• Mellanmjölkens land

Sulky eller cykelkärra

Inför sommarens utflykter har vi vissa funderingar på att faktiskt införskaffa en vagn. Vår yngsta är nu 20 mån och har bara åkt vagn några enstaka gånger utan vi har föredragit att bära och sen hon lärde sig gå ute har hon även gått relativt mycket.

Vad ska vi då med en vagn till? Främst att stoppa packning i men även för att kunna sitta i och vila trötta fötter. Om 4åringen kan åka kortare sträckor vid heldagsturer så skulle det väl inte skada men det är inget krav.

Vad tror du skulle passa oss bäst:

En enklare sulky (har hittat en till vettigt pris som har en ganska stor korg under, i stort sett fullt liggläge och en hyfsat stor suflett, har dock 15kg-gräns så 4åringen kan inte åka).
    ELLER
    En cykelkärra(dyrare, inget liggläge men går att lasta massor i, 4åringen kan åka vid behov och kan även användas vid cykelutflykter)

• Svar på tråden Sulky eller cykelkärra
  • Alexi

Är en cykelkärra enkel och skön att köra osv? Jag tycker vagn är så himla skönt att ha med på utflykter och lägga grejor i. Vår fyraåring har sällan suttit i den sista åren men den har ofta varit med i alla fall bara för att slippa bära på saker.

Fullt liggläge är väl inte viktigt till barn i era åldrar. Se till att den är stabil och rejäl att köra tycker jag är viktigt. Utflykter är ju ofta på ojämnt underlag.

• Mellanmjölkens land

Jag gillar inte att köra vagn oavsett typ, har aldrig gjort. Det finns ju en anledning till varför vi burit yngsta i sjal/sele istället för att släpa omkring på en vagn

Pratar vi utflykter = skogen blir det en ryggsäck och så tar vi med sele om yngsta inte orkar gå. Eftersom vi inte är vana vid att anpassa oss till vagn går vi ofta där den ändå inte skulle kunna komma med.

Jag tänkte mig utflykter i stil med djurpark, Astrid Lindgrens Värld, Skansen etc. Alltså ställen med riktiga gångar.

• mammalovis

Om ni inte behöver vagn, så finns det ju oftast skrindor och sulky att hyra på plats.

Sedan beror det ju på om ni anpassar besöken efter er vuxna eller efter barnen. När vi var på Liseberg var vi från öppning till stängning och då var det suveränt att båda kunde få somna i syskonvagnen, som vi redan har.

Dessutom beror det ju på hur många km barnen är vana att gå. Min 4,5-åring vill inte gå långa sträckor, utan blir trött innan en kilometer, lillasyster på 2 år går mycket hellre bara hon får. Dock är det svårt med storasyster som hamnar på efterkälken eller långt före för att båda ska gå så mycket som de vill.

Sedan sover yngsta alltid middag, så då är vagnen bra med. Så ni får väl fundera på hur äldstas behov sett ut föregående år och huruvida yngsta behöver få sova.

• Mellanmjölkens land

Vi var på djurpark större delen av en dag förra året. Kom dit vid 10-11 och åkte hem vid 17-18. Äldsta gick hela dagen utan problem. Åkte i kärran vi hyrt för att släpa grejer på en liten stund precis på slutet.

Vi har en bra sele. Inte en spädbarnssele utan en som är anpassad för större barn och i den kan yngsta sova middag utan problem.

Åker vi till t ex Skansen så skulle nog en vagn vara bra att ha eftersom vi i så fall skulle åka kollektivt åtminstone delar av vägen och låta det vara del av äventyret. Somnar barnen kan vi i så fall ta ena barnet i selen (den funkar för bägge även om 1,5åringen sitter bättre i den) och andra i vagnen. Alternativet är att vi bär grejerna + barnen och det blir ju lite opraktiskt

Svar på tråden Sulky eller cykelkärra