• wishforbabysobad

Får ingen hjälp!!

Hej! Jag och min sambo har försökt att bli med barn i ca 2 år och har ännu inte lyckats. Jag har pratat med kvinnokliniker hit och dit och de säger att de ska återkomma, har väntat ca 6 månader på svar och jag har ringt dem flera gånger men får aldrig någon hjälp!

Vi har provat ägglossningstest, fertilitetsmonitor och många andra alternativ men inget verkar hjälpa!

Jag blev gravid för ca 4 år sen och gjorde då abort då jag var för ung (är fortfarande med samma kille). Men när jag gjorde aborten uppstod något fel och jag fick åka in till akuten med kraftiga kramper. Jag vet inte om något gick fel och om det kan vara en anledning till varför vi har det så svårt nu. Jag önskar bara att vi kunde få någon hjälp eller råd. Vad som helst!

Mvh Sofie

• Svar på tråden Får ingen hjälp!!
  • TeresB

Testa att boka en tid på vårdcentral så att ni kan få en remiss till rätt instans.

Lycka till!!

• Annelie 76

Sjukvården tar det inte lika allvarligt när ni är så unga. Nu på sommaren har dessutom de flesta fertilitetskliniker semesterstängt. Fortsätt ring efter sommaren och ge dig inte.

• Anonym (what)
    Annelie 76 skrev 2015-07-14 07:28:10 följande:

Sjukvården tar det inte lika allvarligt när ni är så unga. Nu på sommaren har dessutom de flesta fertilitetskliniker semesterstängt. Fortsätt ring efter sommaren och ge dig inte.

Fast det vet jag inte om det är helt sant. Visst pga deras ålder så har dom ganska många år på sig, så sjukvården kanske inte prioriterar dom först, men allvarligt tror jag nog att dom ser på det. I Ts ålder borde hon vara som mest fertil och har dom så stora problem redan nu lär det ju inte bli lättare.
  • ophelia

Ni har i alla fall ett par saker som talar för er, att ni har blivit gravida tillsammans en gång tidigare, att ni är unga och att du tycks ha ägglossning. Jag tror absolut att ni kommer få drar efterlängtade barn, frågan är bara NÄR och det kan ingen här på familjeliv svara på.

Du säger att mensen har varit oregelbunden de senaste 4 åren? Har du funderat på om du skulle kunna ha PCOS? Har du även problem med "oönskad behåring" och att du lätt går upp i vikt på magen så skulle det vara något att fundera på. Jag hoppas att du får hjälp från sjukvården men innan den kommer kan det ibland hjälpa att försöka stressa av, inte fokusera så mycket på bebisverkstaden och njuta av den underbara sommaren. Vem vet- det kanske blir den siste tillsammans bara ni två? ;) det kan även hjälpa att äta nyttigt- mer frukt i och grönt och undvika fett och socker om det skulle vara PCOS.

• Cyanea

Har ni skrivit egenremiss? Ni kan alltså skriva er alldeles egen remiss utan att vänta på att någon läkare ska godkänna den. Ni skickar den till er närmaste fertilitetsklinik. Därefter lutar ni er bakåt och väntar på att få en tid. Ni ska få en tid inom vårdgarantin. Så gick vi tillväga i alla fall, och det funkade bra. 

Lycka till!! 

Svar på tråden Får ingen hjälp!!