Veganfrågor
Hej, jag har några frågor som jag undrar om jag kan få hjälp med... Jag har en veganvän som jag har bombarderat med frågor på sistone, men jag tänkte att hon kunde få vila lite nu...
Jag har frågor, som mycket innefattar saker jag behöver veta mer om för att kunna prata med rabiata människor runt mig, om de kostval jag har börjat göra.
(Min frågeteckenknapp på datorn är paj, så jag kommer skriva utropstecken istället, ursäkta för det...)
1) Hur ser det ut i svenska slakterier! Bortsett från att man faktiskt dödar djur som inte vill bli dödade, är det samma löpandeband-princip som i USA (Jag har sett bl.a, Earthlings och Etthundraen (Min nolla-tangent är också paj...) reasons to go vegan), eller är det lite bättre i Sverige!
I det lilla samhället mina svärföräldrar bor i finns en liten köttbutik, och alla säger att köttet där är så gott. Det låter ju som kött som inte har mått jättedåligt, men hur bra som bäst, har en slaktad ko i Sverige mått!
2) "Mjölk ger starka ben".... Okej, den gamla (och envisa!) sloganen känns otroligt svår att "prata bort". VAD ger starka ben istället, om man inte skulle druckit mjölk från 6 månader upp till 15 eller 25 eller tills man dör!
3) Om ALLA I HELA VÄRLDEN skulle börja äta från växtriket istället - hur skulle det bli! Jag förstår att det antagligen är en ickefråga... men OM. För det undrar både jag, och antagligen mina rabiata vänner och släktingar.
4) Hur hittar jag bra och informativ info om gelatin! Smågodis är en av de svåraste sakerna att sluta med.
5) Finns det någon otrolig enkel vad, varför, hur-lista gällande veganism... som både jag och mina bekanta kan titta på! Jag är inte vegan, jag äter honung vid ont i halsen, jag äter som sagt smågodis, jag kommer säkert besöka en cirkus en gång till i mitt liv, osv.... Men att kalla sig vegetarian håller liksom inte, för där igår ofta mjölk i kosten (recept och så), så det blir smidigare på alla sätt och vis att "tänka vegan"...
6) Allmänna tips och länkar emottages tacksamt! Allt för att edukera mig, jag vill veta vad vi gör med våra medlevande på jorden...