• Perpum

3 terminer istället?

www.svt.se/nyheter/regionalt/stockholm/s-och-v-korta-sommarlovet-till-fem-veckor

www.svt.se/nyheter/inrikes/m-forslag-kortare-sommarlov-och-mer-undervisning

www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/article20989623.ab

Ska man få sol på sommaren måste man söderut i slutet av juni flera veckor och vara här i juli.
    Långt jullov är det redan nu och får gärna vara 4 veckor så man hinner åka bort.
    Ska tydligen bli ett långt påsklov men inget höstlov.

Ingen bra timing emot kravallerna i augusti.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden 3 terminer istället?
  • hammarhajen

Vill man förbättra skolan finns inga genvägar. Man MÅSTE erkänna lärarna som professionell yrkesgrupp, betala dem därefter och ge dem förutsättningar (=tid och pengar) att klara sitt uppdrag. Fler stora reformer som inte förbättrar löner och villkor för lärare kommer bara skada skolan, alltfler kommer fly yrket och allt mindre tid kommer kunna läggas på undervisning. 

• krompa

Med 5 veckors sommarlov får lärarna max 2½ veckas semester. Alla ställen jag arbetat på har lärarna arbetat minst 1 vecka efter eleverna gått på sommarlov och börjat 1½-2½ veckor innan eleverna börjar på hösten.
    Dessa veckor går till allsköns pappersarbete som måste göras, planeringar (egna och tematiska)  och inte minst fortbildningar.

• En blå giraff

Jag tycker spontant det låter bra. Barnen har 10 veckors lov och det är inte många föräldrar som själva kan vara hemma mer än max 5 veckor på sommaren. Barnen måste då antingen vara på fritids med många barn och lite personal = ren förvaring. Eller vara ensamma hemma och kanske sitta vid datorn hela dagarna och nätterna. Min son är på fritids 6 veckor under sommarlovet och jag skulle hellre se att han gick i skola och fick undervisning den tiden. I alla fall en del av dagen kanske? Jag tror det vore bra för svenska skolbarn att få mer lektionstid.

• Twist
    En blå giraff skrev 2015-07-01 21:24:23 följande:
    Jag tycker spontant det låter bra. Barnen har 10 veckors lov och det är inte många föräldrar som själva kan vara hemma mer än max 5 veckor på sommaren. Barnen måste då antingen vara på fritids med många barn och lite personal = ren förvaring. Eller vara ensamma hemma och kanske sitta vid datorn hela dagarna och nätterna. Min son är på fritids 6 veckor under sommarlovet och jag skulle hellre se att han gick i skola och fick undervisning den tiden. I alla fall en del av dagen kanske? Jag tror det vore bra för svenska skolbarn att få mer lektionstid.
    Men alla kan inte ta semester samtidigt och man vill gärna ha fler långa lov för att kunna åka bort.
  • En blå giraff
    Twist skrev 2015-07-01 21:48:00 följande:

Men alla kan inte ta semester samtidigt och man vill gärna ha fler långa lov för att kunna åka bort.

Men om barnen har 6 veckors sommarlov finns det väl gott om tid att åka bort? I min värld i alla fall....
  • hammarhajen
    En blå giraff skrev 2015-07-01 21:57:44 följande:
    Men om barnen har 6 veckors sommarlov finns det väl gott om tid att åka bort? I min värld i alla fall....
    Ja, i din värld där du kanske kan styra din semester ganska mycket själv? För alla i branscher som måste bemannas jämt kan det vara omöjligt att styra semestern, antingen får man tidig eller sen och punkt. Många har liksom inget val, deras sommarsemester börjar under midsommarveckan om de ska kunna ta fyra sammanhängande veckor. Deras barn kanske då får två veckor ledigt med föräldrarna om förslaget går igenom. 

Plus att alla barnlösa kan GLÖMMA att någonsin få ledigt under lovperioden, som väl skulle infalla de bästa sommarveckorna, någonsin. 
  • hammarhajen
    En blå giraff skrev 2015-07-01 21:24:23 följande:

Eller så lägger man samhällets pengar på att förbättra fritidsverksamheten?

Eller så drar föräldrarna ut kontakten till datorn (föräldraansvar!) och anmäler barnen till kollo, fotbollsläger, scoutläger eller liknande. Finns oftast en hel del dagläger där man sover hemma att välja på.

Eller så kanske man går samman med ett annat föräldrapar och tar en dag ledigt var under en vecka = fyra vuxendagar och en enda dag då barnen får klara sig själva.

Eller så kanske barnen kan åka till någon släkting och hälsa på.

Eller så är det inte så dumt att faktiskt ha lite tråkigt emellanåt. En vecka utan något särskilt att göra dödar ingen, tvärt om är det kanske precis sådant många moderna barn behöver. Själv hitta på vad man ska göra, bara dega i soffan, kanske läsa en bok, uppleva frustrationen av att ingen sopar mattan och styr upp aktiviteter osv. Inte en månad i sträck kanske,men en vecka före och en vecka efter mamma och pappas ledighet kan man nog gott ha lite "tråkigt", särskilt om resten av semestern fylls med resor och annat upplevelseaktigt. 
  • Flickan och kråkan
    hammarhajen skrev 2015-07-02 07:31:48 följande:
    Eller så lägger man samhällets pengar på att förbättra fritidsverksamheten?

Eller så drar föräldrarna ut kontakten till datorn (föräldraansvar!) och anmäler barnen till kollo, fotbollsläger, scoutläger eller liknande. Finns oftast en hel del dagläger där man sover hemma att välja på.

Eller så kanske man går samman med ett annat föräldrapar och tar en dag ledigt var under en vecka = fyra vuxendagar och en enda dag då barnen får klara sig själva.

Eller så kanske barnen kan åka till någon släkting och hälsa på.

Eller så är det inte så dumt att faktiskt ha lite tråkigt emellanåt. En vecka utan något särskilt att göra dödar ingen, tvärt om är det kanske precis sådant många moderna barn behöver. Själv hitta på vad man ska göra, bara dega i soffan, kanske läsa en bok, uppleva frustrationen av att ingen sopar mattan och styr upp aktiviteter osv. Inte en månad i sträck kanske,men en vecka före och en vecka efter mamma och pappas ledighet kan man nog gott ha lite "tråkigt", särskilt om resten av semestern fylls med resor och annat upplevelseaktigt. 
  • Aroh
    En blå giraff skrev 2015-07-01 21:57:44 följande:
    "Men alla kan inte ta semester samtidigt och man vill gärna ha fler långa lov för att kunna åka bort."
Svar på tråden 3 terminer istället?