rättshjälp
kan man få rättshjälp hur mycket som helst och hur många gånger som helst? Tänkte om det fanns ett tak för det? Hur mycket får man betala själv? någon som vet?
kan man få rättshjälp hur mycket som helst och hur många gånger som helst? Tänkte om det fanns ett tak för det? Hur mycket får man betala själv? någon som vet?
jag tänkte på rättshjälpen man kan få när staten betalar. Det andra är väl rättsskydd om jag förstått det rätt.
Jag har sökt 2 ggr för samma sak liksom. Fast första gången stämde han mig och nu stämde jag honom, men min advokat sa att oftast är det bara en gång man kan få det för samma sak
Fick du igenom det båda gångerna?
Vårdnadstvist. Har varit en vända i rätten men är stämd igen.
Om det är du som är stämd bör det absolut inte vara problem att få rättshjälp om du tjänar under 260 000 kr per år.
Fick du igenom det båda gångerna?
Läs på Rättshjälpsmyndighetens hemsida och på domstol.se
Det finns ett tak för rättshjälp och det görs också en bedömning av det enskilda fallet, alltså man kan inte få rättshjälp för alla typer av juridiska ärenden. Dessutom görs förstås en bedömning av din ekonomi, man får inte rättshjälp om man borde ha råd att betala själv.
Det skall också påpekas att det görs en bedömning av ombudet också. Vem som helst kan inte vara ditt juridiska ombud om du ansöker om rättshjälp, utan det skall vara en väletablerad jurist eller advokat.