• Annikajson

Krävande katt

Jag har en kastrerad hankatt på ca 13 månader som ända sen han var liten har jamat otroligt mycket. Han "småpratar" inte, utan jamar som om han vore missnöjd mesta tiden. Han är extremt tillgiven vilket ofta är mysigt men det blir för mycket då han ibland inte nöjer sig förrän vi tar upp honom i famnen. Vi har provat ignorera beteendet men jamandet har tillsist blivit för påfrestande och vi har då lyft upp honom i famnen och pratat lugnt med honom. Beteendet har inte blivit bättre då vi fick ta bort vår hund för några veckor sen pga sjukdom och med detta försvann även en del av hans trygghet. Vi känner att vi har provat allt: superstor klösmöbel, olika sorters kattmat och aktiveringslekaker bl.a. Vi släpper ut honom i lina så ofta vi kan men då han skriker och vill in, så ska han ut efter 3 minuter igen. Det enda vi inte provat är att släppa honom lös helt och det vill vi undvika så mycket som möjligt då min förra katt blev påkörd och det andra alternativet som vi funderar på just nu är om en kattkompis skulle vara bra för honom. Vi ska snart ha barn och för att inte bli tokig och kunna få den sömn och vila man behöver som nybliven mamma så skulle jag bli glad för olika tankar och idéer från andra. Vad tror ni om en kattkompis, skulle det kunna göra att han lär sig att bli självständig och fokuserar mer på kompisen än oss? Om man skaffar en ny katt, skulle en liten kattunge eller en vuxen katt passa bäst? Tacksam för svar! Mvh Annika

• Svar på tråden Krävande katt
  • Sier

Har ni provat att inte svara katten och uppmuntra den genom att prata med den?

• Knasbollen87

Jag skulle rekommendera en kattkompis, helst en från ett katthem (då räddar ni ett liv). Det gjorde vi på vår katt och det hjälpte plus att de flesta katthem har en policy att ta tillbaka katten om det inte fungerar! Tummen upp på det!

Svar på tråden Krävande katt