• Mascaraklumpar

När hörde ni hjärtat hemma för första gången?

Ja, som rubriken lyder. Själv är jag i v. 8+4 och hörde igår något som lät som hjärtljud med frekvens en bra bit över 100. Sedan tappade jag bort ljudet efter 4 sekunder, hittade det på nytt och tappade det på en gång igen, och idag hittar jag det inte alls trots att jag nu försökt hur länge som helst!! Nu börjar jag fundera på om jag bara inbillade mig att det var embryot. Hur vanligt är det att höra hjärtat i vecka 8 med en hemmadoppler? Är det någon mer som gjort det?

• Svar på tråden När hörde ni hjärtat hemma för första gången?
  • BigMami

Tycker att det låter väldigt tidigt i mina öron.. Antagligen var det någon puls du hörde..

Jag har alltid varit anti sådana apparater då man ökar sin oro när man inte hittar något och så är det inte bra med för mycket "undersökningar" för fostret...

• Fian88

Det står ju dessutom i bruksanvisningen att man inte ska använda dom för tidigt, just eftersom det nästan är omöjligt att hitta hjärtljuden. Låt den ligga i några veckor och försök sen igen.

• Mascaraklumpar

Och nuuuuu... *trumvirvel*

De RELEVANTA svaren!!!

• MrsC74
    Mascaraklumpar skrev 2015-06-30 15:22:33 följande:

Och nuuuuu... *trumvirvel*

De RELEVANTA svaren!!!

Vad menar du ??
  • Lillytroll

Jag vågade inte använda min för tidigt, pga risken att inte höra. Eller höra en gång, för att inte hitta nästa gång. Jag lyssnade i v11 (10+). Förök hålla dej någon vecka, så hör du nog utan att tveka.

• Lilla My88

Under min graviditet rådde mig Både min BM och min läkare (oberoende av varandra) att inte använda någon doppler hemma och lyssna efter hjärtljud. Det har tydligen framkommit i studier att det kan vara skadligt för barnet att använda doppler ofta. ???? Vilke bara ge en liten varning.

• Mascaraklumpar
    MrsC74 skrev 2015-06-30 15:42:30 följande:

Det är för

Tidigt. Det är din egen puls du får

In.

Jag har rätt stor erfarenhet av att lyssna på hjärtslag och givetvis hör jag skillnad på 50-60 och circus det dubbla. Dock blir jag ändå osäker på om jag kan ha inbillat mig alltihop. Som vanligt lär jag dock få vända mig till någon annan källa om jag vill ha svar (vad sjutton har hänt med denna sida?).
  • MrsC74
    Mascaraklumpar skrev 2015-06-30 16:01:36 följande:
    Jag har rätt stor erfarenhet av att lyssna på hjärtslag och givetvis hör jag skillnad på 50-60 och circus det dubbla. Dock blir jag ändå osäker på om jag kan ha inbillat mig alltihop. Som vanligt lär jag dock få vända mig till någon annan källa om jag vill ha svar (vad sjutton har hänt med denna sida?).
    Men vad vill du höra ? Det är för tidigt. Inget konstigt med det.
  • glittersol
    Mascaraklumpar skrev 2015-06-30 16:01:36 följande:

Onödigt att bli bitter när folk svarar på din fråga och vill dessutom ge tips, bara för det inte är det du vill höra.
  • Mascaraklumpar

Anledningen till att jag blev irriterad är att jag under det senaste året ställt kanske 10 specifika frågor, både väldigt enkla och lite klurigare, på den här sidan och varje gång fått svar på helt andra grejer än vad jag frågat om (utom nu, då en person faktiskt svarade). Nu är jag dock inte irriterad längre utan bara sjukt lycklig då jag lyckades få in ljudet länge nog att vara säker på vad jag hörde.

Så för att svara på min egen fråga: 8+3-8+4 och jag använde en doppler från sonoline

• ange90

Jag hörde i v 8+6 med en sonline? helt 100% att det var hjärtslag av bebis och inge puls från mig eller nått annat(andra barnet så vet hur de ska låta)

Man hör tydlig skillnad på dessa om man vet vad man letar efter. Finns massa bra videos på Youtube. Men som sagt man ska nog va försiktig men användadet av doppler och jag skulle begränsa tiden samt hur ofta. Jag körde 1 gång i veckan max 5min. Dvs om ja inte hitta nått inom 5 min avbröt jag. För de är ju så att när de är så tidigt är de mest tur om man hittar. Från 11+0 hittade jag varje gång?

• Polly 98

Jag hörde i v 9+4 ( första gången jag lyssnade) sen kunde det ibland vara svårt att hitta hjärtljuden fram till v 13 ung.

Svar på tråden När hörde ni hjärtat hemma för första gången?