• Jhayjhay

Vad ska jag göra ? hjälp !

Det började på morgonen med att min katt som är runt 2 - 3 år (hittekatt) började nysa lite smått, tänkte att det inte borde vara nått speciellt farligt, men nu när när jag kom hem så ser jag att han knappt kan andas ! eller han andas fast genom munnen, han är heeeeelt täppt i nosen o gör skumma rossling ljud varje gång han andas ut o in med munnen, o nyser lite då o då inte så ofta som jag vill höra han nysa..jag har jätte panik o fattar ingenting,

jag googla lite och jag antar att det är nån form av kattsnuva..men det står att dom blir lite täppt bara inte som han är nu o inte kan andas genom nosen.. plus att dom brukar ha feber,diarre, inte äta osv osv..men han är rätt så ''normal'' förutom att han har munnen öppen HELA tiden o gör skumma rosslingar.. jag vågar inte somna för vill verkligen inte vakna till att han ligger död i ett hörn . ursäkta särskrivningen men de väldigt mkt i huvudet just nu.

Vad borde jag göra ??

har nån haft samma problem ? o jag snackar inte om lite små täppt i näsan o snorig utan helt o hållet täppt..jag gick så långt att jag satte min mun mot hans tryne o försökte suga ut de skit han har i nosen. de verkliigen panik..

Måste tillägga att det här är min första katt jag äger, haft hund hela mitt liv min inte katt så vet inte riktigt vad jag ska göra..

• Svar på tråden Vad ska jag göra ? hjälp !
  • Jhayjhay
    kaleidoskop88 skrev 2015-06-24 23:45:05 följande:

Åka till en veterinär akut såklart!!

Jag har ingen möjlighet att göra det förens imorgon. vill bara veta om nån haft samma problem . o kanske nån huskur hur fjantigt de än låter..finns tusentals huskurer för människor borde väll finnas nått för katter.  Nått som är slemlösande eller nått..han måste bara hålla ut tills imorgon.
  • Harvester

Torka först ordentligt rent från torkat snor, sen kan du testa ge en droppe (inte nässpray utan pipetter) barnnezeril i varje nosborre. Har katten svårt att få luft måste du akut till djursjukhus!

• Harvester

PS Ja, det är nog kattsnuva. Har hsn ätit och druckit undet dagen och beter sig normalt förutom rosslandet borde han klara sig. Skulle han inte göra det kan du få hjälp av djurambulansen om du bor i Stockholmsområdet, annars finns det väl taxi överallt vad jag vet..?

Vaccinera katten när han är frisk igen om du inte gjort det.

• Starka

Han måste hålla ut tills imorgon??! Ursäkta men är du helt dum i huvet??! Åk till veterinären med kattstackarn om den har svårt att andas!

• Trippelmamma76

Kan ju ha fått i sig något gift? Man är faktiskt skyldig att ta ett djur till veterinär när det är sjukt.

• vampyria2

Lever katten i dag?

Ärligt talat så kan jag inte förstå hur man kan ha ansvar över ett litet liv som inte kan ta hand om detta själv och bara sitta och säga att man inte har någon möjlighet att ta den till veterinären när den är så pass allvarligt sjuk, vad hade du gjort om det vore ett barn tex?

• ninasord
    vampyria2 skrev 2015-06-25 07:05:06 följande:

Lever katten i dag?

Ärligt talat så kan jag inte förstå hur man kan ha ansvar över ett litet liv som inte kan ta hand om detta själv och bara sitta och säga att man inte har någon möjlighet att ta den till veterinären när den är så pass allvarligt sjuk, vad hade du gjort om det vore ett barn tex?

Jag begriper inte ditt sätt att argumentera.
Svar på tråden Vad ska jag göra ? hjälp !