• Lavisen

Ny Äggdonation Tjeckien sept 2015?

Hejsan, 
    inser att jag skapade förra tråden i fel kategori o borde nog legat här under äggdonationstråden...

Planerar att göra en äggdonation till hösten, efter två misslyckade IVF:er med egna ägg. Har trott att jag som singel inte kan vända mig till Tjeckien och undrar om ngn av er vet om man får vara singelkvinna och göra ägg + spermiedonation i Tjeckien? Har sett ngr kliniker nämnas, Reprofit och Reprogenesis... ngn som kan rekommendera ngn av de/annan klinik?

• Svar på tråden Ny Äggdonation Tjeckien sept 2015?
  • micke78

Det är inte lagligt som singel att göra äggdonation eller dubbeldonation. Men jag vet om flera singla som har gjort det hos Reprofit (alla har blivit gravida). Du behöver bara en kopia av ett pass.

• Lavisen

Hej Micke, 

så du menar att om jag har en kopia med mig av en killes pass, så kan jag göra det på Reprofit? Hur löser de det med spermierna då?
    Har detta hänt nyligen eller är det länge sen singeltjejerna åkte dit?
    Tänker att de kanske blivit hårdare sista åren/tiden...

• micke78

Ja, det kan du.

Om du har en god kompis som är med på det, så kan du ju få en kopia av honom. Det behövs även en signatur, men det fixar du själv. Han blir ju inte far till ditt/dina barn av den orsak. 

Det blir dubbeldonor, altså ägg och sperma. Om du inte har en egen spermadonator?

Det är flera som är gravida nu, men också fått barn som är singel. 

Om du sätter in frysta dubbeldonorembryon så kan du göra det när du vill, det är ingen väntetid och det kostar 16 000:-.

Om det är dina ägg det är något fel på, så blir du säkert gravid på första försök, typ alla blir det som jag vet om. 

Du behöver bara blodproven  -FSH, LH, E2, TSH, prolactin and AMH.

• Calliope

Hej

Funderar på om det kan bli problem vid en evetuell faderskapsutredning om du har använt en väns pass.
    Om du kan tänka dig att göra ägg+spermadonation i  något annat land så är det fullt lagligt på andra kliniker.
    Estland- Elite clinic
    Lettland- Ava Riga
    Ryssland- Ava Peter
    Spanien- Irema
    Då behöver du bara uppvisa kvitto från kliniken när det är dags för faderskapsutredningen.

• melinas

Hej på dig,
    Såg din tråd om ÄD i Tjeckien. Hur går det för dig?
    Vore gott att höras.
    Varma hälsningar
    melina

• Lavisen

Hej Melina,

valde bort Tjeckien då det verkade för krångligt o i stort sett olagligt att göra äggdonation som singel. En annan tjej jag hörts med här fick kalla handen hon med på Reprogenesis, så de har nog blivit hårdare nu för tiden mot singeltjejer...

Så jag åkte till Cypern istället o har precis fått tre embryon insatta i måndags ????

Får se om ngr veckor om det gått vägen o om jag kan rekommendera de...

Svar på tråden Ny Äggdonation Tjeckien sept 2015?