• Adenine

Göra en paus i träningen?! Tips?

Hej!

Är nybliven mamma till 9 v bebis och har en 2.5 åring. Är ensam större delen med båda. Jag skulle gärna vilja att min äldsta slutade blöjor och hon uttrycker starkt att hon vill gärna ha trosor. Dock så innebär detta i nuläget upp emot 6 ombyten per dag, kiss på golvet osv. Hon säger aldrig till innan och frågar jag om hon vill på toaletten svarar hon alltid nej. Ibland går hon dock med på att  klämma för att se om något kommer, oftast kommer då en liten skvätt kiss, men den stora kissen kan komma en kort stund senare. Eller den stora bajsen. Jag har då svårt att dölja min frustration. Hon kopplar nog ännu inte att trosorna inte är ersättare för blöja utan att man istället behöver gå på toa. Till saken är att jag är dödligt trött med en liten bebis och har inte mycket extra ork att lägga på potträning just nu. Kan man "pausa" toaträningen och insistera på blöjor ett tag till, eller skjuter jag oss/mig i foten då?! Jag vill inte heller att min 2.5 åring ska få känna sig misslyckad, men det känns svårt att undgå när jag själv blir så frustrerad. Och då är jag rädd att hon aldrig kommer känna sig motiverad mer. Ska man testa potträningsbyxor för att lindra olyckorna eller tar övergången då bara längre tid?

Någon med liknande erfarenhet? Tankar/tips? 

• Svar på tråden Göra en paus i träningen?! Tips?
  • Erkki

Det är sommar! Låt henne vara naken alt bara underkläder så blir det inte så mkt jobb om det blir tokigt. Skurhink stående. Jag skulle inte sätta blöja på en 2,5 åring som vill bli blöjfri.

• Mellanmjölkens land

EC för bebis (innan du slår ifrån dig att du inte orkar en grej till så är det faktiskt enklare än att byta blöjor eftersom man ofta slipper en stor del av bajsblöjorna) och be storasyster vara stor och "visa bebisen hur man gör"? Testa även att skippa trosorna eftersom de kan kännas för mycket som blöja. Många barn har lättare att hålla sig torra utan underkläder i början.

• Adenine

Bra tips att låta bli trosorna kanske. Även om det är dessa som är själva moroten, liksom. Får nog inhandla lite fler luftiga byxor till sommaren isf . Har åxå funderat kring EC på bebis åtminstone inom något halvår, men kan vara en tanke att testa redan nu. Kan tillägga att hon oftast säger till direkt efteråt, så hon märker ju att något hänt. 

• Mellanmjölkens land

Vi har ECat av lathet och det är lättare ju tidigare man börjar eftersom barnet då aldrig lär sig att använda blöjan som toalett. Inte så mycket andra tips tyvärr

Svar på tråden Göra en paus i träningen?! Tips?