• Beppe70

Betalar jag för mycket i underhåll?

Var på banken idag för skaffa lån till ett nytt hus. Min personliga bankman frågade hur jag har barnen eftersom jag betalar fullt underhåll 1273x 2=2546 kr per månad för två barn. Jag hämtar barnen från skola och dagis på torsdag eftermiddag och lämnar dem tis morgon.Detta sker varannan vecka.

Jag är med på att betala barnens fritidsaktiviteter, och så hjälper jag till med betalningen till en del andra kläder. Har jag varit för snäll? Nu vill banken få att de ska få kalkylen att stämma.....

Kom gärna med input

Tack

• Svar på tråden Betalar jag för mycket i underhåll?
  • LiaSthlm

Ja du betalar för mycket. Den summan är om du har t ex varannan helg.

Du får dra av för de dagar som överstiger 4 dygn i månaden tror jag.

Sen ska du väl inte betala kläderna du betalar underhåll. Det är ju bl.a. dit underhållet ska gå.

• Trippelmamma76

Men alltså, för mycket?? Det bror ju på vad behovet är. Det finns ju inget som säger att man MÅSTE vara snål och betala det absoluta minimibeloppet, eller hur? Om exet stämmer dig på högre underhåll så räknas det ju ändå ut utifrån behov och förmåga, och då kan ju summan bli en helt annan ändå. Har du inte dålig ekonomi så tycker jag att du har en sniken bankman. Så länge pengarna går till dina barn och inte till lyx för deras mamma så tycker jag att du fortsätter att unna barnen lite extra!

• Fjäril kär

Betalar du via försäkringskassa eller är det överenskommelse mellan er två så du betalar till henne direkt? 

• modsey

men vad tror du dina barn "kostat" dig om ni levt i hop? Inte var samhället har för miniminivå i underhåll. Börja där och sätt er ner och fundera på vad era gemensamma barn kostar per månad med allt, mat, kläder, hobbys etc och så delar ni det på två.
    Har ni inte råd att betala det, ja då får de som i alla familjer dra ner på något, någon hobby, billigare kläder eller vad det nu är.
    Jag blir beklämd av en del svar du fått ( och kommer att få...) i tråden.
    Ett barn kan kosta nästan hur lite eller hur mycket som helst, var ni lägger er ambitionsnivå för era barn avgör och kommer ni överens om. Det har inget med snällhet att göra, för jag förmodar att mamman inte köper MK väskor för barnens aktivitets eller matpengar!

• Beppe70

Betalar till försäkringskassan därav problemet. Hade jag betalat direkt till mamman hade inte det påverkat min lånebild, men eftersom jag nästan har barnen på halvtid nu, samt bekostar både kläder och lägeravgifter mm så framkom detta

• annasv1980

Jag tycker att du ska få underhållet minskat utifrån tiden du har barnen och sedan köpa/betala saker till barnen själv, inte som idag genom deras mor. Då vet du även att pengarna alltid hamnar rätt.

• Ego Lovers
    Beppe70 skrev 2015-07-01 15:30:08 följande:

Betalar till försäkringskassan därav problemet. Hade jag betalat direkt till mamman hade inte det påverkat min lånebild, men eftersom jag nästan har barnen på halvtid nu, samt bekostar både kläder och lägeravgifter mm så framkom detta

Du ska göra avdrag hos försäkringskassan. Ring dom imorgon
  • Brumma

Gränsen för växelvis boende går vid 11 dagar. Hämtar du torsdag o lämnar tisdag ligger du nog precis under gränsen. Varför har du inte vv?

Mitt råd är ju att ha barnen vv eller iallafall en två dagar mer i månaden.. Då betalar du inget underhåll och har rätt till halva barnbidraget.

Fortsätter ni som nu så gör du avdrag för de nätter barnen sover hos dig. Avdrag får göras om barnen sover fem nätter i sträck eller minst sex nätter på en månad med 1/40 av underhållet per natt.. I juni månad skulle det tex bli 11 nätter (om du hämtar ojämna veckor). För två barn med underhåll på 1273:- var skulle avdraget bli 700:- ihop.

Dessutom beräknas du ha fullgjort din del av försörjningen när du betalar underhåll. Därför finns ingen anledning att dela på aktiviteter osv såvida DU inte känner att du vill och har råd. Men tänk såhär.. Du betalar 1273 per barn. Om mamman har ungefär samma överskott som du beräknas hon lägga ungefär samma summa. Det ger 5092:- varje månad för era två barn. Sedan har vi barnbidraget med flerbarnstillägg. Det ligger på 2250:-. Då har du en summa på 7342:- som VARJE månad skall gå till era barns försörjning. Därtill kan du räkna in eventuellt bostadsbidrag. Är man ensamstående med hemmaboende barn så har man ofta rätt till bostadsbidrag för barnets del i boende kostnaden. Sedan betalar du även för tiden du har barnen. De kostar då oxå kan jag tro..

Om du känner att dessa 7300:- inte räcker för era barn varje månad så är det ju hekt rätt att betala utöver det (en del föräldrar är ju överens om dyrare aktiviteter såsom hockey, ridning osv). Om du känner att det borde räcka så ja, då betalar du för mkt..

• Brumma
    Trippelmamma76 skrev 2015-07-01 06:25:25 följande:

Men alltså, för mycket?? Det bror ju på vad behovet är. Det finns ju inget som säger att man MÅSTE vara snål och betala det absoluta minimibeloppet, eller hur? Om exet stämmer dig på högre underhåll så räknas det ju ändå ut utifrån behov och förmåga, och då kan ju summan bli en helt annan ändå. Har du inte dålig ekonomi så tycker jag att du har en sniken bankman. Så länge pengarna går till dina barn och inte till lyx för deras mamma så tycker jag att du fortsätter att unna barnen lite extra!

Om "det lilla extra" ifrågasätts när banken gör en kalkylberäkning för huslig så har jag svårt att tänka mig att det är pengar som kan avvara utan att det känns. TS har barnen nästintill växelvis och de kostar naturligtvis hon honom också. Ett till två dygn i månaden till och barnen hade räknats bo växelvis och då hade INGEN underhåll utgått. Dessutom hade TS haft rätt till halva barnbidraget...
Svar på tråden Betalar jag för mycket i underhåll?