• Saft89

26år, KUBtest eller inte

Är 26år är i vecka 12 nu.

Min största fasa är att inte få ett friskt barn.

Jag har varit väldigt velig till att göra kub testet eller inte. Min sambo säger att jag får bestämma själv.

Tycker just nu att hela graviditeten känns overklig. Nu har jag bokat tid för testet, skall ta blodprov i morgon och ultraljudet på torsdag nästa vecka.

Nu googlade jag en massa och då läste jag att många är negativa till det. Men jag tror att om jag inte gör det så kommer man fundera EB massa över det. Bor i Skåne så frår själv bekosta det. Känner att det skall bli väldigt skönt att göra ett ul. Så att man kan se att det är något som lever inne i magen????

Hur tänker ni?

• Svar på tråden 26år, KUBtest eller inte
  • brallison

Jag var 31 när jag väntade min dotter och ville definitvt göra KUBB. Behövde inte betala för den (vet inte varför) och var glad att vi gjorde det, för att om det skulle vara nåt fel på bebisen man ska antingen fatta nåt beslut eller i alla fall vara förberedd.

• gbgumman

Ser inget fel med att göra testet. Bara man tänkt igenom vilket beslut man ska ta om resultat inte blir bra. Vilken ålder man har tycker jag inte hör hit. Jag gjorde testet när jag väntade mitt andra barn. Kände då att ett ev. sjukt barn även skulle påverka det äldre syskonet och det ville jag inte.

• Fian88

Gjorde inte det med första barnet, var 25 och tänkte att det var onödigt. Nu när vi försöker bli gravida igen tänker jag annorlunda. Är inte så mycket äldre, 27, men tankar kring att det skulle kunna vara nått fel finns där. Så när vi väl blir gravida igen kommer jag vilja göra det. Som ovan skriver, handlar ju inte bara om oss föräldrar längre utan även det äldre syskonet.

• Saft89

Jag förstår att det spelar in ännu mer när man redan har ett barn.

Detta är vårt första men det känns liksom ändå skönt att få reda på om något riskerar att vara fel.

Vi har redan bestämt oss och är överens om hur vi ställer oss om något skulle vara fel.

Samtidigt är jag nu rädd för att något skulle vara fel.

samtidigt känner jag att när vi väl har bestämt oss att vi vill göra kub test så känns det dumt att hoppa över det.

• Mascaraklumpar

Jag är 29 och var inställd på att göra det men sen ändrade jag mig. Risken för just trisomierna är ju så himla liten samtidigt som risken för allvarliga missbildningar är hela 2%, så med största sannolikhet missar man att det är fel på barnet även om man gör kub. Dessutom är ju sannolikheten stor att man får en siffra som 1:2000, 1:1000, 1:500 eller liknande, och då är man ju tillbaka på ruta 1. Sen spelade risken för att utsätta mig för ett onödigt fostervattenprov in, och slutligen var det när jag upptäckte att datumet krockade med en resa som jag helt bestämde mig.

Skulle det kännas bättre för dig att göra ett så tycker jag absolut att du ska det, dock.

• Mascaraklumpar
    Mascaraklumpar skrev 2015-07-16 21:34:10 följande:

Jag är 29 och var inställd på att göra det men sen ändrade jag mig. Risken för just trisomierna är ju så himla liten samtidigt som risken för allvarliga missbildningar är hela 2%, så med största sannolikhet missar man att det är fel på barnet även om man gör kub. Dessutom är ju sannolikheten stor att man får en siffra som 1:2000, 1:1000, 1:500 eller liknande, och då är man ju tillbaka på ruta 1. Sen spelade risken för att utsätta mig för ett onödigt fostervattenprov in, och slutligen var det när jag upptäckte att datumet krockade med en resa som jag helt bestämde mig.

Skulle det kännas bättre för dig att göra ett så tycker jag absolut att du ska det, dock.

Jag menar alltså inte att mina argument har någon logik i sig nu, utan berättar bara hur jag kände. Vill man vara så säker man kan på att barnet är friskt är det logiska såklart att göra undersökningen.
Svar på tråden 26år, KUBtest eller inte