• Mellanmjölkens land

nästan-2åring i knät en hel flygresa, erfarenheter?

Jag tänkte fråga om hur ni upplevt det att flyga med en nästan-2åring i knät?

Alternativen vi har är 2 säten som är bredvid ett crew-seat och ett 3e säte på andra sidan gången (vi betalar alltså för 3 säten men får antagligen 4 säten)

ELLER

3 säten bredvid varandra och yngsta barnet i knät hela resan.

Nackdelarna med första alternativet vet vi redan: En vuxen blir i stort sett själv med bägge barnen, man kan turas om men det är svårt att hjälpas åt. Man får heller inget fönster vilket äldsta barnet uttryckt önskan om att få nästa gång vi flyger. Frågan är om fördelen (alla får eget säte förutom vid start/landning) överväger?

Att boka platser med extra benutrymme så att yngsta barnet ev kan vara lite på golvet fungerar inte eftersom de stolarna är för smala.

Barnet kommer antagligen vara vaket hela den ca 4h långa flygresan.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-16 20:29
    Det handlar alltså INTE om att betala för ett eget säte till yngsta utan att välja platser som med största sannolikhet ger ett ledigt säte bredvid oss. Kostnad: 3x90kr

• Svar på tråden nästan-2åring i knät en hel flygresa, erfarenheter?
  • Mälaröbo

Första resan med barn hade vi vår 1,5 åring i knät och det var ingen höjdare alls. Omöjligt att fälla ner bordet och svårt när hon sov. Vi var ändå 4 vuxna som kunde turas om. Hade INGET extrasäte på ditvägen.

• viseversa

Åkte med 1,5 åringen i knät i 4 timmar vilket var en mardröm. Speciellt på hemvägen när hon skrek i stort sett hela resan och folk tittade argt. Detta för att hon INTE ville sitta i knät utan ville springa i gången vilket inte heller var möjligt pga extrem platsbrist. Så jag hade nog valt ett eget säte till den lilla och ta med ipad eller liknande som kanske kan syselsätta ett tag i alla fall.

• aztec

Tror det beror helt på hur era barn är. Vi åkte tillsammans med ett annat par som också hade med sig en Nästan 2åring. (vår fyllde 2 dagen efter hemresan) men för de måste det ha varit en katastrofresa, hon skrek, ville gå i gången, skrek lite till... Våran tjej är ganska lugn av sig och det var inte första gången vi flög. Hon satt i mitt knä 4h. Snarare jag som led.

Gäller att alltid ha något nytt att ta fram när det blir tråkigt. Vad gillar din tvååring? Sen klämmer man in mat. Sovstund (beroende på tid man flyger förstås). Lek. Snacks. Tips är att sitta i fönsterplats samt ha eller fråga direkt efter en kudde så barnet kan ligga ner i de vuxnas knä om det så vill.. Lycka till.

• jennyz

Jag tycker att det gick relativt bra, klart att det är tufft men jag tror att vi hade haft lika jobbigt om vi haft ett extra säte då hon gärna vill vara nära, vi åkte till Turkiet 4,5 timme, hon var 21 mån... Snacks, iPad mm var mutor... ð???

• enmamma

Har rest med nästan 2åring i knät, skulle aldrig göra om det.

Hade planerat att han skulle sova middag men det blev två timmars kamp för att han inte skulle störa på planet. Resan åt andra hållet gick kanon, gullade med en tant och sov middag.

• Frontline

Vi har flugit 6 gånger med barn under 2 år och har alltid haft dom i knät.
    Det har gått hur bra som helst alla gångerna.
    Nu har våra barn varit så pass lugna att till och med dom som satt bredvid oss kunde ha barnen i knät ett tag vilket dom själva ville...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Kasperina

Vi flög till Mallorca när dottern var strax under 2, och det var inga som helst problem. Hon satt i mitt knä och vi fick turas om att äta. Då valde vi iofs platser med extra benutrymme så att barnen kunde leka på golvet.

• Klexane
    Konservativ skrev 2015-07-13 20:43:13 följande:

Ge barnet något lugnande så att det somnar på golvet.

Helt korkad kommentar och förslag!
  • scanmia

Jag har flugit flera gånger med nästan tvååringar i knät, både själv och i olika kombinationer av vuxna och syskon, och det är ingen höjdare... Överhuvud taget så är det så lagom kul att försöka hålla en ettåring stilla i timmavis. Bästa tipset, hands down, är att amma. Men har man redan avvant så är det inte till särskilt mycket hjälp. Annars kan små presenter vara ett bra knep: trolla fram något nytt med jämna mellanrum som håller intresset vid liv några minuter. Ta med lite att äta: det är bra både som sysselsättning och kan även vara rent nödvändigt om man, som vi en gång, blir stående på startbanan i fyra timmar vid middagstid utan att serveringen kan påbörjas av den vanliga flygplansmaten. (På tal om maten så skippa den för egen del - det är inte värt brännrisken, kladdet och krånglet.) Sätt på barnet sötast möjliga kläder för det är omgivningen som många gånger står för underhållning och nya lekkamrater. Ta med ombyten. Innan flyget så spring och lek av barnet ordentligt. Om inte annat så ser era medpassagerare att ni i alla fall försöker trötta ut barnet innan... Och försök tima in sovstunder till restiden.

Lycka till! För det mesta går det riktigt bra!

Svar på tråden nästan-2åring i knät en hel flygresa, erfarenheter?