• Gramsebjörn

Byta blöja

Hej,

Jag har en treåring som fortfarande har blöja. Han vill inte byta blöja och jag tycker det är så himla svårt att övertala honom att vi ska byta utan att det blir en stor scen. Vill inte att det ska bli en negativ sak. Har ni några bra tips? Tack på förhand!

• Svar på tråden Byta blöja
  • BigMami

Varför har han blöja? Försök få han torr istället så slipper det bli gnäll..

• BigMami

Du vill inte stressa till att få barnet torr och han vill inte byta blöja..?. Du har ju redan svaret?

• viseversa

Ta bort blöjan helt. Kör det nu på sommaren. Lättare när det är varmt ute och inte lika mycket kläder.

• BigMami

Det kommer gå jättebra! Se till att packa ombyten bara Händer det en olycka så är det så.. Vi håller också på att köra "hårt" med vår lilla.

• BigMami

Bara extra kläder. I början hade vi nån blöja "utifall att " men nu går det jättebra! Började för några veckor sedan "på allvar".

Hon fick välja själv på morgonen om hon ville ha blöja eller trosor. Oftast valde hon trosor. Sedan blev det mindre och mindre med blöjan. Ett tag ville hon bara bajsa i blöjan. Men nu går hon mer än gärna på pottan och visar stolt upp det som ut har kommit ..

Var beredd på att det kan bli bakslag men då är det så. Uppmuntra massor och tvinga ingenting då det kan bli fel. Det ska vara kul att gå på potta/toa.

• Trippelmamma76

Antar att du ändå har blöja på natten ett tag i övergången. Vi hade en superjobbig period med sonen när han bråkade enormt vid blöjbyten (1,5 år gammal), så att pappan nästan vägrade byta på honom då han var rädd att göra illa honom för att han krånglade och sparkade omkring sig. Det slutade med att vi lät honom titta på filmklipp på mobilen under blöjbytena en period. Funkade bra och bråken gick över. Inte mitt stoltaste föräldratips men ibland måste man välja sina strider...

• Annelie 76

Vi fick sonen att sluta med blöja genom att belöna toabesök med att han fick spela spel på mobilen. Funkade jättebra. Även dagis använde den metoden (fast med iPad) för att få honom att gå på toa där.

Svar på tråden Byta blöja