• Yogini

Oro över symtom under tidig graviditet

Hej. Jag skulle önska några kloka ord fr

• Svar på tråden Oro över symtom under tidig graviditet
  • Yogini

Oj råkade skicka iväg.. Vill bara ha lite kloka ord från er där ute. Jag är gravid i v 5-6. Jag har inte fått någon tid hos barnmorskan förrän om 1,5 vecka. Detta är min första graviditet och det är jätte roligt och jätte jobbigt på samma gång, var inte alls beredd på att jag skulle bli så här orolig. När jag fick veta att jag var gravid började jag få lite symtom som lite smått illamående som kom och gick, humörsvängningar och molvärk. Mina bröst hade sedan ägglossning varit svullna och ömma, nu mot slutet även knöliga och väldigt spända. Nu till min fråga. I går började bröstspänningarna avta och jag är inte riktigt lika illamående i dag. Hade mycket flytningar och nu på eftermiddagen hade dem en svag svag brun färg.

Hur ska jag förhålla mig till detta? Jag är så orolig hela tiden så jag kan inte njuta. Googlar alla symtom och icke symtom. Hur ska jag tänka? Är mina symtom vanliga att dem avtar lite för att sen kanske komma tillbaka?

Hoppas någon klok människa har något bra att säga :)

Symtom gravid oro
  • Anonym (Hej)

det är helt normalt. Det "enda" du behöver göra är att vänta, inte googla allt. Jag vet hur det är men även om du får ett missfall eller väntar ett så kan du inte göra nånting åt det ändå.

Jag hade knappast nåt symtom alls, är nu i vecka 20 och har börjat känna sparkar.

Även när du varit hos bm är det ju ingen garanti för att du inte ska få ett missfall sedan.

Du får försöka lugna ner dig, vet hur det är men så är det. Detär det enda tips jag kan ge.

• Anonym (Normalt)

Jag hade också väldigt spända och stenhårda bröst fram till typ vecka 6, sedan från en dag till annan blev brösten mjukare (men fortfarande mycket större än vanligt och ömma). Frågade min barnmorska om det när jag var där och hon sa att det var helt normalt. Nu går jag in i vecka 9 imorgon och brösten är fortfarande mjukare än de första veckorna medan de övriga symptomen har tilltagit. Tror att det går lite upp och ner helt enkelt! :)

• Yogini

Mina bröst är också större men ömmar knappt inte längre och knöligastes har lagt sig lite. Men det är just det där när symtomen avtar som jag blir orolig. Får för mig att jag bara inbillar mig att jag är lite illamående osv. Har också blivit lite piggare.

Men tack för svaren. Jag ska verkligen försöka lägga bort dator och telefon för att slappna av lite mer. Min oro börjar gå till övefdrift och inte mycket folk säger går in, utan jag fokuserar på det negativa. Som nu tänker jag bara på att " mina bröst är ju knappt ömma, då måste det vara något fel på just min graviditet osv" istället för att lyssna till det positiva, att fler upplevt avtagande symtom och så. Ska verkligen försöka, skönt i alla fall att få prat av sig lite!

• themrsBs

Precis samma hände mig idag. Vecka 6 (5+4), vaknade upp med mjuka oömma bröst. Blev helt förstörd och var säker på att allt var kört nu. Nu ikväll är de dock något ömmande, och jag har rekord i att kräkas just idag - sex gånger... så jag hoppas allt inte är kört då. Verkar inte vara helt ovanligt att förlora de ömmande brösten i vecka 6 alltså?!

• Anonym (Hej)
    themrsBs skrev 2015-07-13 20:55:25 följande:

Precis samma hände mig idag. Vecka 6 (5+4), vaknade upp med mjuka oömma bröst. Blev helt förstörd och var säker på att allt var kört nu. Nu ikväll är de dock något ömmande, och jag har rekord i att kräkas just idag - sex gånger... så jag hoppas allt inte är kört då. Verkar inte vara helt ovanligt att förlora de ömmande brösten i vecka 6 alltså?!

Nej! Det behöver inte vara ett tecken på MF.
  • Yogini

Nej mina bröst och kommit och gått. Dock väldigt knöliga och knölarna ömmar!

Så det är nog inte alls ovanligt. Dock tror jag att vi inte är så långt gångna som vi trott. Verkar som vi är i vecka 5 nu.

Jag fick ont i livmodern i helgen samtidigt som jag fick bruna flytningar. Sjukvårdsupplysningen tyckte att jag skulle åka in och kolla, vilket jag inte trodde att de skulle säga. Satt på gynakuten i 11h (!!!) då vi inte var så högt prioriterade. Kändes verkligen som ett antiklimax när vi gick där i från. Läkaren som undersökte mig trodde mig inte riktigt först när jag sa att jag bara var i v 5-6. Hon kände på min livmoder och sa att den var stor som i vecka 8, men nämnde inget mer om det sen, så antar att det inte är något att oroa sig över?

När hon sen gjorde VUL så sa hon att jag hade rätt. Hon kunde inte se nått hjärta slå än ich kunde inte säga exakt hur långt gången jag var. När vi räknade på det så verkade det som om jag knappt var i vecka 5. Är det vanligt att man bara ser en hinnsäck i v 5? Jag trodde att en utbildad cyklister kunde ge lite mer svar. Men vi fick verkligen ingen bra kontakt med henne och kände oss nästan lika oroliga efter som innan besöket, då vi inte fick svar på nått :/

• Yogini

Gynekolog ska det stå, inte cyklister.. Hehe

Sen vill jag tillägga att jag inte har ont längre och flygningarna är borta! Clear blue med vecko indikator stegrar varje vecka så jag ser det som att graviditeten är som den ska precis nu !

• themrsBs

I vecka fem (4+0-6) är fostret bara någon millimeter stort och nog mycket svårt att se. Redan i vecka sex har det dock vuxit och är mellan 2-4 millimeter och hjärtat börjar slå då som först. Sen påverkar det nog åxå vart ägget fäst, hur lätt det är att se, men tror inte du behöver oroa dig

Svar på tråden Oro över symtom under tidig graviditet