En blå giraff skrev 2015-07-01 21:24:23 följande:
Jag tycker spontant det låter bra. Barnen har 10 veckors lov och det är inte många föräldrar som själva kan vara hemma mer än max 5 veckor på sommaren. Barnen måste då antingen vara på fritids med många barn och lite personal = ren förvaring. Eller vara ensamma hemma och kanske sitta vid datorn hela dagarna och nätterna. Min son är på fritids 6 veckor under sommarlovet och jag skulle hellre se att han gick i skola och fick undervisning den tiden. I alla fall en del av dagen kanske? Jag tror det vore bra för svenska skolbarn att få mer lektionstid.
Eller så lägger man samhällets pengar på att förbättra fritidsverksamheten?
Eller så drar föräldrarna ut kontakten till datorn (föräldraansvar!) och anmäler barnen till kollo, fotbollsläger, scoutläger eller liknande. Finns oftast en hel del dagläger där man sover hemma att välja på.
Eller så kanske man går samman med ett annat föräldrapar och tar en dag ledigt var under en vecka = fyra vuxendagar och en enda dag då barnen får klara sig själva.
Eller så kanske barnen kan åka till någon släkting och hälsa på.
Eller så är det inte så dumt att faktiskt ha lite tråkigt emellanåt. En vecka utan något särskilt att göra dödar ingen, tvärt om är det kanske precis sådant många moderna barn behöver. Själv hitta på vad man ska göra, bara dega i soffan, kanske läsa en bok, uppleva frustrationen av att ingen sopar mattan och styr upp aktiviteter osv. Inte en månad i sträck kanske,men en vecka före och en vecka efter mamma och pappas ledighet kan man nog gott ha lite "tråkigt", särskilt om resten av semestern fylls med resor och annat upplevelseaktigt.