• Beat

Resa sent i graviditeten?

Jag undrar om det finns några som har erfarenhet av att resa utomlands sent i graviditeten. Efter vecka 35.

Jag kommer vara i vecka 36 när vi åker till Spanien i höst och i vecka 37 när vi åker hem.

Hur har det gått för er? Vad finns det att tänka på?

Tacksam för svar!!

• Svar på tråden Resa sent i graviditeten?
  • Nutnut

Finns inga försäkringar som täcker efter vecka 32 vad jag förstått. Dvs ni får stå för alla kostnader själva om något skulle uppstå. Födsel eller komplikationer. Kan bli riktigt dyrt. Inte helt ovanligt att föda i de veckorna heller?

Många flygbolag låter en inte heller flyga efter vecka 34-36.

Jag tycker det är en dum ide så långt framskridet. Och då är jag ändå en risktagande person.
    Min kompis reste precis i vecka 31 och flygbolaget var stenhårda med intyg från barnmorska tydligen.

• Beat

Man får kolla upp vad sina försäkringar täcker och inte, det är olika. Men oftast är det bara att dom inte täcker akuta flygresor hem om man så måste utan dom kan man få betala själva. Men har man med sog ett EU-kort så får du samma förlossningsvård som invånarna i landet, utan kostnad fram till vecka 37/38 nångång. Men eftersom jag åker hem i vecka 36+0 så är ju inte den biten några problem iaf.

SAS flyger fram till 2 veckor innan BF med intyg om flygresan inte överstiger 4 timmar. Samma med ryan air, dom flyger väl fram till 4 veckor innan tror jag..

Min barnmorska rådde mig mer till att åka än inte.. Bättre med avkoppling innan en tuff förlossning Lät det.

Tänkte mest om det fanns några som hade åkt så sent och kunde berätta lite mer ingående hur det gick osv :)

• JA77

Hemförsäkringen räcker bara till v 28, efter det är du oförsäkrad. Visst att du har rätt till förlossning i landet, men om något händer på flyget eller med barnet  (prematurt dessutom!) måste du täcka de kostnaderna själv. Du reser när du är nära fullgången, så förlossningen kan starta när som helst. Går det inte att vänta med resan? 

Jag känner inga som rest så sent, men däremot många som fått vattenavgång/värkar före beräknad förlossning...

• Beat

Nej det är en familjeresa för min mamma som fyller 60 då resan går inte vänta med med tanke på att alla i familjen ska åka med.

Ja jag vet att försäkringarna slutar gälla efter vecka 28 och vet även att det är väldigt nära BF. 3-4 veckor för att vara exakt. Det är även mitt andra barn och med mitt första barn födde jag i vecka 42+1 så kroppen är ju inte direkt inställd på att föda för tidigt ???? men man vet ju aldrig.

• Mammamelle82

Hej Ts, om det är så att SAS godkänner flygningar så pass sent så är det ju bara å åka tycker jag, men jag hade för mig att det var till vecka 32 bara då jag själv nyligen var ut och reste.....visserligen är jag inte i din vecka, var i vecka 28-29 när jag flög, fick lite struligt vid incheckningen hem bara då de antog att jag var längre gången än jag var, fick uppsöka flygplatsens läkare för att få ett godkännande och intyg till piloten...så mina rekommendationer är att se till att ha med ett läkarintyg om din graviditet så att du har att visa upp det=) min bm sa att jag ej skulle behöva ett sådant men nu i efterhand hade det varit skönt med ett intyg=)

passa på och njut=) det var en del som ifrågasatte mitt val av att resa i vecka 28 och bla bla bla men se det gick ju toppenbra, drick mycket vätska och ha stödstrumpor och upp och gå i flygplanet=)

• Beat

Ja mammamelle82 läkarintyg måste jag ha om jag ska resa såpass sent både från BM och från SAS medical center som jag även måste boka min resa igenom. Men godkänner dom kan jag flyga fram till vecka 38. Så då borde jag inte råka ut för strul vid incheckningarna på flygplatserna (hoppas jag) haha!

Men det verkar som att det inte är alltför många som vågar/vågat resa såpass sent så det verkar inte finnas så mycket erfarenhet att få från folk tyvärr :/

• Mammamelle82
    Beat skrev 2015-06-29 22:21:11 följande:
    Ja mammamelle82 läkarintyg måste jag ha om jag ska resa såpass sent både från BM och från SAS medical center som jag även måste boka min resa igenom. Men godkänner dom kan jag flyga fram till vecka 38. Så då borde jag inte råka ut för strul vid incheckningarna på flygplatserna (hoppas jag) haha!
    Men det verkar som att det inte är alltför många som vågar/vågat resa såpass sent så det verkar inte finnas så mycket erfarenhet att få från folk tyvärr :/
    godmorgon Beat, ja nej precis det är inte många som vågar att bege sig så i slutet tyvärr=/

ja men så bra, ja då ska du slippa strul=)
  • JA77
    Beat skrev 2015-06-29 22:21:11 följande:

Intyg jovisst, men vad gör du om vattnet går på flyget? Har BM sagt något om det? Efter vattenavgång ska ju förlossningen startas inom tre dygn. Om du börjar blöda, om än lite? Det är ju vanligare att det sker i v. 36 än att tex flyga i v. 29. 
  • jennyz

Jag åkte till Turkiet i v 26-28 ungefär, jag fick problem vid incheckningen trots att jag hade intyg (som inte fick vara äldre än en vecka så jag hade ett från Sverige och ett nytt från Turkiet...)
    Så här i efterhand skulle jag inte ha åkt, det blev komplikationer som gjorde att jag tappade mycket blod vid förlossningen och det hade kunnat hända mycket i Turkiet, och man har ju dålig koll på vilken vård de har och hur man ska göra där om något händer... Så jag rekommenderar inte någon att åka så sent tyvärr...känner dock ingen som åkt så sent.

• Mascaraklumpar
    JA77 skrev 2015-07-01 07:41:11 följande:

Intyg jovisst, men vad gör du om vattnet går på flyget? Har BM sagt något om det? Efter vattenavgång ska ju förlossningen startas inom tre dygn. Om du börjar blöda, om än lite? Det är ju vanligare att det sker i v. 36 än att tex flyga i v. 29. 

Men hon ska väl inte sitta på flyget i tre dygn heller? De har sjukhus i Spanien också, och TS kommer att befinna sig max 3-4 h från att få vård om något skulle hända, det är helt ok när man är i vecka 35-36. Det enda hindret är som jag ser det detta med försäkringar, men om du har ordentlig koll TS så är det bara att åka. Men se till att ha en större summa pengar tillgänglig om det skulle behövas. Det har hänt tidigare att spanska sjukhus vägrat acceptera eu-kortet och krävt kontant förskottsbetalning för att ge vård till turister (självklart är detta mot lagen, men behöver man vård där och då så får man ju ändå hosta upp pengarna och sedan bråka om det i efterhand).
Svar på tråden Resa sent i graviditeten?