• Chester

Får bara 50% av min lön pga dålig försäljning. Jobbar ej med provision.

"Hej alla. Tyvärr kan INTE hela era löner utbetalas idag utan endast 50%. Anledningen är den tillfälliga likvid brist vi genomlider pga dåliga besökarsiffror och tillika försäljning. Min ambition är att reglera detta efter hand varje dag så att lönen blir betald snarast möjligt. Givetvis är besökarsiffrorna ingen nyhet för er men oerhört tråkigt och beklämmande att behöva göra så här. /P******"

Detta sms fick jag och mina kollegor för en liten stund sen. Vi är 6 st som jobbar i en detaljhandelsbutik som tyvärr inte säljer så bra för vi har helt enkelt inga besökare nästan. Vill poängtera att vi är inga provisionsförsäljare utan "vanliga" butikssäljare. 

Har ringt facket, dom har gjort ett ärende av detta. Vad kommer ske nu? Någon som råkat ut för detta? Finns det något mer jag kan göra? 
  • Svar på tråden Får bara 50% av min lön pga dålig försäljning. Jobbar ej med provision.
  • zZzZz

Låter som det är dags att skaffa nytt jobb, kan inte företaget betala ut lön så låter det som att konkurs inte är långt bort, eller att företaget behöver varsla anställda och försöka rädda sig undan konkurs.. 

• Anonym (herr G)

Känner till ett likadant fall och det slutade med att firman gjorde konkurs och att de anställda fick lön enligt lönegarantin från staten. Har facket kontaktats och företaget har kollektiv avtal är det bara att avvakta. Kolla även om det finns någon semesterlön avsatt, annars är det riktigt illa. Om man har råd så stannar man kvar men, jag skulle omedelbart söka nytt jobb. Passa ju också bra att gå till ett nytt jobb efter semestern. Det har jag gjort flera gånger.

• viseversa

Tror du kommer få rätt här. Det är såklart inte ok att gör så här mot sina anställda när man inte har ett sånt jobb,

• Chester

Jag ska ha barn i september och går och väntar på besked om graviditetspenning så vet inte när jag kommer gå hem. Men kan ju säga som så att jag har INGA planer på att komma tillbaka. Eller som ni säkert förstår, det kommer inte finnas något företag att komma tillbaka till helt enkelt. 
    Men den där lönen är ju rätt bra att ha fram tills man går hem alltså..
    Facket har kontaktats men butiken har inget kollektivavtal. Hur gör man för att få pengar genom lönegarantin från staten?

Tack för era svar förresten :)

• Luxire
    viseversa skrev 2015-06-25 08:35:58 följande:
    Tror du kommer få rätt här. Det är såklart inte ok att gör så här mot sina anställda när man inte har ett sånt jobb,
    Det är helt i sin ordning om det råder brist på likvida medel. Man kan ej trolla fram pengar som inte finns. Däremot betyder det sannolikt att företaget kommer sättas i konkurs och de anställda kommer få resterande delen av sin ej utbetalda lön genom statlig lönegaranti. 
  • Linux1003

Företaget har en skyldighet att betala ut din lön i tid till 100 % oberoende orsak. Facket är naturligtvis rätt spår om du är ansluten och de kan driva ärendet rent juridiskt på samma sätt om en leverantör kan göra när det gäller sina fordringar. Du kan även som privatperson driva ärendet och försätta din arbetsgivare i konkurrs. Då kommer du få ut din lön enligt den statliga lönegarantin förutsatt att din arbetsplats går under bolagsformen AB. Du kan dock få ut max 4 basbelopp i lönegaranti. Lycka till.

• Chester
    Linux1003 skrev 2015-06-25 08:49:33 följande:

Företaget har en skyldighet att betala ut din lön i tid till 100 % oberoende orsak. Facket är naturligtvis rätt spår om du är ansluten och de kan driva ärendet rent juridiskt på samma sätt om en leverantör kan göra när det gäller sina fordringar. Du kan även som privatperson driva ärendet och försätta din arbetsgivare i konkurrs. Då kommer du få ut din lön enligt den statliga lönegarantin förutsatt att din arbetsplats går under bolagsformen AB. Du kan dock få ut max 4 basbelopp i lönegaranti. Lycka till.

Yes, det går under AB. Tack för svaret.
  • Anonym (själv är bäste dräng)

Man kan inte trolla fram pengar som inte finns så egntligen är vad som ska hända upp till er anställda.

Alt 1 så begär ni företaget i konkurs för utebliven lön, ni får pengar från lönegarantin under uppsägningstiden och sedan är ni arbetslösa. Ni kommer inte att få ut resten av denna lönen förtare än ni får om företaget verkligen kan avbetala på era löner.

Alt 2 Ni avvaktar och ser om företaget kan lösa era löner, ni kanske får vänta lite men är det ett tillfällig kris så löser det sig kanske och ni har jobben kvar. Om det inte löser sig så finns alternativ 1 kvar att ta till när som helst. 

Nu har ni blandat in facket och då ska det skapas ärenden, förhandlas, ges svarstider osv som drar ut på tiden istället för att själva lyfta luren och ringa tingsrätten och lämna in en konkursansökan.

• Chester
    Anonym (själv är bäste dräng) skrev 2015-06-25 18:26:22 följande:

Man kan inte trolla fram pengar som inte finns så egntligen är vad som ska hända upp till er anställda.

Alt 1 så begär ni företaget i konkurs för utebliven lön, ni får pengar från lönegarantin under uppsägningstiden och sedan är ni arbetslösa. Ni kommer inte att få ut resten av denna lönen förtare än ni får om företaget verkligen kan avbetala på era löner.

Alt 2 Ni avvaktar och ser om företaget kan lösa era löner, ni kanske får vänta lite men är det ett tillfällig kris så löser det sig kanske och ni har jobben kvar. Om det inte löser sig så finns alternativ 1 kvar att ta till när som helst. 

Nu har ni blandat in facket och då ska det skapas ärenden, förhandlas, ges svarstider osv som drar ut på tiden istället för att själva lyfta luren och ringa tingsrätten och lämna in en konkursansökan.

Hen borde som butiksägare varslat personal så lönen räckte till dom som fanns kvar, butiken har gått minus ända sen januari så det är inte en överraskning för hen direkt. Kan även tillägga att vi fick inte ens 50% lönen, vi fick 7000 kr var. :(
Svar på tråden Får bara 50% av min lön pga dålig försäljning. Jobbar ej med provision.