligt i den åldern. Jag hade inte låtit mitt barn gå.

• lövet2

För mig är det nolltolerans tills de är myndiga. Jag skulle säga att hon fick gå men att hon inte fick dricka. Dessutom skulle jag förvarna om att jag skulle hämta henne efter festen.

• Anonym (tove)

Varför tror du att "dom flesta skulle dra och supa sig stupfulla"?
    Mina ungar, fem stycken som alla passerat tonåren frågade och var öppna.
    Vad är det för folk du umgås med???

• MammAmma
    Anonym (tove) skrev 2015-07-18 22:17:56 följande:

Tydligen folk som låter sina 15-åringar fira födelsedagar med alkohol.
  • Anonym (tove)
    MammAmma skrev 2015-07-18 22:19:06 följande:
    Tydligen folk som låter sina 15-åringar fira födelsedagar med alkohol.
    Jo, det verkar inte bättre. Rynkar på näsan
  • lovisamor

Ja jag tror att det skulle stanna vid 2-3 cider, för hon är väldigt försiktig av sig. 

• Anonym (tove)
    lovisamor skrev 2015-07-18 22:22:31 följande:

Ja jag tror att det skulle stanna vid 2-3 cider, för hon är väldigt försiktig av sig. 

15-åringar ska inte dricka alkohol.
  • lovisamor
    Anonym (tove) skrev 2015-07-18 22:17:56 följande:

Förmodligen för att vi lever i 2015 och folk i den åldern börjar bli nyfikna, bor också i ett väldigt litet samhälle. Skulle du låta din dotter gå och dricka 2-3 cider?
  • MammAmma
    Anonym (tove) skrev 2015-07-18 22:25:32 följande:

• lovisamor
    Anonym (tove) skrev 2015-07-18 22:25:32 följande:
    Håller absolut med dig. Men hon kommer förmodligen testa det på annat håll ändå.
  • Anonym (tove)
    lovisamor skrev 2015-07-18 22:28:00 följande:
    Förmodligen för att vi lever i 2015 och folk i den åldern börjar bli nyfikna, bor också i ett väldigt litet samhälle. Skulle du låta din dotter gå och dricka 2-3 cider?
    Nu är mina barn äldre men svaret på frågan är nej.
    Var ska hon få cidern ifrån?
    Vem ska betala?
  • MammAmma
    lovisamor skrev 2015-07-18 22:29:36 följande:

Håller absolut med dig. Men hon kommer förmodligen testa det på annat håll ändå.

Det är möjligt. Men det är en annan sak att medvetet skicka sitt barn till en fest med alkohol.
  • Ellie
    lovisamor skrev 2015-07-18 22:22:31 följande:
    Är hon fortfarande försiktig efter 3 cider?
    lovisamor skrev 2015-07-18 22:29:36 följande:
    Det testas mer om man har tillåtelse hemifrån att dricka lite grand. Vill du att hon skall dricka så lite som möjligt så bör du inte godkänna 2-3 cider heller. Kanske hon till och med tycker det är skönt att inte behöva gå på festen? Jag tänker att hon antingen får gå men inte dricka eller stanna hemma.
  • Frontline

Nu har inte jag barn i den åldern än men det kommer..

Skulle aldrig ens tänka tanken på att låta nån av min 3 barn få gå ut och dricka det i den åldern...

Varför jo för att jag var ute och drack då och vet hur det kan bli och vill inte dom ska få vara med om samma sak...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
Svar på tråden SKA JAG LÅTA MITT BARN GÅ PÅ FESTEN