• Tanja88

2 års försök !

Hej , jag & min sambo har försökt få barn i 2 år nu!

Vi har gått en utredning där inget fel kunde hittas på Någon av oss!

Har fått 2 missfall , första dec 2013 & andra april 2015 !

I höst ska vi börja vår ivf behandling !

Tänkte höra om ngn gjort det & vill dela med sig lite ?

Har så svårt att prata med nära om detta , det blir liksom väldigt känsligt !

Vill ju bli mamma <3

• Svar på tråden 2 års försök !
  • Frontline

Vi var i samma situation som er fast vi försökte nåt år längre..

Efter ett par missfall så sökte vi hjälp.
    Kom dit och påbörjade hela proceduren vilket var väldigt krävande för min fru.
    Men efter mycket om och men vad det gäller besök hit och dit så förde dom in ett befruktat ägg och jösses det tog sig på första försöket och vi fick en underbar pojke som är mitt allt...

Försökte sen att få ett syskon men det gick ju inget vidare så vi bekostade IVF 2 gånger vilket var mycket pengar för oss, det gav inget resultat och vi skulle påbörja ett tredje försök när det visade sig att hon var gravid och vi fick en flicka..

Vi var nöjda med det och ville inte ha fler barn men det visade sig att hon var gravid igen och vi fick en lite pojke och vi hade inte mage nog till att göra en abort då vi hade haft sådant besvär innan....

Så nu är vi helt klart nöjda och inga fler barn vill vi ha eller kan inte få heller för den delen...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Tanja88

Härligt att höra ! :)

Tror mycket sitter i att man inte riktigt kan slappna av . Det är en sådan enorm press att vilja lyckas så det tar över alltför mycket.

Jag hoppas vi har samma tur som er i höst ! ????????

• Frontline
    Tanja88 skrev 2015-07-15 23:54:24 följande:
    Härligt att höra ! :)
    Tror mycket sitter i att man inte riktigt kan slappna av . Det är en sådan enorm press att vilja lyckas så det tar över alltför mycket.
    Jag hoppas vi har samma tur som er i höst ! ????????
    Kan bara hoppas ni har det, barn är underbart fast dom kan vara jävliga ibland...
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Thotis90

Jag måste bara fråga vilka undersökningar ni gjorde. Vi genomgick en fertilitetsutredning efter att ha försökt få barn i 1 år, där det framgick att vi båda var friska. När vi hade försökt i 3 år kom det sedan fram att jag har endometrios.

Ofrivilligt barnlös med endometrios - fuckendo.blogg.se
  • Eleonor01

Min äl uteblev efter mim första son. Vi försökte i över tre år m hjälp av pergotime men inget resultat. Väldigt underligt tyckte vi alla å har må jätte dåligt. Bytade jobb för ett år sedan å äl kom igång två månader efter jobb bytet. Mådde så sjukt psykiskt dåligt på den arbetsplatsen men trodde aldrig att det var så illa att äl försvann. Nu sitter jag här i v13!!! Vad jag vill säga är att ibland är det annat än kroppen som spökar.... Önskar er all lycka på vägen

• Tanja88

[quote=75530970][quote-nick]Thotis90 skrev 2015-07-16 08:52:51 följande:[/quote-nick]

Jag måste bara fråga vilka undersökningar ni gjorde. Vi genomgick en fertilitetsutredning efter att ha försökt få barn i 1 år, där det framgick att vi båda var friska. När vi hade försökt i 3 år kom det sedan fram att jag har endometrios.

Fy vad hemskt ! Hur kollar man upp om man har det?

Jag gjorde en gynundersökning där tester togs & allt såg bra ut !

Kram

• Tanja88

[quote=75531164][quote-nick]Eleonor01 skrev 2015-07-16 10:06:57 följande:[/quote-nick]

Min äl uteblev efter mim första son. Vi försökte i över tre år m hjälp av pergotime men inget resultat. Väldigt underligt tyckte vi alla å har må jätte dåligt. Bytade jobb för ett år sedan å äl kom igång två månader efter jobb bytet. Mådde så sjukt psykiskt dåligt på den arbetsplatsen men trodde aldrig att det var så illa att äl försvann. Nu sitter jag här i v13!!! Vad jag vill säga är att ibland är det annat än kroppen som spökar.... Önskar er all lycka på vägen

[/

Jo jag vet. Jag jobbade alltför mycket förr & valde att sluta jobba natt , kort där efter blev jag gravid men tyvärr slutade det i missfall. Det var nu i april 2015. Skönt att det gick vägen för er , önskar er all lycka :)

• Thotis90
    Tanja88 skrev 2015-07-16 11:32:08 följande:

[quote=75530970][quote-nick]Thotis90 skrev 2015-07-16 08:52:51 följande:[/quote-nick]

Fy vad hemskt ! Hur kollar man upp om man har det?

Jag gjorde en gynundersökning där tester togs & allt såg bra ut !

Kram

Man måste genomgå en titthålsoperation för att kunna ställa en korrekt diagnos. 
  • Tanja88

Kan man be om det hos sin barnmorska / gynekolog tror du? Tycker det är konstigt att de inte kollar upp det när man har svårt att få barn & de ej hittar några fel ! Har du haft några tydliga symptom eller så ? Kram

• Thotis90
    Tanja88 skrev 2015-07-16 20:56:35 följande:

Kan man be om det hos sin barnmorska / gynekolog tror du? Tycker det är konstigt att de inte kollar upp det när man har svårt att få barn & de ej hittar några fel ! Har du haft några tydliga symptom eller så ? Kram

Det är vanligt att man tar kontakt med barnmorska/gynekolog som ett första steg, så kan de slussa en vidare till rätt person. Jag tycker att en titthålsoperation borde vara det sista man gör i en fertilitetsutredning, för att utesluta att det är endometrios som är boven. 

Jag hade tydliga symptom på endometrios. Jag fick mina första besvär som 14-åring, 3 år efter att jag fick min mens. Från ingenstans fick jag så fruktansvärt ont vid mens att jag inte kunde sitta, ligga, stå eller gå utan att jag trodde att jag skulle dö. Ingenting lindrade smärtan och jag fick ofta vara hemma från skolan just vid mens för att jag hade så ont. Jag kan känna av att mensen är på väg redan 1 vecka innan och smärtorna blir så starkare för varje dag till första blödningsdagen, så helvetet bryter lös. 
  • Tanja88

Jag har problem till & från med min mens ! Framförallt första dagen är hemsk fått gå hem från jobbet bla. Borde jag vara orolig ?

• Thotis90
    Tanja88 skrev 2015-07-17 15:38:49 följande:

Jag har problem till & från med min mens ! Framförallt första dagen är hemsk fått gå hem från jobbet bla. Borde jag vara orolig ?

Jag tycker garanterat att det är värt att kolla upp.
  • Cyanea

Jag har inte riktigt samma historia som du, vi har en förklaring på vår barnlöshet (manlig faktor). Vi har försökt i strax över tre år att bli med barn, men på egen hand plussade vi inte en enda gång. Första plusset kom efter tredje insättningen med IVF (fruset embryo), det blev ett tidigt missfall tyvärr. Fjärde insättningen, också fruset embryo, gick bättre, imorgon går jag in i vecka 13 och hittills har allt sett bra ut. 

För oss har IVF varit en fantastisk behandling. Jag menar, 2 graviditeter på fyra försök är himla bra när man aldrig plussat förr ;) Sen fick vi göra ICSI (mikroinjektion av spermie in i ägget) för att lyckas, men för oss har det fungerat jättebra. 

Så jag skulle tro att du är på väg ut ur träsket nu :) Nu är du på gång mot något nytt och spännande. Det är väldigt krävande på sina sätt, men min uppfattning är att du är i slutskedet av det värsta just nu. När man gör IVF är man åtminstone på väg någonstans och står inte bara och stampar. 

Håller alla tummar för att det ska gå bra för dig :) 

• Tanja88
    Cyanea skrev 2015-07-17 18:32:03 följande:

Jag har inte riktigt samma historia som du, vi har en förklaring på vår barnlöshet (manlig faktor). Vi har försökt i strax över tre år att bli med barn, men på egen hand plussade vi inte en enda gång. Första plusset kom efter tredje insättningen med IVF (fruset embryo), det blev ett tidigt missfall tyvärr. Fjärde insättningen, också fruset embryo, gick bättre, imorgon går jag in i vecka 13 och hittills har allt sett bra ut. 

För oss har IVF varit en fantastisk behandling. Jag menar, 2 graviditeter på fyra försök är himla bra när man aldrig plussat förr ;) Sen fick vi göra ICSI (mikroinjektion av spermie in i ägget) för att lyckas, men för oss har det fungerat jättebra. 

Så jag skulle tro att du är på väg ut ur träsket nu :) Nu är du på gång mot något nytt och spännande. Det är väldigt krävande på sina sätt, men min uppfattning är att du är i slutskedet av det värsta just nu. När man gör IVF är man åtminstone på väg någonstans och står inte bara och stampar. 

Håller alla tummar för att det ska gå bra för dig :) 

Åh vad roligt för er att det gått vägen till slut önskar er verkligen all lycka & tack för du ville berätta er historia!

Ja vi får hålla tummarna för att det är på rätt väg :) kram

Svar på tråden 2 års försök !