Cinder85 skrev 2015-07-08 11:47:11 följande:
Det knepiga med PCO och ägglossninsstickor, är att ägglosningsstickor visar endast ifall man har höjda nivåer på visst hormon (LH).
LH nivån höjs, när det finns tillräckligt "mogna" ägg. Och ägg kan vi ju PCOare har i tid och otid, och därför kan vi få "falska" resultat från ägglosningsstickor.
Ägglösningssticka visar däremot inte att ägget faktiskt lossnar, vilket PCO-äggen har problem med.
Så visst kan man använda dem, det gör jag, mest för att ha "nånting att göra" och ha lite koll. För vissa funkar det utmärkt, vissa får positiv resultat vilken dag i månaden som helst. Viktigast är nog att veta att det är verkligen inget exakt vetenskap, inte ens för tjejer med vanliga ägg.
Rätta mig gärna om jag har fel, men så här jag har uppfattat det hela!
Tack för svar! Det du säger är ju helt sant :)
Jag funderar dock. Har alltid haft sjukt regelbunden mens, fram till för ett år sen då det började strula och blev väldigt oregelbunden. För ett halvår sen fick jag veta att jag har både pcos och hashimotos sjukdom och underfunktion i sköldkörteln, vilket också kan leda till utebliven ägglossning. Har äntligen fått sköldkörteln under kontroll och för ca 20 dagar sen hade jag min första mens som kändes nornal, på över ett år..
Jag litar inte helt på testen såklart, eftersom de, som du säger, bara visas on lh-nivån höjs, inte om.ägget faktiskt lossar. Men jag har ju en liten förhoppning om att kroppen äntligen vill fungera så jag slipper ägglossningssprutor i höst.. :/ :o
Griper efter alla små strån jag kan hitta..