• Fredma

Har aålt barnvagn. Köpearen inte nöjd. Vill ha pengar tillbaka.

Hej!

Har sålt en barnvagn via en facebook grupp. Vi köprekommenderar den av en vän och dom sa då att som köpte den ny i butik 2011. Nu hade dom inget kvitto men man litar ju ändå på sina vänner. När vi ku sålde denna vidare för ett tag sen så sa vi också att den var från 2011. Köparen hörde sen av sig någon dag efteråt och säger att dom kollat på internet och den modellen slutade tillverkas 2009! Köparen vill nu häva köpet och säger att vi har ljugit. Köparen har tittat och känt på vagnen och var väldigt nöjd när den köptes. Vad ska man göra? Jag känner att vi inte har gjort något fel. Då vi själva inte visste att den var äldre.

• Svar på tråden Har aålt barnvagn. Köpearen inte nöjd. Vill ha pengar tillbaka.
  • Almina

Det är ju faktiskt möjligt att vagnen är köpt 2011 trots att den tillverkades 2009. (Du vet ju kanske när dina vänners barn är fött. Är det rimligt att de köpte den 2009? Eller är 2011 mer troligt?)

• prematur mor

Tror köparen får stå sitt kast. Innan köpet genomfördes skulle de ha kollat upp vagnen bättre. Å andra sidan hur goda vänner är ni när du inte vet vilket år de köpt vagnen?

• Fredma

Den är köpt 2011 från babyproffsen. Vi har jämngamla barn så vi träffades efter dom köpt den. Sen valde vi att köpa den av dom när vi fick barn igen förra året.

• lilly

Antar att ni inte avtalat om något annat och då gäller köplagen. Som köpare kan man häva köpet om avtalsbrottet (att varan är äldre än uppgett) är av väsentlig betydelse och du som säljare insett detta, vilket kan vara svårt. Eftersom köparen ändå valt att provköra vagnen och att den ändå inte har fel på sig tycker jag hävning låter hårt. Du vet ju inteom köparen hade köpt vagnen om den va från -09 heller och av din frågeställning framgår det inte om det var viktigt för köparen att den inte var äldre. Då du själv trodde den var från 2011 så vet jag inte om du kan ansetts handla mot tro och heder. Jag hade erbjudit köparen en liten del av summan tillbaks om hen behåller varan.

• Angdev

Informerade ni köparen att den var ifrån 2011 eller att den är köpt 2011?

• Fredma
    Angdev skrev 2015-07-18 15:57:31 följande:

Informerade ni köparen att den var ifrån 2011 eller att den är köpt 2011?

Dom frågade vilken årsmodell drt var och då sa jag att vi köpte den av ett par vänner och som köpte den ny 2011. Detta kan ju såklart tolkas på olika sätt. Men jag menade att det var 2011 årsmodell då vi själva trott detta.
  • Fredma

Har pratat med dom vi köptr den av och dom säger samma. Köpt på babyproffsen. Något reducerat pris för dom skulle byta lokaler. Men dom minns inte om säljaren påpekade att den var äldre eller inte. Så dom har också trott att det är en vagn från 2011.

• Fredma
    lilly skrev 2015-07-18 15:54:59 följande:

Antar att ni inte avtalat om något annat och då gäller köplagen. Som köpare kan man häva köpet om avtalsbrottet (att varan är äldre än uppgett) är av väsentlig betydelse och du som säljare insett detta, vilket kan vara svårt. Eftersom köparen ändå valt att provköra vagnen och att den ändå inte har fel på sig tycker jag hävning låter hårt. Du vet ju inteom köparen hade köpt vagnen om den va från -09 heller och av din frågeställning framgår det inte om det var viktigt för köparen att den inte var äldre. Då du själv trodde den var från 2011 så vet jag inte om du kan ansetts handla mot tro och heder. Jag hade erbjudit köparen en liten del av summan tillbaks om hen behåller varan.

Nej det anser inte jag iallafall. Dom kom och testade vagnen och sen köpte dom den. Jag känner väl att är vagnen ändå 4 år gammal så är det inte så relevant då man ändå redan köper en äldre modell. Sen såldes den billigt också. 1100kr. Så det kan ju intr heller anses att vi sålt den för dyrt. Då årtalet kan påverka priset.
  • smurfan8402

Vad är de för vagn? För på vissa vagnar står det på chassit vilket år den är gjord.

• Almina
    Fredma skrev 2015-07-18 16:13:19 följande:

Nej det anser inte jag iallafall. Dom kom och testade vagnen och sen köpte dom den. Jag känner väl att är vagnen ändå 4 år gammal så är det inte så relevant då man ändå redan köper en äldre modell. Sen såldes den billigt också. 1100kr. Så det kan ju intr heller anses att vi sålt den för dyrt. Då årtalet kan påverka priset.

Jag tror inte de har så mycket att komma med. Om de genom en internetsökning kunde ta reda på årsmodell så kunde de ha gjort det innan de köpte vagnen, om just årsmodellen nu var så viktig för dem.

Deras möjlighet att häva köpet är att gå genom tingsrätten. Tveksamt om de väljer att göra det...
  • Fredma

Tack för alla svar. Har ringt två gånger till dom utan svar. Fick ett argsint sms tidigare idag från dom så konstigt att dom inte svarar.

Svar på tråden Har aålt barnvagn. Köpearen inte nöjd. Vill ha pengar tillbaka.