• Nadjaana

Svårt att få ett syskon

Hej! Vi har i över två år försökt få till det med ett syskon åt vår dotter. Vår dotter blev till på tredje försöket, men nu strular det. Vi har börjat utredningen nu under våren. Allt är okej med min man, han är undersökt. På mig har dom äntligen hittat ett fel. Jag har för lågt progesteron och har denna månad stuckit mig med injektioner och också med ovitrelle. Tyvärr tog det sig inte :( men jag väntar på nya tag nu igen och hoppas och tror att graviditet är inom räckhåll.

Jag hoppas att det snart görs en insemination. Kanske det då skulle ta sig :)

Är här några andra som är i liknande situation? Skulle gärna höra era erfarenheter.

Speciellt ni som haft för lågt progesteron. Hur länge tog det innan ni fick bra värden och äntligen blev gravida ??

• Svar på tråden Svårt att få ett syskon
  • mom2012

Hej. Jag har samma sits som dig. Vi fick ett barn för 3 år sedan och nu har vi inte lyckats med syskon och har försökt sedan 2013.

Vi kan dock inte få barn naturligt pga manlig faktor men även pga mina äggstockar är sammanväxta med varandra så att äggen ej kan hämtas upp av äggledarna (detta pga sjukdommen Endometrios).

Sekundär barnlöshet är tuft, många som sager att man ska vara glad för det barn man har. Man är så klart glad för det barnet men längtan om att få ge det barnet ett syskon är stark, så stark trodde inte jag den skulle vara (lite förvånad själv).

Hoppas allt går er väg. Med ägglossningssprutor är ni på god väg. Kämpa på

• AlexandraViberg

Hej! Vi är ett par som väntade 2 år på vår dotter. Jag hade ett barn sedan tidigare som var 6½ när lillasyster föddes. Första barnet var ett hoppsan barn när jag var 16 och åt p-piller. Andra var väl planerat. Fick ett utomkvedshavandeskap som uppenbarade sig på vår bröllopsfest och har en äggledare kvar bara som vi spolade upp passage i och sedan kom dottern in i magen en cykel efter det. Hade även inflammerad livmodertapp som efter tre starka kurer läkte ut.

Nu är vi på försök sex med syskon. Då ska tilläggas att vi innan aktiva försök inte varit så noga heller de då tidigare 1 ½ året, har missat både ett och tre piller innan äl på kartan :P

Nåväl, man får acceptera att man har dålig fertilitet trots ung ålder (är 25 nu och minsta dottern är 2år)..

Vi har tid hos vår fertilitetsläkare efter sommaren.

When you feel like giving up, think of the reason why you held on so long.
  • Tallbarr12

Hej! Vi har en son på 2,5 år och har försökt aktivt få ett syskon sen maj 2014, men har inte skyddat oss aktivt sen sonen föddes, försökte bara undvika äl så gott vi kunde tills förra våren.

Sonen tog ett år att få till, hade för lågt östrogenvärde efter ppillerstoppet, men det ordnade sig till slut på naturlig väg, även om vi hann påbörja utredning men inte få hjälp innan jag blev gravid. Jag fick ett tidigt missfall i november förra året, det är allt som hänt dessa 15 försöken... Var hos en gyn i maj som tyckte att allt såg bra ut med vul, men remitterade mig ändå till kvinnokliniken eftersom vi försökt ett år. Fick avslag på remissen i juni eftersom vi har gemensamt barn sen tidigare (borde ju gyn vetat tycker man) och nu ska jag istället till en annan gyn knuten till en privat mottagning, hoppas att jag kan få mer hjälp där, iaf med att kolla om det är nåt fel som vi kan behöva hjälp med...

Svar på tråden Svårt att få ett syskon