• jennyjenn

10-månaders vägrar äta!

Behöver hjälp! Min dotter vägrar äta mat utan det enda jag kan få i henne är välling. Provat allt, även varit på Bup för utredning men inget är "fel" hon hatar att äta helt enkelt. Även provat fingerfood men idet gick inte heller. Vad ska jag göra?.

• Svar på tråden 10-månaders vägrar äta!
  • Dijon

Min äter inte heller direkt mer än makaroner,avokado och några teskedar av annat. Gröt/välling avskyr hon.

Men jag har förstått det är rätt normalt och så sa även BVC och deras läkare till oss, att det kommer när de är redo och att jag inte skulle oroa mig.

Hon ammar massor istället.

Men varför i hela friden skickade de er till BUP? Med en tiomånaders?

• jennyjenn

Tack för svar! Hon hade en komplicerad födsel, syrebrist, så vi var inlagda i nästan en månad, dropp och sondmatning. De har sett att barn som fått dropp och sondmatning ibland inte kommer igång att äta normalt, något i hungercentrat som inte går igång. Därför bup.

Jag erbjuder henne mat hela tiden men problemet är att hon bara slår undan skeden, blir jättearg och så är det kört. Tror du hon kommer igång? Känner mig så kass som förälder, trots att bup säger att jag gör allting rätt ????

• Thea08

Hej! Vår mellantjej började äta när hon började dagis vid  1,5 år. Innan dess var det supersvårt att få i henne typ nåt annat än bröstet (vi provade ALLT tom sockrade välling för att få i henne något)... Fick hjälp genom BVC men det släppte av sig själv sen, nästa stora bryt var när hon var 2 år, då började hon även sova mer ^normaldåligt =)

Går hon inte ner alldeles för mkt i vikt och verkar pigg och glad i övrigt så behöver du nog inte oroa dig så mkt. Men känner igen mig i stress och frustration, jag ville också göra allt "rätt" men det var bara att glömma liksom...

Idag är hon fortfarande en liten tjej, 7 år, äter sådär men pigg o glad! 

• Dijon

Ok då förstår jag.

Min tjej är snart elva månader och jag vet hur frustrerande det är men fortsätt erbjud så kommer det släppa. Det är vad de säger till oss och har pratat med flera som varit eller är i samma situation.

I vårt fall misstänker jag att hon gillar amningen lite väl mycket istället för mat och aldrig heller blir riktigt hungrig för hon äter endel på natten.

• Upptagenmeninte

Inte för att låta alltför hjärtlös, men hon kommer nog att äta när hon blir tillräckligt hungrig. Minns att frugan nojade och ojade sig om ungarna inte åt när de var små.

Men jag tror överlevnadsinstinkten kickar in så de äter innan de svälter. När de blir hungriga på riktigt alltså.

• Dijon

Det gör faktiskt inte alla barn. Så tyvärr stämmer det inte att alla äter när de är hungriga.

• I969

Även om din flicka ligger i en riskgrupp som ibland inte börjar äta på samma sätt som andra så verkar det ju som att hungerkänslorna finns eftersom vällingen går ner. I övrigt kan man ju inte utesluta att det kan vara med din flicka som med många andra barn som börjar äta fast föda lite senare än "normalt". Jag tycker BUP låter helt galet i detta läget. Hos oss har inget av barnen accepterat någon matning med sked, så det har vi helt enkelt struntat i! Vi har inte heller lagt upp en måltid på en tallrik specifikt till barnet för då börjar man ju gärna leka med maten och kasta den på golvet istället utan bara dukat fram plockmat på bordet och lagt fram en sak i taget till barnet. Hos oss har det funkat bra med lite överkokt jasminris rullat till bollar, överkokt pasta, kokta morötter skurna i fina former, köttbullar, fiskbullar, broccoli, ärtor/bönor. Allt gärna toppat med lite smör och örtsalt. Dock har det rört sig om enstaka bitar före ett års ålder, knappast måltider. Barnen har inte blivit krångliga med maten senare utan har tvärtom vant sig vid vår övervägande vegetariska kost hemma

• Loncelot

Min son var över 1år innan han ens accepterade att äta något, ja kände mig helt värdelös som mamma, men sen släppte det. Bara att prova då o då o truga inte det kommer

Svar på tråden 10-månaders vägrar äta!