Föräldrar till barn med autism, kan ni ge mig lite hopp?
Hej!
Jag känner mig mer eller mindre säker på att en av våra söner har en autismspektrumstörning. Jag och pappan har varit på ett första möte med en psykolog och beskrivit situationen och vi ska dit om två månader igen och se om det skett någon förändring annars ska vi planera för utredning.
Jag grubblar och googlar om detta dygnet runt och växlar mellan optimism och sorg och hopplöshet. Det var inte detta jag föreställt mig. Givetvis förstår jag att det inte alltid kommer att kännas så här men jag skulle uppskatta lite hopp att hålla fast vid när det känns jobbigt.
Ni med autistiska barn upplever ni att de har ett gott liv med livskvalitet? Kan ni ha ett fungerande familjeliv och känna er lyckliga (jag hör hur själv hur dumt detta låter att fråga)?
Jag undrar även om ni som har autistiska barn med ett väldigt utåtagerande humör, var de så redan som små? Min kille är bara 3 år än och har ett ganska lugnt humör än så länge (eller han får ju små utbrott men de är helt hanterbara). Undrar vad man kan vänta sig i framtiden. Likaså med rutinbundenheten, var det också något de uppvisade som små?
Min son har förutom ett par varningstecken utvecklats mer eller mindre normalt fram till nu vid 3 år. Är det någon som känner igen så sen symptomdebut eller vad jag ska kalla det? Att det ganska plötsligt blev en stor skillnad i beteendet.
Hur som helst är han ju precis den han är menad att vara och vi ska göra allt för att han ska få det bra.
Oj vad långt! Hoppas någon orkar läsa och svara mig!
Kram