• Anonym (Ledsen)

Min man har börjat missbruka igen. Vad göra?

Jag trodde aldrig att jag skulle få skriva ett inlägg om detta, men här är jag.

Jag började dejta en fd missbrukare, och efter 3 år så gifte vi oss, vilket var förra månaden. Men nu undrar jag ifall jag borde stanna kvar.

Vi satt och tittade på film igår. Då ber han mig snällt att ska gå hämta hans mobiltelefon som är i hans jacka.

Jag går ju och gör det. Men innan jag ens hittar mobiltelefonen så hittar jag istället 3 stycken tabletter där det står oxycodone lannacher på dem. 

Jag visste ju inte vad dessa var för något, men jag fortsatte snoka och hittade då också några som hette Gabapentin. 

Och av dessa hade han två fulla förpackningar. Jag ser även att det finns etikett på dessa, så han har dem på recept. Jag fortsatte snoka och hittade till slut några som hette Oralin också.

Men jag tar själv dessa Oralin, och jag vet att dom inte är så farliga eftersom dem hjälper mig mot min depression.

Jag lägger tillbaka tabletterna i hans jackficka, fortsätter att leta efter mobilen, hittar den, och ger den till honom.

Sen går jag till rummet och börjar läsa om dessa oxycodone lannacher och om dessa Gabapentin som jag hittade.

Mitt hjärta går sönder i tusen bitar då det står att dem är mot svår smärta.

Jag fortsätter läsa runt och jag läser hur folk beskriver att deras muskler slappnar av av dessa tabletter.

Vafan? Han har ju ingen smärta. Han har ju gått och ljugit för sin läkare bara för att få detta rus då antar jag.

Jag försöker lugna ner mig, och när jag gjort det så går jag ut till honom och ja, jag konfronterar honom. !

Men det bara eskalerar. Han säger att det inte är hans tabletter utan någon väns till honom.

Jag säger då " Men det står ditt namn på förpackningen " Jag tänker inte leva med en knarkare i huset ".

Han reser sig och börjar gapa " VAD FAN KALLADE DU MIG? ".

Han börjar strypa mig ganska hårt, och jag kämpar emot allt jag kan. Jag lyckas ta mig fri och springer gråtandes till rummet.

Han kommer efter mig och är ganska ledsen. " Förlåt älskling. Detta kommer aldrig hända igen " Men du måste tro på mig när jag säger att tabletterna inte är mina ".

Jag gråter fortfarande och säger " Jag tror på dig ".

Vi kramar varandra och går tittar klart på filmen.

Men vet ni vad? Jag tror inte ett öre på detta. Det står ju hans namn på förpackningen.

Jag har aldrig sett denna sida av honom.

Vi dejtade i 3 år innan vi gifte oss och han knarkade inte under denna tiden vi dejtade, eller inte vad jag vet i alla fall.

Så nu hittade jag dessa tabletter i hans jackficka, och jag vet inte hur länge det har pågått.

Han har inte heller slagit mig innan. Aldrig nånsin har han ens lagt ett finger på mig. Så jag är fortfarande skärrad att detta händer igår kväll.

Men nu jag behöver jag verkligen råd.

Hur gör man från och med nu? Börjar man ställa ultimatum? Lämnar man? Ger man det ett till chans? Hur gör man? Hur hade ni gjort?

Vi är nygifta och det gör så jäkla ont asså

Väldigt jobbigt att veta att en person man älskar knarkar.

Som sagt så behöver jag råd.

Vad tycker jag ska göra framöver? Vad hade ni gjort?

Hjälp ! Gråter

• Svar på tråden Min man har börjat missbruka igen. Vad göra?
  • Lena

Du polisanmäler misshandeln och lämnar honom direkt.

• 73malin

Du lämnar honom!
    Att reagera så pass kraftigt på en sån liten sak är inte friskt! Han blev såklart förbannad när du insisterade.

• Drottningen70

Ja vad gör man när nån försöker strypa en...... Ingen aning? Kramas och går vidare?

• annasv1980

Varför tog du dig ens tid att skriva det här och fråga fl. innan du sparkade ut karlfan? Han har säkert misshandlat dig tidigare.

• Anonym (Ex missbrukare)

Släng ut honom - för din egen skull!

• Anonym (Usch)

Beklagar det du råkade ut för :( jag har bott ihop med en kille som var tablettmissbrukare i många år och det blir aldrig bra.

Jag tycker att du ska ha ett nytt samtal med honom och fråga igen. Insisterar han på att det är en kompis tabletter så be att han ringer dit kompisen så kan du ta ett snack med honom. Ha hela tiden tlf i knät med 112 nära till hands så det bara är att ringa upp.

Jag skulle se mkt allvarligt på att ngn försökte strypa mig. Jag hade lämnat och gjort en anmälan.

• Anonym (gå)

Du gör slut, han har inte gjort sig förtjänt att få så pass grava glåpord slängda på sig.
    Skulle nån kalla mig för knarkare under dessa premisser skulle jag nog svara med en rak höger.

• Anonym (mmm)
    Anonym (gå) skrev 2015-07-13 10:17:03 följande:

Du gör slut, han har inte gjort sig förtjänt att få så pass grava glåpord slängda på sig.
    Skulle nån kalla mig för knarkare under dessa premisser skulle jag nog svara med en rak höger.

Det har du helt klart en poäng i.
    Dock när han valde att sätta händer på strupen, så gick han också över gränsen.
    Och lite allvarligare.

• amalie79

Du ska lämna honom. Inte för att han är missbrukare, utan för att han misshandlat dig.

• Tokfrans

Ja han la ju händerna runt din hals, han borde inte få en till chans, de va en gång för mycket.
    Skilsmässa direkt x1000! Då kan han "hålla" sina kompisars preparat

• Anonym (gå)
    Anonym (mmm) skrev 2015-07-13 12:17:27 följande:

Det har du helt klart en poäng i.
    Dock när han valde att sätta händer på strupen, så gick han också över gränsen.
    Och lite allvarligare.

Rak höger eller strypgrepp spelar ingen roll.

Provocerar man och förolämpar nån får man stå sitt kasst när responsen kommer.

• Anonym (J)

Snälla lämna denna barn. Det framgår inte om ni har barn ihop? Har ni inte det bara lämna honom! Jag blir ledsen att läsa detta. Att han dessutom tar stryptag på dig, fy fan!

• Anonym (J)
    Anonym (J) skrev 2015-07-13 12:54:55 följande:

Snälla lämna denna barn. Det framgår inte om ni har barn ihop? Har ni inte det bara lämna honom! Jag blir ledsen att läsa detta. Att han dessutom tar stryptag på dig, fy fan!

Ja självklart ska du lämna om ni har barn ihop med. Men då är det ändå viktigare med
    Polis och anmälan social så du kam få ensam vårdnad!
  • Anonym (Ledsen)
    Jag hittade även idag en bränd folie. Helt svart var den.

Kan man röka Gabapentin/oxynorm på folie ?

Om han nu gjorde det. Rökte han eller sniffade? Och blir effekten samma som att svälja dem?

Mitt hjärta är i tusen bitar
  • ellaaaamimi

Ja man kan röka Gabapentin på folie ..

Man blir högare då man snortar mediciner. Än dricker.. tex metadon piller.

• klyban
    Anonym (Ledsen) skrev 2015-07-13 18:46:21 följande:
    Jag hittade även idag en bränd folie. Helt svart var den.

Kan man röka Gabapentin/oxynorm på folie ?

Om han nu gjorde det. Rökte han eller sniffade? Och blir effekten samma som att svälja dem?

Mitt hjärta är i tusen bitar smile4.gif

Biotillgängligheten på oxy, är väldigt hög vid oralt intag upp mot ~90%.
    Så att röka den som så, ger inte mer rus.
    Utan bara ett snabbare påslag.
    Gabapetinet har låg biotillgänglighet oralt(endast ~40%), så röka den bör ger en större tillgänglighet då.

Så det troligaste är att det är gabapetinet han röker, eller att han vill ha ett snabbare påslag.
    Det troligare att det är det senare, då de som väljer röka oxy vill få ett snabbare påslag.
    En annan vanlig på vissa av dessa, är att man tar analt.
    Då biotillgängligheten ofta är hög, och snabb där bak.

• Anonym (B)
    Anonym (gå) skrev 2015-07-13 12:31:57 följande:

Rak höger eller strypgrepp spelar ingen roll.

Provocerar man och förolämpar nån får man stå sitt kasst när responsen kommer.

Jag känner mig provocerad av dig. Kan jag få din adress så jag får komma och ge dig en flatnäve?
  • Venne

Du lämnar honom förstås. Och polisanmäler stryptaget. Se till att ha någon med dig nör du dumpar och slänger ut honom, med tanke på att du kunde dött redan när du konfronterade honom ned missbruket.

Svar på tråden Min man har börjat missbruka igen. Vad göra?