• Alvi

Veganfrågor

Hej, jag har några frågor som jag undrar om jag kan få hjälp med... Jag har en veganvän som jag har bombarderat med frågor på sistone, men jag tänkte att hon kunde få vila lite nu... Solig

Jag har frågor, som mycket innefattar saker jag behöver veta mer om för att kunna prata med rabiata människor runt mig, om de kostval jag har börjat göra. 

(Min frågeteckenknapp på datorn är paj, så jag kommer skriva utropstecken istället, ursäkta för det...)

1) Hur ser det ut i svenska slakterier! Bortsett från att man faktiskt dödar djur som inte vill bli dödade, är det samma löpandeband-princip som i USA (Jag har sett bl.a, Earthlings och Etthundraen (Min nolla-tangent är också paj...) reasons to go vegan), eller är det lite bättre i Sverige! 

I det lilla samhället mina svärföräldrar bor i finns en liten köttbutik, och alla säger att köttet där är så gott. Det låter ju som kött som inte har mått jättedåligt, men hur bra som bäst, har en slaktad ko i Sverige mått!

2) "Mjölk ger starka ben".... Okej, den gamla (och envisa!) sloganen känns otroligt svår att "prata bort". VAD ger starka ben istället, om man inte skulle druckit mjölk från 6 månader upp till 15 eller 25 eller tills man dör! 

3) Om ALLA I HELA VÄRLDEN skulle börja äta från växtriket istället - hur skulle det bli! Jag förstår att det antagligen är en ickefråga... men OM. För det undrar både jag, och antagligen mina rabiata vänner och släktingar. 

4) Hur hittar jag bra och informativ info om gelatin! Smågodis är en av de svåraste sakerna att sluta med. 

5) Finns det någon otrolig enkel vad, varför, hur-lista gällande veganism... som både jag och mina bekanta kan titta på! Jag är inte vegan, jag äter honung vid ont i halsen, jag äter som sagt smågodis, jag kommer säkert besöka en cirkus en gång till i mitt liv, osv.... Men att kalla sig vegetarian håller liksom inte, för där igår ofta mjölk i kosten (recept och så), så det blir smidigare på alla sätt och vis att "tänka vegan"... 

6) Allmänna tips och länkar emottages tacksamt! Allt för att edukera mig, jag vill  veta vad vi gör med våra medlevande på jorden... 

• Svar på tråden Veganfrågor
  • Carpe Noctum

Jag är inte vegetarian så det jag skriver färgas nog av det. Men mina svar är inte rabiata hoppas jag

1. Jag har jobbat på ett svenskt slakteri som ladugårdsförman. Det jag gjorde var att ta emot djuren när de kom, binda fast dem och sen fösa in dem för slakt. Jag lovar på heder och samvete att det inte alls är som i de filmer du sett (Jag har också kollat dessa filmer), inte på det slakteriet jag jobbade och inte då jag var på plats.
    Naturligtvis är det ingen snygg process på det sätt att man ger direktsändningar på bästa TV-tid. Men djuren var inte skrikande skrämda utan rätt så lugna. Helst skulle de väl hoppa omkring på en äng busandes med varandra. Men de har, för mig, funktionen av att vara föda. 
    Svaret är alltså Nej.

2. Mjölk ger inte starka ben. Mjölk i sin rätta form ger otroligt många nutrienter som i sin tur ger kroppen en massa beståndsdelar den behöver. Alla dessa går att få från annat håll... MEN det braiga med mjölk är är att den samtidigt innehåller mättad fett som är nödvändigt för att kunna ta tillvara många vitaminer (Fettlösliga).
    Nu tappar de flesta människor mer eller mindre förmågan att bryta ned laktos med åren och blir därmed laktosintoleranta. Detta går extra fort om man slutar dricka mjölk i unga år. (Den som ammas får också i sig laktos som innehåller mättad fett).

3. [Här kommer min icke-veganska del fram.]
    Jag börjar med att svara i vår ända, bokstavligt i ändan alltså. Fibrer som kommer från växter processar inte människan i sina tarmar. Gorillor gör det då det har en väldigt lång tjocktarm och att de i princip sover hela dagen. Men människor bajsar ut alla fibrer helt oprocessade. Så varför detta skitsnack? Jo, om människan inte är konstruerad för att äta växtfibrer så blir mitt svar; Döden för mänskligheten om alla bara skulle äta växter. Och ytterst sjuka på vägen dit.
    Men det finns ju massor av människor som är veganer/vegetarianer, eller hur? De lever ju och mår bra. De har sällan (antar jag) övervikt. Och alla anser att vegetarisk kost skall finnas som alternativ på alla menyer i alla hem.

Tänk så här - Jag får ett barn som jag inte ammar utan ger någon typ av ersättning som är strikt vegansk och lägger till B12 - Hur många i världen har råd med detta och hur länge i vår mänskliga historia har vi haft möjlighet att genomföra det? 

Övriga frågar lämnar jag till de kunniga inom vegan-tänket.

• Alvi

Tack för dina svar! 

Men på fråga 3, menar du att man från födsel till död inte skulle överleva på kost enbart från växtriket

Detta var lite tvetydigt: "
    Jo, om människan inte är konstruerad för att äta växtfibrer så blir mitt svar; Döden för mänskligheten om alla bara skulle äta växter. Och ytterst sjuka på vägen dit.
    Men det finns ju massor av människor som är veganer/vegetarianer, eller hur? De lever ju och mår bra. De har sällan (antar jag) övervikt. Och alla anser att vegetarisk kost skall finnas som alternativ på alla menyer i alla hem."

Om du tycker att människan INTE klarar sig på enbart mat från växtriket - vad är det då vi skulle sakna?

• Carpe Noctum

Man kan nog leva på endast växter från vagga till grav. Tar man de extra tillskott som B12 så fungerar det nog. Jag tror dock att vi är gjorda för att äta köttprotein, att det är vår basföda. Så allt som inte är detta protein är vad man nog egentligen skulle kalla dieter. Hur mycket vi nu behöver är väl osäkert och beror nog mest på vad man gör. Jobbar man i skogen eller sitter framför ett skrivbord påverkar säkert efterfrågan, är man ung och under uppbyggnad, är man gammal och degenererar, är man gravid, ska man ställa upp i Idrotts-VM.
    Nu är vi så funtade vi människor att vi kan modifiera våra gener under vår livstid, och då antagligen även våra arvsanlag. Så om man har ett vegant tänk och klarar av att vänta 7-8 år från då man startade äta vegansk mat så kan man nog föra vidare denna praxis. OM man själv tål ren vegan mat, och den andra parten gör likaledes. Det är superviktigt att man inte ljuger för sig själv "Ja, jag mår så bra numera då jag bara äter grönsaker". Att man sedan har svårt både fysiskt och mentalt i verkligheten främjar inte ens egna gener eller tänkt avkomma.

Angående tvetydigheten. En ko som äter gräs processar allt innehåll, ner till minsta fiber. En människa gör inte det för att vi är inte konstruerade på det sättet. 

• Alvi

Återigen tack för svaret.

Som det känns nu mår jag otroligt bra, känner skillnad direkt när jag äter något som inte är totalt "växtbaserat" eller vad det kan kallas. Däremot har jag titt som tätt svårt att få i mig tillräckligt, har bl.a. gått ner nästan 3 kg i vikt på 1 månad, (och då var jag inte överviktig innan). Jag tror att mycket kanske (förhoppningsvis) är slaggprodukter som har rasat ut, men även att jag inte får i mig tillräckligt mycket kalorier. Men jag tänker att det får ta ett litet tag, att liksom hitta fram till vad som fungerar och vad jag behöver, och när. 

Jag ska sätta mig in mer i alla möjliga fakta, det känns som att det behövs, allt från vitaminer och mineraler, till människokroppen!  

Svar på tråden Veganfrågor