• syster yster

Gå ner i tid

Hejsan!

Jag ska gå ner till 75% när jag börjar jobba. Vet inte riktigt hur jag ska lägga upp det än men kommer nog att sluta tidigare 3 dagar i veckan eller sluta några timmar tidigare varje dag.
    Det jag undrar är hur många dagar ska jag plocka ut för kompensera de 25% samt kan man ta ut lägsta nivådagarna för det?
    Jag är inte heller med riktigt på det här med SGI Och föräldrarpenning när man går ner i tid. Vad är det som händer med vad?

• Svar på tråden Gå ner i tid
  • Försäkringskassan

Hej

Om du tidigare har arbetat 100 % och nu går ner till 75 % så ska du fylla upp med 25 % föräldrapenning. Då behåller du din heltids-sgi. Det innebär att om du begär ersättning, t ex vab eller sjukpenning så baseras den på din heltids-sgi istället för på din faktiska arbetsinkomst (75 %).

25 % motsvarar då 1 hel och 1/4 dag föräldrapenning per vecka. Enklast är att ta ut föräldrapenningen med lägstanivå på helgen.

Hälsningar
    Alex, handläggare

• syster yster

Lägger jag då in föräldrarledigheten på helgen med 1 dag och 1/4 dag? Så jag behöver inte lägga in som jag jobbar då i veckan?

• Försäkringskassan

Hej,

Nej man behöver inte lägga föräldrapenning under vardagarna. Man kan lägga in föräldrapenning där utrymme finns.
    Det viktiga är att man under varje vecka fyller ut så det motsvarar ens heltid.

Hälsningar
    Theo, Handläggare

Svar på tråden Gå ner i tid