Tanja88 skrev 2015-07-16 20:56:35 följande:
Kan man be om det hos sin barnmorska / gynekolog tror du? Tycker det är konstigt att de inte kollar upp det när man har svårt att få barn & de ej hittar några fel ! Har du haft några tydliga symptom eller så ? Kram
Det är vanligt att man tar kontakt med barnmorska/gynekolog som ett första steg, så kan de slussa en vidare till rätt person. Jag tycker att en titthålsoperation borde vara det sista man gör i en fertilitetsutredning, för att utesluta att det är endometrios som är boven.
Jag hade tydliga symptom på endometrios. Jag fick mina första besvär som 14-åring, 3 år efter att jag fick min mens. Från ingenstans fick jag så fruktansvärt ont vid mens att jag inte kunde sitta, ligga, stå eller gå utan att jag trodde att jag skulle dö. Ingenting lindrade smärtan och jag fick ofta vara hemma från skolan just vid mens för att jag hade så ont. Jag kan känna av att mensen är på väg redan 1 vecka innan och smärtorna blir så starkare för varje dag till första blödningsdagen, så helvetet bryter lös.