• Helidiot

Tog en cykel

I lördags natt valde jag att dumt nog att ta en cykel från ett dike på en camping när jag hade bråttom till en stängande reception. Polisen kom som ett brev på posten och ställde frågor. Ramnumret var dessvärre kvar vilket gjorde att de kunde nå ägaren som bekräftade att cykeln var borta men inte anmäld stulen. Jag hade alla intentioner att lägga tillbaka cykeln ditifrån jag tog den, men det spelar ju mindre roll nu.  

Hur tror ni att det här kommer sluta? Campingen ligger dessutom ganska långt ifrån mig, och jag har ingen lust att åka dit på förhör och grejer. Finns det någon chans att det helt enkelt läggs ner i brist på teknisk bevisning eller dylikt? Krävs det att ägaren polisanmäler mig för att jag ska dömas? Det var en ganska skrotig cykel, kan inte tänka mig att personen bryr sig alldeles för mycket

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Tog en cykel
  • Helidiot
    Kjell2 skrev 2015-07-06 18:11:02 följande:

Skoluppgift?

Nej, verklig händelse.
  • Kjell2
    Helidiot skrev 2015-07-06 18:12:39 följande:
    Nej, verklig händelse.
    Ring och fråga polisen. Säg att du accepterar ett strafföreläggande.
  • lilly

Om du hade avsikt att lämna tillbaka cykeln så är det ingen stöld utan egenmäktigt förfarande. Det är annars åklagaren som har bevisbördan för att du skulle tillägna dig cykeln om h*n skulle åtala för stöld. Vad som händer vet ingen, men det krävs inte att ägaren anmäler något då brottet faller under allmänt åtal. Har dock mycket svårt att tro att man skulle väcka åtal för en sådan liten grej, skulle mer gissa på att du eventuellt får ett strafföreläggande som du godkänner genom att betala in angivet belopp. Domen antecknas i belastningsregistret och finns där i fem år.

Svar på tråden Tog en cykel