• Anonym (Sorg)

Förlorade min mamma härom dagen

I söndags miste jag min mamma! Det är svårt och tungt nu men också så mycket tankar och funderingar! Det är så frustrerande att inte veta vad som händer då man avlider! Jag tänker "vet hon att hon nu har gått bort, ser/hör hon oss, är det bara slut" etc etc Vart gör man av alla funderingar! Ville bara skriva av mig lite!

• Svar på tråden Förlorade min mamma härom dagen
  • Anonym (hej)

Beklagar verkligen, vet hur tungt det kan kännas.

Försök att ta hand om varandra i familjen om ni står varandra nära, dela bilder och historier. Försök komma ihåg allt fint och roligt medan hon levde hur svårt det än kan tyckas. 

Kram.

• Anonym (...)

Beklagar sorgen. Själv finner jag tröst i att jag efter mycket efterforskningar hittat mycket svar i Bibeln. Och då menar jag inget flum om himlen och bla bla. Utan att Jesus faktiskt lovade att man kommer få träffa sina anhöriga igen. Kan man verkligen tro på vad det står i en gammal bok? Ja med tanke på hur mycket annat som stämmer i Bibeln, t ex att jorden är rund, som stod i Bibeln långt innan mänskligheten visste det, så är jag helt övertygad om det..

• Anonym (Jessi)

De som tror är ju helt övertygade. Dom känner att dom vet att tillvaron inte bara är fysisk, utan att vi har själ. 

Det är som föregående skrivare skriver. Mycket som står i bibeln stämmer. Saker som man då rent vetenskapligt inte kunnat forska fram, men som ändå står med.

Det finns en Dansk filosof som heter "Martinus". Han har skrivit ett helt livsverk av böcker som förklarar världsalltet, både andligt och fysiskt. Han fick i 30-års åldern en "genomströmmning" av uppleverser och syner där han helt kunde se hur allt hänger samman. Om det som han skriver stämmer så kommer vi alla en dag att få veta hur allt hänger ihop. Utan att ha utbildning och vara fysiker, så förklarar han allt. Hans böcker har lästs och recencerats även av utbildade Fysiker, som väl inte hittat något att säga emot, tror jag. 

Böckerna finns på biblioteket att låna om du är nyfiken. Bäst att börja med är kanske "Mänsklighetens öde". Den är ganska kort. Annars finns också "Livets Bok nr 1"

Du kan också se klipp på Youtube. Se tex på "Anja Moorjani", en kvinna som nästan dog i cancer, men som kom tillbaka till livet och blev frisk. Eller på "Eben Alexander". Han dog nästan av en infektion i hjärnan. Men som sagt, kom tillbaka till livet och berättar om vad han upplevde på andra sidan. 

• Anonym (förlorade pappa)

Beklagar så jättemkt! Förlorade själv min pappa för några år sen väldigt hastigt och oväntat. Första tiden va fruktansvärd, många blandade känslor. Det kommer ta tid men du kommer se ljust igen, saknaden försvinner aldrig men minskar och blir hanterbar.

Jag har alltid trott på energier, andar, änglar osv. Jag är helt övertygad om att min pappa fanns hos mig (och syskon) dagligen första tiden när han dog. Han kommer med jämna mellanrum, brukar känna hans klappar på huvudet.

Om du vill veta så kan du boka tid hos ett medium så får du svar.

Ang tankat och funderingar och känslor. Skriv dagbok, skrIV ner allt du känner och tycker, hur tokigt och osammanhängande det är blir. Ibland hjälper det, jag skrev mkt och jag skrev mkt att jag va arg för att just han dog, arg på honom för att han dog osv.

Känslor som man inte riktigt styr över och känslor som jag sen mådde dåligt och fick dåligt samvete för. Håll inte inne på några känslor. Ibörjan kom känslorna stör vid, i ena stunden va jag lugn för att i nästa stortjuta och nästan inte få luft. Kroppen klarat med än man tror och jag tror att känslorna kommer efterhand som man klarar av det.

Våga känn, våga prata, våga gråt och våga sörj! Är hemskt ledsen för att du behöver gå igenom detta. Men ljuset kommer, ge det tid bara, det blir lättare <3

• Anonym (Sorg)

Tack så jätte mycket för ert stöd, berättelser, tips, idéer etc. Ska läsa vad Bibeln säger händer när mam dör (minns inte) även läsa vad Martinus upplevde och komma youtube! Anonym (förlorade pappa) vart tror du din pappa (pappas själ) är? Lever i himlen? Flyger runt? Tillsammans med de andra döda? Är det olika himlar för olika personer? Exempelvis en himmel för kändisar? Vad går det livet ut på man i då fall lever där? Ojoj vad mycket frågor och funderingar!

• Anonym (Jessi)
    Anonym (Sorg) skrev 2015-07-18 16:59:35 följande:

Tack så jätte mycket för ert stöd, berättelser, tips, idéer etc. Ska läsa vad Bibeln säger händer när mam dör (minns inte) även läsa vad Martinus upplevde och komma youtube! Anonym (förlorade pappa) vart tror du din pappa (pappas själ) är? Lever i himlen? Flyger runt? Tillsammans med de andra döda? Är det olika himlar för olika personer? Exempelvis en himmel för kändisar? Vad går det livet ut på man i då fall lever där? Ojoj vad mycket frågor och funderingar!

En speciell avdelning i himlen för kändisar...:) Nja...Enligt Martinus så finns det två avdelningar för människor på den andliga sidan. Man hamnar där man hör hemma vid just sitt utvecklingsstadium. Man vilar på andra sidan och får uppleva det som man önskar. Efter en tid tröttnar man och vill reinkarnera fysiskt igen. Då föds man åter på jorden i en ny kropp (eller på en annan planet).
  • Anonym (förlorade pappa)
    Anonym (Sorg) skrev 2015-07-18 16:59:35 följande:

Min pappas själ är där han vill vara! Hos mig, eller hos nån annan han höll kär, ute och ser världen (älskade att resa). Jag vet att för nån som inte tror på det jag tror på så låter detta som flumm. Jag tror att himmeln är för alla, men att det är på olika nivåer. Att de själar som har nån kär kvar i livet är närmare oss än den som dog för 100 årsen. Att där är alla goda och allt är lugnt och skönt, ingen tidsuppfattnin, inga större problem. Jag tror att allt är vitt och fluffigt. Sen vet jag att det finns dålig energi med, men den tror jag är från de som dels inte vet att de är döda och dels de som fastnat på vägen. De som inte riktigt kommit hela vägen utan behöver hjälp över. Detta är det jag tror och detta jag väljer att tro. Det har hjälpt mig i min sorg och hjälper mig fortfarande.

Får jag fråga om det va oväntat att din mamma dog? Tänkte om hon va sjuk eller så?
  • Anonym (Sorg)

Tack för svar! Åh jag vill inte tro, gissa, undra! Jag vill veta snyft! Min mamma har haft en svår cancer som hon var fri från men har inte hämtat sig efter det utan var svag, väldigt smal och hade en hemsk smärta till följd av operation som behövdes göras för att avlägsna cancern! Hon hade också svagt hjärta och har åkt in på sjukhuset ett par gånger för smärtor i bröstet och så var det även nu, hon kom in för smärtor i bröstet på onsdagen och gick bort på söndagen (i söndags)

• jennyz

Beklagar verkligen sorgen!!! Jag önskar man kunde få säkra svar på vad som händer efter... Min bror gick hastigt bort för snart ett år sedan, jag har valt att tro att jag ska få träffa honom igen på ett eller annat sätt när det är dags, har så mycket jag vill säga honom som jag tyvärr inte sa medan han levde!! En kompis till honom har gått till ett medium, och det hon sa passade väldigt bra in på min bror, som hade lite annorlunda humor, så jag väljer att tro på det också, och det är att han finns omkring oss, har märkt några saker jag inte kunnat förklara som hänt tex... Men säker är jag väl inte förrän om många år när mitt liv är slut... (Förhoppningsvis får man leva länge innan, men man kan ju aldrig veta) försöker också visa mina nära och kära som fortfarande lever hur mycket de betyder för mig, eftersom man aldrig vet vad morgondagen tänkt!

• Anonym (Sorg)

Tack för svar Jennyz. Beklagar din brors bortgång! Visst är det frustrerande att inte veta! Vill du berätta det som har hänt som du inte har förklaring på? Vad tror du din bror/de döda är? Tror du han/de döda är medvetna om att de gick bort? Ser/hör oss?

• jennyz

Tack...
    Det föll ner en ängel (prydnad) hos min mamma när hans son var där och de berättade att han skulle få en moppe, den satt ordentligt fast i hyllan under, mamma kollar det hela tiden, den stod bredvid ett kort av min bror.
    Hans kompis satt i Thailand och tatuerade sig, på ett thailändskt hak utanför turistområden, och mitt i en spellista de spelade kom Thåström -alla vill till himlen, thailändarna blev så förvånade och undrade var den låten kom från och tryckte på nästa låt, vår kompis bad dem backa men då var det en annan låt med den artist de hade på hela spellistan.. (Min bror älskade Thåström)
    Sådana saker, samt att jag ibland bara haft en känsla att han är med, mest när jag är ensam och funderar, mitt i allt känns det annorlunda... Som sagt var, jag väljer att tro, allt kan säkert bortförklaras om man vill...

Jag tror att han vet att han är död, och som mediet hade sagt finns omkring oss, men har svårt att visa det, men lär sig eftersom, mycket via elektroniska saker, de är lättast att störa från där han befinner sig... Vad han är vet jag inte, någon typ ande kanske, jag har inte läst några böcker om sådant...

• Anonym (Sorg)

[quote=75539199][quote-nick]jennyz skrev 2015-07-18 20:34:29 följande:[/quote-nick]Tack... Det föll ner en ängel (prydnad) hos min mamma när hans son var där och de berättade att han skulle få en moppe, den satt ordentligt fast i hyllan under, mamma kollar det hela tiden, den stod bredvid ett kort av min bror. Hans kompis satt i Thailand och tatuerade sig, på ett thailändskt hak utanför turistområden, och mitt i en spellista de spelade kom Thåström -alla vill till himlen, thailändarna blev så förvånade och undrade var den låten kom från och tryckte på nästa låt, vår kompis bad dem backa men då var det en annan låt med den artist de hade på hela spellistan.. (Min bror älskade Thåström) Sådana saker, samt att jag ibland bara haft en känsla att han är med, mest när jag är ensam och funderar, mitt i allt känns det annorlunda... Som sagt var, jag väljer att tro, allt kan säkert bortförklaras om man vill... Jag tror att han vet att han är död, och som mediet hade sagt finns omkring oss, men har svårt att visa det, men lär sig eftersom, mycket via elektroniska saker, de är lättast att störa från där han befinner sig... Vad han är vet jag inte, någon typ ande kanske, jag har inte läst några böcker om sådant...[/ Ja det är läskigt! Jag vet inte vad jag ska tro om man ändå kunde få ett tecken! Men jag har svårt att tro att alla döda far runt som andar eller liknande usch vad svårt!

• Anonym (Lina)

Jag tror att om man kommer någonstans så är det som i Nangiala. Man hamnar i SITT paradis. För Skorpan var det körsbärsdalen, för din pappa kanske någon helt annanstans.

Jag tror alltså inte att det finns en himmel där vi alla ska sitta och trängas, utan att vi är där vi önskar att vi vore med våra nära och kära med oss.

Beklagar att du förlorat din pappa. Min mamma är svårt sjuk så jag umgås med dödsångesten varje dag...

• Anonym (Lina)
    Anonym (Lina) skrev 2015-07-18 21:17:16 följande:

Jag tror att om man kommer någonstans så är det som i Nangiala. Man hamnar i SITT paradis. För Skorpan var det körsbärsdalen, för din pappa kanske någon helt annanstans.

Jag tror alltså inte att det finns en himmel där vi alla ska sitta och trängas, utan att vi är där vi önskar att vi vore med våra nära och kära med oss.

Beklagar att du förlorat din pappa. Min mamma är svårt sjuk så jag umgås med dödsångesten varje dag...

Förlåt, mamma skulle jag skriva..
  • Anonym (Sorg)

[quote=75539360][quote-nick]Anonym (Lina) skrev 2015-07-18 21:17:16 följande:[/quote-nick]Jag tror att om man kommer någonstans så är det som i Nangiala. Man hamnar i SITT paradis. För Skorpan var det körsbärsdalen, för din pappa kanske någon helt annanstans. Jag tror alltså inte att det finns en himmel där vi alla ska sitta och trängas, utan att vi är där vi önskar att vi vore med våra nära och kära med oss. Beklagar att du förlorat din pappa. Min mamma är svårt sjuk så jag umgås med dödsångesten varje dag...[/ Beklagar att din mamma är svårt sjuk! Jag tycker som ser känns nu så nära inpå att dagarna/nätterna då det var nära var värst, att veta att telefonen kunde ringa när som helst och varje gång den ringde fick jag hjärtat i halsgropen! Det är en stor sten som fallit från axlarna nu när allt med begravning är ordnad/planerad, det var jobbigt att ha framför sig!

• Anonym (Lina)
    Anonym (Sorg) skrev 2015-07-18 21:45:59 följande:

[quote=75539360][quote-nick]Anonym (Lina) skrev 2015-07-18 21:17:16 följande:[/quote-nick]Jag tror att om man kommer någonstans så är det som i Nangiala. Man hamnar i SITT paradis. För Skorpan var det körsbärsdalen, för din pappa kanske någon helt annanstans. Jag tror alltså inte att det finns en himmel där vi alla ska sitta och trängas, utan att vi är där vi önskar att vi vore med våra nära och kära med oss. Beklagar att du förlorat din pappa. Min mamma är svårt sjuk så jag umgås med dödsångesten varje dag...[/ Beklagar att din mamma är svårt sjuk! Jag tycker som ser känns nu så nära inpå att dagarna/nätterna då det var nära var värst, att veta att telefonen kunde ringa när som helst och varje gång den ringde fick jag hjärtat i halsgropen! Det är en stor sten som fallit från axlarna nu när allt med begravning är ordnad/planerad, det var jobbigt att ha framför sig!

Ja, det är väldigt påfrestande men vi hoppas fortfarande att hon ska klara sig. Läkarna har inte dömt ut henne. Hon har cancer som har spridit sig men hon genomgår cellgiftsbehandling så jag hoppas fortfarande på det bästa men det finns inga garantier.

Jag försöker tänka att alla ska dö, jag också. Och jag hoppas att våra själar hamnar någonstans där vi får frid.
  • Anonym (Sorg)
    Anonym (Lina) skrev 2015-07-18 21:48:26 följande:
    Ja, det är väldigt påfrestande men vi hoppas fortfarande att hon ska klara sig. Läkarna har inte dömt ut henne. Hon har cancer som har spridit sig men hon genomgår cellgiftsbehandling så jag hoppas fortfarande på det bästa men det finns inga garantier. Jag försöker tänka att alla ska dö, jag också. Och jag hoppas att våra själar hamnar någonstans där vi får frid.

Jag ber för att din mamma ska bli frisk
Svar på tråden Förlorade min mamma härom dagen