Lämna småbarnsåren eller börja om
Hej! Har två barn på 14 o 5 år med samma pappa. Att få den minsta har gett familjen sån glädje. Jag har fått uppleva det härliga med att ha en sladdis. Vi blev en komplett familj som inte längre varit tvåmot en. Dessutom en av varje kön. Jag borde varit helnöjd. Mannen har varit helnöjd.
Det märkliga är att jag kännt en sorg att inte ha barn i nära ålder och en rädsla för att minsta skulle känna sig ensam. Frågan om ett syskon till har därför funnits de senaste 5 åren. Har aldrig gjort slag i saken pga min rädsla för att något ska gå fel som för tidig förlossning, havandeskapsförgiftning, sjukt barn mm mm. Har inte heller kännt orken till att ha flera småbarn samtidigt.
Jag har helt enkelt låtit åren gå med en panik över min ålder. Ville inte bli mer än 40 år. Har stångats med mitt hjärta och hjärna men ändå inte tillåtit mig eller accepterat endast två barn.
Är nu 42 och mannen 47. Hade precis börjat känna att livet går vidare. Att jag kunde börja satsa på mig. Har bla bytt jobb och börjat träna. Började få lite ork till att ordna i huset och bjuda hem vänner. Småbarnsåren har jag drivit igenom och isolerat mig väldigt pga dålig ork och ren bekvämlighet. Kände alltså att livet började rätta till sig och att jag borde satsa på det jag redan har och bli en bättre mamma med mer ordning med bla matlagning oc städning som endast blivit det nödvändigaste.
Oj det här blev långt men till saken nu är att jag är gravid och vet inte om eller hur jag ska ta mig igenom det.
+ kan styra sommarsemester till jag är 54år tack vare föräldraledighet.
+ kan vara ett + med en familjemedlem till om allt går bra.
- 4 nya småbarnsår där vi glider ännu längre från våra vänner som lever vuxenliv nu.
- dålig ekonomi några år till då jag jobbat deltid
- har ett hus med stort renoveringsbehov som får vänta
- rädd för att familjen skall kännas halt igen. Har ju flicka/pojke som älskar varandra trots ålderskillnaden. Någon kanske blir utanför.
--känner obehaglighet för vår ålder och hur omgivningen ser på oss.
- känner obehag för hur mamma ska reagera ( låter väl konstigt jag är ju 42)
- orka vara 65 med tonåring. Kan vara krävande med 14 åring nu
- min ursprungliga tanke med barn tätare har ju redan passerat då hon hinner bli 5,5 år
Tacksam för lite goda tankar och råd.