• Murgrönan

Vad kan ha hänt min katt? :(

Hej på er! 

Vår katt kom hem igår (han är utekatt) och vi upptäckte att han var svullen i ansiktet. Han har inget ont och vad jag kunde se och känna så hade han inga sår eller liknande i ansiktet.

Han har inget avvikande beteende, utan äter, dricker, busar, kelar osv. Något trött, men det brukar han bli efter några timmars jagande ute i skogen.

Eftersom jag inte hittat några sår och han är inte öm så undrar jag vad det kan vara. Har försökt få tag på veterinär både igår och idag utan framsteg. 

Kan det bli av fästingar? Han kliar sig väldigt mycket där fästingarna har suttit.

Han har även epilepsi och äter medicin mot det (ifall det kan vara till någon hjälp..)

Har någon av er varit med om samma? 

Lägger in en "före och efter" bild så ni ser svullnaden mer.

• Svar på tråden Vad kan ha hänt min katt? :(
  • fredriksborgare

Vilken jättefin katt hoppas han repar sig.

• Murgrönan
    Birmafröken skrev 2015-06-26 11:32:06 följande:

Jag tror att han har blivit stucken av en geting, humla eller ett bi.

Ja, det är mycket möjligt. Ganska svårt att se deras stick kan jag tänka mig. :)
  • Murgrönan
    fredriksborgare skrev 2015-06-26 11:33:26 följande:

Vilken jättefin katt hoppas han repar sig.

Tack, han är så rar så min lilla pälsboll :) Ja, får hålla tummarna. Pratade precis med min svärmor som åkte förbi och tittade till honom, svullnaden har nästan helt och hållet lagt sig nu. Hoppas det går i samma riktning :) Man blir ju så orolig när det händer sina djur något.
  • Murgrönan
    Birmafröken skrev 2015-06-26 11:32:06 följande:

Jag tror att han har blivit stucken av en geting, humla eller ett bi.

Glömde fråga, vad är dina rekommendationer angående eventuellt stick? Ska jag avvakta eller bör man åka in med kissen till vet?
  • Birmafröken
    Murgrönan skrev 2015-06-26 11:52:45 följande:
    Glömde fråga, vad är dina rekommendationer angående eventuellt stick? Ska jag avvakta eller bör man åka in med kissen till vet?
    Det är som när man själv blir stucken, blir det bara en svullnad är det inget farligt (om det inte är i luftvägarna förstås).

Mina katter har blivit stuckna flera gånger både i ansiktet och på tassarna (som var ömma och svullnade till nästan dubbel storlek), men det försvann efter något dygn.
  • Murgrönan
    Birmafröken skrev 2015-06-26 11:58:17 följande:
    Det är som när man själv blir stucken, blir det bara en svullnad är det inget farligt (om det inte är i luftvägarna förstås).

Mina katter har blivit stuckna flera gånger både i ansiktet och på tassarna (som var ömma och svullnade till nästan dubbel storlek), men det försvann efter något dygn.

Ja precis. Nu har han varit ute och sprungit i ca 1h, svullnaden har inte kommit tillbaka och den har lagt sig :) Så nu är han min fina lilla kisse som till vänster igen :)

Tack för svar!

• Anonym (Kissekatt)

Getingstick eller så nästan garanterat. Mår han bra är det ingen fara.

Orelaterat men blev nyfiken;

Katt med epilepsi som utekatt? Är inte det farligt?
    Om dom får anfall ute när ingen har koll menar jag.

• Murgrönan
    Anonym (Kissekatt) skrev 2015-06-26 14:05:07 följande:

Getingstick eller så nästan garanterat. Mår han bra är det ingen fara.

Orelaterat men blev nyfiken;

Katt med epilepsi som utekatt? Är inte det farligt?
    Om dom får anfall ute när ingen har koll menar jag.

När han fick diagnosen och vi började med medicinen (han får halv tablett morgon & kväll) hade vi honom inne i några veckor. Medicinen kan i början göra katten förvirrad, snurrig och väldigt trött.

Men nu när han är anfallsfri och tillbaka till sitt vanliga jag så ser jag ingen anledning till att hålla honom inne. Ett friskt liv för katten med bra motion och luft tror jag inte är farligt för honom ;) Han hålls oftast runt omkring inga längre sträckor och kommer ofta in för att gosa/äta. Min veterinär ser heller ingen anledning till att hålla honom inne. Jag vet att han skulle vara olycklig då.

Oftast får katter anfall när de sover och han sover inte ute. Han har som sagt varit anfallsfri nu i flera månader och lever ett lyckligt misse-liv ute på landet :)

Svar på tråden Vad kan ha hänt min katt? :(