• chbw

PCOS och ägglossningsstickor.. (?)

Har fått höra att ägglossningsstickor inte fungerar vid PCOS, utan alltid visar falskt positivt. Men hade några stickor kvar sen innan jag fick veta det, och har testat. Första dagen var det helt negativt, sen har det blivit starkare och nu visat positivt (igår) och starkt positivt (idag). Kan det vara så att testen kan fungera ändå? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-08 09:41
    Alltså att det kan fungera för vissa, trots pcos?

• Svar på tråden PCOS och ägglossningsstickor.. (?)
  • Cinder85

Det knepiga med PCO och ägglossninsstickor, är att ägglosningsstickor visar endast ifall man har höjda nivåer på visst hormon (LH).

LH nivån höjs, när det finns tillräckligt "mogna" ägg. Och ägg kan vi ju PCOare har i tid och otid, och därför kan vi få "falska" resultat från ägglosningsstickor. 

Ägglösningssticka visar däremot inte att ägget faktiskt lossnar, vilket PCO-äggen har problem med. 

Så visst kan man använda dem, det gör jag, mest för att ha "nånting att göra" och ha lite koll.  För vissa funkar det utmärkt, vissa får positiv resultat vilken dag i månaden som helst. Viktigast är nog att veta att det är verkligen inget exakt vetenskap, inte ens för tjejer med vanliga ägg. 

Rätta mig gärna om jag har fel, men så här jag har uppfattat det hela!

• chbw
    Cinder85 skrev 2015-07-08 11:47:11 följande:

Det knepiga med PCO och ägglossninsstickor, är att ägglosningsstickor visar endast ifall man har höjda nivåer på visst hormon (LH).

LH nivån höjs, när det finns tillräckligt "mogna" ägg. Och ägg kan vi ju PCOare har i tid och otid, och därför kan vi få "falska" resultat från ägglosningsstickor. 

Ägglösningssticka visar däremot inte att ägget faktiskt lossnar, vilket PCO-äggen har problem med. 

Så visst kan man använda dem, det gör jag, mest för att ha "nånting att göra" och ha lite koll.  För vissa funkar det utmärkt, vissa får positiv resultat vilken dag i månaden som helst. Viktigast är nog att veta att det är verkligen inget exakt vetenskap, inte ens för tjejer med vanliga ägg. 

Rätta mig gärna om jag har fel, men så här jag har uppfattat det hela!

Tack för svar! Det du säger är ju helt sant :)

Jag funderar dock. Har alltid haft sjukt regelbunden mens, fram till för ett år sen då det började strula och blev väldigt oregelbunden. För ett halvår sen fick jag veta att jag har både pcos och hashimotos sjukdom och underfunktion i sköldkörteln, vilket också kan leda till utebliven ägglossning. Har äntligen fått sköldkörteln under kontroll och för ca 20 dagar sen hade jag min första mens som kändes nornal, på över ett år..

Jag litar inte helt på testen såklart, eftersom de, som du säger, bara visas on lh-nivån höjs, inte om.ägget faktiskt lossar. Men jag har ju en liten förhoppning om att kroppen äntligen vill fungera så jag slipper ägglossningssprutor i höst.. :/ :o

Griper efter alla små strån jag kan hitta..
  • Cinder85

Som sagt, jag testar ju med ägglossninstickor, mest för att det känns mental bra för mig att jag är aktiv och gör nånting och inte bara väntar och hoppas på att det blir en bebis. 

Jag använder testlagrets sticks, och får som bäst lite mörkare spökstreck, och ibland ingenting. Då tänker jag att ifall jag lyckas få ett positivt resultat, måste det ändå tolka som positiv utveckling.

Däremot kan jag tipsa på Natural Cycles ? appen som går ut på att man mäter sin morgontemperatur och matar in den i appen. I olika fas av cykeln ska man ha olika temperatur, och jag tycker att det är också ganska spännande att följa.

Måste kanske sägas att jag har en slänga av kontrollbehov och att jag älskar statistik :)  

• chbw
    Cinder85 skrev 2015-07-09 09:57:01 följande:

Som sagt, jag testar ju med ägglossninstickor, mest för att det känns mental bra för mig att jag är aktiv och gör nånting och inte bara väntar och hoppas på att det blir en bebis. 

Jag använder testlagrets sticks, och får som bäst lite mörkare spökstreck, och ibland ingenting. Då tänker jag att ifall jag lyckas få ett positivt resultat, måste det ändå tolka som positiv utveckling.

Däremot kan jag tipsa på Natural Cycles ? appen som går ut på att man mäter sin morgontemperatur och matar in den i appen. I olika fas av cykeln ska man ha olika temperatur, och jag tycker att det är också ganska spännande att följa.

Måste kanske sägas att jag har en slänga av kontrollbehov och att jag älskar statistik :)  

Okej =)

Jag testade idag igen och idag var strecket STARKARE än kontrollstrecket.. Det har alltså blivit ännu starkare än de andra två positiva.. 
    Har en annan app som mäter temperatur och har börjat mata in det med, men tar ju en stund innan det ordnar sig, bara mätt i ett par dagar =) 
    Igår hade jag starka smärtor, vilket för mig tidigare betytt ägglossning (när jag var regelbunden). Jag hoppas ju att det bara var sköldkörteln som stört ut ägglossningen, då jag alltid varit regelbunden innan. Men det är knasigt det här.. Om det var äl igår så borde mensen komma (eller ja, förhoppningsvis inte komma) om två veckor. Och det innebär att min cykel äntligen håller på att stabiliseras igen nu efter att sköldkörteln är rättreglerad. 

Och du har rätt att det är spännande! haha. Jag har fyra olika appar där jag lägger in symtom, temp, sex, ägglossningstestresultat, graviditetstestresultat och mens.. =) 

Svar på tråden PCOS och ägglossningsstickor.. (?)