Några nyexaminerad/erfarna sjuksköterskor här?
Hej!
Jag är en nyexaminerad sjuksköterska sedan denna månad, har gått intro på en geriatrisk avdelning i snart två veckor och mår sisådär. Älskar avdelningen, patientgruppen, arbetskamraterna samt man har inte en tråkig sekund där MEN... Känner mig som en stor bluff. :( Känns som om jag inte kan något, får kolla upp saker hela tiden, fråga en massa saker om vart saker ligger, vilka rutiner dom har för olika moment, vart jag hittar telefonnummer till olika avdelningar, vart jag hittar olika sökord i journalsystemet mm.
Har en veckas inskolning kvar, försöker ta så mycket ansvar jag kan över mina patienter men delegerar det jag inte hinner med till min handledare (exempelvis blodprover som undersköterskan på avdelningen annars gör). Idag missade jag att fylla i ett formulär, kände inte till den rutinen helt enkelt, som en patient skulle ha med sig till en undersökning vilket gjorde att en undersökning inte kunde genomföras. Bad om ursäkt till patienten som verkade ta det med ro. Handledaren visste inte heller till formuläret men samtidigt känner jag mig ändå så himla dålig! Samtidigt fick jag höra från en anhörig idag att jag var deras favorit sjuksköterska och en annan patient nästan grät av lycka efter några omvårdnadsmoment med hen samt ett längre samtal om livet. Det är så himla upp och ner! En stor berg-och-dalbana! Försöker tänka på det som jag gjorde bra idag men det där missade formuläret har varit med mig hela dagen efter jobbet.
Gällande arbetskamraterna, skulle säga att jag tycker om 95% av dom. Några få verkar så bittra och ovänliga, fick förra veckan en utskällning (inte av min handledare) om jag verkligen var tvungen att fråga patienterna om deras personnummer vid administrering av läkemedel. Gör det på dom patienter jag inte känner, om det är första gången jag har dom, eller vid blodprover mm. En annan gång frågade jag en annan sjuksköterska om hon hade något tips för hur man får ut den där sista droppen när man blandar antibiotika i ett aggregat (stod i läkemedelsrummet och hade försökt i 5 min). Fick som svar "men det är ju självklart hur man gör och det behövs inte något tips". Sedan gick hon iväg. Känner mig så himla dum!!! :(
Kommer det att bli bättre? Kommer jag verkligen kunna lära mig allt? Är orolig över att gå själv snart. Är så himla osäker fortfarande!!! :( Kan inte förstå varför dom anställde mig, känns som om jag bara har en massa etik och omvårdnad i huvudet från utbildningen medan dom medicinska momenten får jag läsa på om i vårdhandboken eftersom det kanske exempelvis var 2 år sedan jag läste om de olika momenten för omläggning av en PICC-line.
Mvh,
orolig syrra