• Anonym (???)

Har jag rätt att kräva att bonusen inte bor här?!

När inte vi är hemma? Min sambo har delad vårdnad och bonusen springer emellan som hen behagar. Problemet är att varje gång vi åker bort så är det bus hemma, stökiga fester osv. Jag är alltid orolig för mina saker och hemmet när vi åker bort. Har jag rätt att kräva att bonusen är hos biomamman när inte vi är hemma?

• Svar på tråden Har jag rätt att kräva att bonusen inte bor här?!
  • Fia 28

Vet inte riktigt om det är ok att kräva det om det handlar om en bonus som är lite äldre o klarar sej själv. Däremot måste ni ju kunna kräva att det inte hålls några fester när ni är borta!

• Fia 28

Handlar det om en tonåring som inte lyder fastän ni förbjuder fester så får ni väl skaffa extra lås som ni låser när ni åker bort.

• Anonym (???)
    Fia 28 skrev 2015-06-24 14:45:03 följande:

Handlar det om en tonåring som inte lyder fastän ni förbjuder fester så får ni väl skaffa extra lås som ni låser när ni åker bort.

Jag har föreslagit det men det tycker tydligen inte sambon..
  • Anonym (Webbkamera)

Skaffa webbkamera det gjorde vi och det avskräckteSkrattande

• Anonym (hmm)

Hur ofta åker ni bort? Jag menar är detta ett ofta återkommande problem?

Nej, jag tycker inte du kan kräva det. Men jag tycker sambon kan kräva av sitt barn att inte ha fester när barnet har FF.

• viseversa

Eh JA det har du rätt att kräva. Jag hade inte heller velat ha den ungen hemma. Ta nyckeln från bonos så han inte kommer in i lägenheten när ni inte är hemma.

• Anonym (---)

Du kan kräva att biomamman har koll på sitt barn och inte tillåter fester och annat bus. Jag antar att ditt bonusbarn är minderårigt och då får man inte göra vad man vill ens på mammas veckor. Dessutom kan du påpeka att bonusbarnet själv är skadeståndsskyldig ifall något går sönder eller försvinner. Vill inte biomammans ta ansvar för sitt barn så får du väl göra en orosanmälan.

Sedan vet jag inte om du har laglig rätt att hindra bonusbarnet från att ta sig in hos er, speciellt inte mot din sambos vilja.

• Brumma

Om ni inte åker iväg när det är planerat att bonus ska vara hos er så ja, absolut, med tanke på beteendet.

Hur gammal är bonusen?

• Anonym (hmm)
    Anonym (---) skrev 2015-06-24 15:05:15 följande:

Du kan kräva att biomamman har koll på sitt barn och inte tillåter fester och annat bus. Jag antar att ditt bonusbarn är minderårigt och då får man inte göra vad man vill ens på mammas veckor. Dessutom kan du påpeka att bonusbarnet själv är skadeståndsskyldig ifall något går sönder eller försvinner. Vill inte biomammans ta ansvar för sitt barn så får du väl göra en orosanmälan.

Sedan vet jag inte om du har laglig rätt att hindra bonusbarnet från att ta sig in hos er, speciellt inte mot din sambos vilja.

Om bonusbarnet har tillåtelse från sina föräldrar att springa som den vill mellan sina hem så är det INTE biomammans ansvar att ta hand om bonus hos pappan då pappan väljer att resa bort!
  • Ragdoll83

Ni får sätta upp tydliga regler som gäller i ert gemensamma hem. Dessa får bonusen sedan förhålla sig till, precis som alla övriga familjemedlemmar.

Svar på tråden Har jag rätt att kräva att bonusen inte bor här?!