• Hmathilda

Född v 35+, stanna hur länge innan hemgång?

Vi fick våran lilla pojke i v. 35+6.

Behövde inte hjälp med att andas eller att hålla värmen.

Han ammades och fick blev koppmatad extra.

Han behöver inte sola och nu helammar vi.

Han mår bra och har gjort hela tiden. Men! Vi får inte åka hem, vi ligger på BB och har gjort i 4 dagar.

De enda dom säger att vi inte får åka hem för är att han är för tidigt född. Men de vi gör här är exakt de vi skulle gjort om vi var hemma, inga extra koller sker på BB här.

Hur har det varit för er? När fick ni åka hem och vad för hjälp behövde eran bebis när han/hon kom.

• Svar på tråden Född v 35+, stanna hur länge innan hemgång?
  • Sofie mamma till 2 prinsar

Min tredje son föddes i 35+6 för ett år sedan. Han låg på neo i fyra dagar då han hade svårt med syresättning och efter ytterligare 3 dagar på BB blev vi utskrivna. De extra dagarna på BB var främst för att se så att han kom igång med ätandet osv.

• modsey

jag skulle helt enkelt lita på personalen. De håller ju er inte kvar för att jäklas...och det finns ingen gyllene regel. Våra tvillingar föddes i v 36 ( betänk att de då var rätt små då de ar två) och vi stannade bara två nätter.
    Sen finns de andra fullgångna barn som behöver stanna en vecka.
    Lita på personalen är mitt råd!

• Lilla W

När vår son föddes i vecka 35+1 så stannade vi i 10 dygn. Ammades o koppmatades. Han behövde inte heller sola förrän på 5:e dygnet. På BB förklarade dom att tidiga barn inte brukar bli gula på en gång utan att det brukar komma just på 5 dygnet och att det därför var bra att vi stannade, och mkt riktigt blev han ju lite gul sen och fick sola några dygn. Sen är ju blodsockret oxå känsligt hos dom små, så dom vill säkert bara ha lite extra koll. Vår son är idag 4 år och mår prima, att han kom tidigt har aldrig märkts.

• Hmathilda

Fick äntligen träffa barnläkaren som tyckte han var väldigt duktig för sin ålder och såg inga problem med att vi skulle få åka hem så igår kom vi äntligen hem

Svar på tråden Född v 35+, stanna hur länge innan hemgång?