• Fritjof88

Involvera pappan mer

Hej på er. Lite nyfiken på hur mycket era partners är involverade i era små. Vår lille kille är 3 månader nästa vecka och jag tycker att det är jätte svårt att ge pappa och son kvalitetstid. Till saken är den att pappan är borta från kl 7 till 18 (mån-fre) och på kvällarna är det mycket amning för min del. Lillen somnar sen runt 20-21 och då har kanske min man "bara" bytt blöja, tagit på pyjamas och busat en liten stund. På helgerna behöver trädgården skötas och andra praktiska saker som jag är ganska dålig på (det blir då att maken gör det mesta arbetet och jag tycker inte att det är så stor skillnad mot vardagarna. Han har absolut inget emot att ta hand om sin son och han är en underbar pappa. Det blir så klart mycket tid med mamma under första året eftersom jag ammar. Men kan inte hjälpa att känna att min man missar så mycket och är orolig att min son får svårare att knyta an till sin pappa. Hur ser ni andra ammande mammor på detta? Har ni liknande känslor? Hur gör ni i så fall för att ge fäderna tid med era barn?

• Svar på tråden Involvera pappan mer
  • Jw83

Min make tar vår 4 månaders när han kommer hem från jobbet och myser och busar medan jag lagar middag och sköter hästarna. Varje morgon så pumpar jag dessutom ut mjölk så pappa kan ta kvällsmatningen själv :) Sonen tycker att det är supermysigt när flaskan åker fram för då är det mys-bus och matning med pappa i sängen som gäller. Att äta ur flaska är ju också en bra sak att kunna om något skulle hända mig eller om vi akut behöver barnvakt.

Sen så är pappan och jag lediga en längre period i sommar samtidigt och om ett år går pappan på föräldraledigheten ensam :)

• Jw83

Kan tillägga att jag även pumpar ut vid andra tillfällen så pappan kan mata om jag ska rida eller vill göra annat.

Jag känner att vår son är en "pappaspojke" och att deras anknytning är stark.

• glutten

Fast då får ju du helt enkelt lära dig de där grejerna som behöver göras på helgerna, så att pappan får vara med barnet då istället medan du sköter det praktiska. Annars blir det ju svårt att ändra nåt?

• fluu

Antingen så får du väl göra de där grejerna som mannen gör och acceptera att det inte blir perfekt, det gör ju ingenting och särskilt sedan det inte kommer vara för alltid. Hade jag och min sambo varit i er situation så hade sambon gått ner i tid för att ta vara på tiden mer.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Natulcien

Vi löste det så att vi var hemma båda två första halvåret. På så sätt fick vi båda massor av tid med lillen.
    Jag helammade ju hela den tiden, men sambon kunde ju ändå gör allt det andra; vara sovplats åt sonen, byta blöja, gosa, bada honom, busa, gå med honom i vagnen/selen etc.

Om ni vill ha en förändring så måste ni ju ändra på något. Antingen kan din man gå ner i tid och jobba deltid, eller så får du göra det där i trädgården på helgerna ändå. Eller så väljer ni att inte "hålla på" så mycket med trädgården just i sommar när ni har en bebis. Allt handlar ju om prioriteringar.

• Fritjof88

Ni har helt rätt i att vi måste ändra på något. Att pappan skulle gå ner i tid är tyvärr

inte möjligt av flera skäl. Han går däremot på semester 4 veckor + 2 pappaveckor nu nästa

vecka. Så nu har vi sex veckor på oss att få till lite förändringar. Jag ska lära mig bevattningen och göra mer av de sysslor som han gör. För allt är inte svårt (bara jag som tycker att de är tråkiga eller onödiga..) Han kommer att gå på längre pappaledighet till nästa vår. Men jag vill så klart att han och sonen ska ha ett fint band innan dess också. Att pumpa ur är inget alternativ för mig eftersom jag haft sådana problem med överproduktion av mjölk = lillen sätter i halsen och sväljer mycket luft. Nu börjar detta rätta till sig och då vill jag inte pumpa ur på tider som han inte äter (eftersom det stimulerar än mer mjölk att bildas). Både jag och min man kommer att söka nya jobb. Han pendlar fem mil enkel resa vilket så klart tar mycket tid från familjen. Och jag vill söka mig ett nytt jobb att börja efter mammaledigheten. Det är svårt det här med ekonomin när vi bor i ett stort hus på landet, har två bilar och så klart andra dyra utgifter. Vi har så vi klarar oss, men den som inte är hemma med sonen måste helt enkelt jobba heltid. Men som sagt, nu har vi sommaren på oss att planera, fundera och förändra

• mammalovis

Sedan förändras ju livet snabbt på några månader. Beroende på hur ni vill göra så antar jag att ni börjar med smakportioner vid 4-6 månaders ålder och då kan ju pappan bli mer delaktig. Likaså varierar ju mängden trädgårdsarbete med årstiden, så jag antar att sambon får mer tid framåt hösten. Då har barnet blivit äldre och äter(ammar) troligtvis snabbare och det ges mer umgängestid. Kanske kan sambon passa på att göra en del av sina sysslor medan barnet sover och träffa barnet när det är vaken.

Frågan är väl också, VAD anser pappan om sitt umgänge med sonen? Vill han ha mer eller är det bara du som tycker att det borde vara så?

• Fritjof88

Visst är det så! Pappan mår jätte dåligt över situationen och vill absolut umgås mer med sonen. Just därför han ska försöka hitta ett jobb närmare hemmet.

• mammalovis

Att få nytt jobb tar ju den tid det tar, så vardagarna får väl pappan helt enkelt gilla läget, men helgerna kan ni ju påverka desto mer. Sedan är ju små bebisar inte vakna så mycket utan en del av myset är ju att de sover på en.

• Fritjof88

Ja precis mammalovis. Men nu är han vaken allt mer dagtid och sover längre på natten. Svårt att få honom att somna på en. Han lever ofta rövare en bra stund innan han somnar ;) Det händer ju ibland. Men oftast blir det bredvid en eller i bärselen.

• Michael 310

Vi gjorde så att vi båda var hemma de första 10 veckorna. Sen är jag ledig 4 veckor åt gången och jobbar 2 veckor. Så för vår del har det aldrig vart ett problem.

• Loriyana

Kan han gå ner i arbetstid? Att vara borta 7-18 är rätt mycket.

• Fritjof88

Nej det är inte så enkelt som att bara gå ner i tid då de bara är tre personer på hans arbetsplats. Det är restiden som är det största problemet. Han jobbar 8-17 egentligen. Men han letar som sagt annat.

Svar på tråden Involvera pappan mer