• Anonym (Mamma och bonusmamma)

Resa med enbart ett barn.

Hej alla :)

Jag skall åka på semester med bara mitt ena barn. Tydligen uppfattas det som lätt provocerande av vissa..

Tänkte kolla av här exakt VAD som är då hemskt med situationen - eller om det helt enkelt är alldeles ok..

Situationen är sådan här..

Jag har en sexårig son och en tvååring. Jag har även en sextonårig bonusdotter som bor hos oss vh samt lov.

Allra helst skulle vi vilja åka hela familjen men det har vi helt enkelt inte råd med. Min man föreslog då att jag skulle åka ensam med äldsta sonen. Han har aldrig varit utomlands (förutom danmark) och både jag och min man känner att det är en upplevelse vi skulle vilja ge honom :)

Vi kommer åka på en kortare semester här i sverige med hela familjen, men som sagt till värmen (åker till mallorca) åker bara jag och min äldsta.

Tvååringen har precis lika kul här hemma med sin pappa och min bonus - Tja, hon är faktiskt inte mitt barn (men ja, jag tycker mkt om henne). Hon kommer vara hos sin mamma när vi reser.

Så - ok eller inte ok?

Om inte - exakt varför är det inte ok enligt er?

• Svar på tråden Resa med enbart ett barn.
  • MadHatter

För mig är det helt ok.

Fel blir det först om det alltid bara är äldsta sonen som får följa med på extragrejer.

Om man turas om så att barnen (över tid) får ungefär lika mycket uppmärksamhet av sina föräldrar är det helt ok för mig.

Om inget av barnen varit utomlands skulle jag dock ha prioriterat det äldsta (att pappan åkt med henne alltså).

• Brumma
    MadHatter skrev 2015-07-12 10:06:11 följande:

För mig är det helt ok.

Fel blir det först om det alltid bara är äldsta sonen som får följa med på extragrejer.

Om man turas om så att barnen (över tid) får ungefär lika mycket uppmärksamhet av sina föräldrar är det helt ok för mig.

Om inget av barnen varit utomlands skulle jag dock ha prioriterat det äldsta (att pappan åkt med henne alltså).

Naturligtvis är det inte alltid samma barn som är "utvalt" :)

Och ja, bonusen har varit utomlands vid flera tillfällen. Vi kommer försöka spara så att vi alla fem kan åka nästa år.
  • Brumma

Haha. Nu blev jag inte Anonym :D

Skit samma. Det var mest för att jag inte ville ha svar baserade på folks tidigare åsikter om mig ;)

• Anonym (?)
    Brumma skrev 2015-07-12 10:19:28 följande:

Och ja, bonusen har varit utomlands vid flera tillfällen. Vi kommer försöka spara så att vi alla fem kan åka nästa år.
    Är det du som är TS?
  • Anonym (?)
    Anonym (?) skrev 2015-07-12 10:21:46 följande:
    Är det du som är TS?
    Fick svar ser jag Glad

Nej, jag ser inget fel i detta. Det brukar jämna ut sig i längden om man en vettig förälder.
  • Brumma
    Anonym (?) skrev 2015-07-12 10:21:46 följande:

Är det du som är TS?

Ja. Glömde fylla i Anonym i mitt svar :) (har inte för vana att skriva som Anonym så att klicka i mitt "namn" gick av vara farten :D )

Det gör inget. Ville bara ha svar som INTE var baserade på folks tidigare åsikter om mig utan om själva situationen...
  • MadHatter
    Brumma skrev 2015-07-12 10:19:28 följande:

Är det du som är ts?

Jag har alltså inga problem med att man åker iväg med bara ett barn (eller att gå och fiska med bara ett barn heller för den delen).

Nu har jag bara ett barn själv, men dels är det ju roligt för barnet att få hitta på något med bara föräldern själv och dels har de ju olika behov i olika åldrar, och så ekonomin förstås.

En kompis till mig som är skild och har tre v/v barn gör för övrigt så även i vardagen i bland är bara ett barn hos pappan och de andra två hos mamman för att barnen ska kunna få mer egentid med sina föräldrar.

Tycker det bara verkar positivt att göra så.
  • Brumma
    Anonym (?) skrev 2015-07-12 10:23:03 följande:

Fick svar ser jag

Nej, jag ser inget fel i detta. Det brukar jämna ut sig i längden om man en vettig förälder.

Det är så jag och pappan känner också. Vi tror inte på millimeterrättvisa utan rättvisa efter behov och önskemål.. dvs min minsta har inget större behov av att åka utomlands. Min äldsta har fått stå tillbaka väldigt mkt för sin lillebror (som är mkt mer krävande och "tar" uppmärksamheten). Bonus har som sagt varit på sol o bad semestrar tidigare :)

Och förhoppningsvis så åker vi alla nästa år :)
  • Brumma
    MadHatter skrev 2015-07-12 10:26:53 följande:

Är det du som är ts?

Jag har alltså inga problem med att man åker iväg med bara ett barn (eller att gå och fiska med bara ett barn heller för den delen).

Nu har jag bara ett barn själv, men dels är det ju roligt för barnet att få hitta på något med bara föräldern själv och dels har de ju olika behov i olika åldrar, och så ekonomin förstås.

En kompis till mig som är skild och har tre v/v barn gör för övrigt så även i vardagen i bland är bara ett barn hos pappan och de andra två hos mamman för att barnen ska kunna få mer egentid med sina föräldrar.

Tycker det bara verkar positivt att göra så.

Japp. Som sagt ;)

Ja. Våra barn åker till sina mor o farföräldrarna ensamma ibland (ett barn alltsä) För att få full uppmärksamhet ibland av far o morföräldrar och ibland av oss föräldrar.

Jag tror att barn behöver en blandning av att göra saker tillsammans hela familjen men även få lov att ha sin föräldrarna ensamma ibland..
  • Jdkfkdkw

Tycker det är så tragiskt att läsa om sådant här: folk som inte har råd att åka på semester. Har alltid åkt minst två ggr per år på utlandsresor, varit borta totalt minst 5 v per år utomlands, sedan jag föddes i princip. Är 25 nu.

Svar på tråden Resa med enbart ett barn.