• Anonym (förvirrad)

Föräldrapenning?

Hej!

Jag har inte riktigt förstått detta med föräldrapenning och vad som gäller för just mig. Jag har ett eget företag som startade i början av 2013, men som inte blev aktivt förrän mars 2014. Detta har jag jobbat med sedan mars 2014 framtill 15 juni i år då jag fick ett sommarjobb (företaget finns kvar men arbetar endast helger ibland just nu). Företaget har inte dragit in alls mycket pengar (ca 60.000 innan skatt förra året). Nu har jag sommarjobb på heltid i 3 månader, och direkt därefter ska jag börja studera (och ha mitt företag vid sidan om, som då inte drar in några större summor/år). 

Om jag skulle bli gravid nu, vad för ersättning hade jag då fått? Kanske svårt att säga men skulle verkligen vilja veta hur detta räknas ut. 

Tack!

• Svar på tråden Föräldrapenning?
  • Försäkringskassan

Hej!

Generellt gäller att vi fastställer en inkomst från arbete från företag eller arbete som anställd.
    Är man anställd så ska arbetet varat eller kommer att vara minst 6 månader utan avbrott eller vara årligen återkommande.
    Börjar man studera så kan man skydda tidigare inkomst om man har bidrag eller lån från CSN.

Föräldrapenning beräknas från inkomst från arbete har man en låg inkomst eller ingen inkomst så får man enligt grundnivå vilket är 225 kr per dag före skatt.

Hälsningar
    Hugo, handläggare

• Anonym (förvirrad)

Tack för svar!
    Så dessa 6 månader utan avbrott... om jag jobbar 3 månader som anställd, pluggar direkt därefter, och jobbar 3 månader till direkt efter plugg, får man då föräldrapenning efter de sammanlagda 6 månaderna trots att jag pluggade där emellan? 

Hoppas du förstår hur jag menar :P

• Försäkringskassan

Hej!

Generellt sett för att beräkna sjukpenninggrundande inkomst (SGI) så behöver du ha arbetat stadigvarande 6 månader i följd, utan avbrott.

När rätten till SGI är fastställd så finns regler som reglerar ersättning för föräldrapenning.

De första 180 dagarna som föräldrapenningen betalas ut gäller speciella regler. För att du under de dagarna ska få föräldrapenning beräknad på din SGI måste du ha haft rätt till en ersättning som överstiger 180 kronor per dag i 240 dagar i följd före barnets beräknade eller faktiska födelse. När Försäkringskassan bedömer om du uppfyller villkoret utgår vi från den tidpunkt som är mest fördelaktig för dig - den beräknade eller den faktiska födelsen.

Uppfyller du inte villkoret får du ersättning på grundnivå med 225 kronor per dag.

Har du ytterligare funderingar gällande din specifika situation så ber jag dig att du kontaktar Kundcenter. Du når oss på 0771- 524 524, vi har öppet under sommaren vardagar kl  8-16.

Hälsningar

Elias, handläggare

Svar på tråden Föräldrapenning?