• Cab

Stoppa Drönare för terrorister som ex. stoppar flyget?

Återkommande nu stoppar drönare all flygtrafik då de är en stor fara i luftrummet. Om det är folket med laserpekare som fått mer pengar eller vad är inte utrett men de kan även nyttjas av värre terrorister, eller så tränar de redan nu.
    Minister Anna Johansson svarade om frågan här
    www.svt.se/nyheter/svtforum/svensk-kultur-och-eu-s-lagsta-arbetsloshet
    att man kan göra en hel del inom nuvarande lagstiftning då polisen har rättigheter att utöva våld.

Det fd kommunalrådet Göran Johansson's dotter glömde var att polisen sällan hittar dessa, så det behövs nytänk, då de kan göra viss nytta men under ansvar.

Hur skulle det vara med licensiering som krav att sälja, med ett register över ägare och kanske krav på inbyggd spårare som man har i annat numera?

• Svar på tråden Stoppa Drönare för terrorister som ex. stoppar flyget?
  • Nerfherder

Jag var och köpte en drönare igår, på teknikmagasinet. För 799:-. Inkl kamera. Hur hade du tänkt dig att licensieringen skulle gå till när det är så billigt och enkelt att få tag på?

• Cab
    Nerfherder skrev 2015-06-23 14:03:24 följande:

Jag var och köpte en drönare igår, på teknikmagasinet. För 799:-. Inkl kamera. Hur hade du tänkt dig att licensieringen skulle gå till när det är så billigt och enkelt att få tag på?

Som med vapen och kanske inbyggd spårare som krav. Vansinne med billiga leksaker till våra huliganer som ex. stoppar all flygtrafik. 
  • Cab

Jag skulle själv vilja ha en ibland men senast jag såg en flögs den över ett Lekland med en massa folk, tänk om den störtat där.

• Nerfherder
    Cab skrev 2015-06-23 14:17:29 följande:

Jag skulle själv vilja ha en ibland men senast jag såg en flögs den över ett Lekland med en massa folk, tänk om den störtat där.

Och hur hade tänkt göra med alla som redan finns i bruk? Det är inte alla som flyger med sina drönare där de inte ska.
  • Cab
    Nerfherder skrev 2015-06-23 14:22:15 följande:
    Och hur hade tänkt göra med alla som redan finns i bruk? Det är inte alla som flyger med sina drönare där de inte ska.
    De får licensieras. 
    Det här är att globalt problem.
    Flyget på både Bromma och Arlanda har stoppats av drönare och jag vill inte störta av en. 
    Det kan räcka om alla nya har en spårsändare.
    Tänk vad terrorister kan göra.
    Har du förslag?
  • Nerfherder
    Cab skrev 2015-06-23 18:04:46 följande:

De får licensieras. 

Det här är att globalt problem.

Flyget på både Bromma och Arlanda har stoppats av drönare och jag vill inte störta av en. 

Det kan räcka om alla nya har en spårsändare.

Tänk vad terrorister kan göra.

Har du förslag?

Visst har jag förslag. Ditt är dock omöjligt att genomföra.
  • Cab
    Nerfherder skrev 2015-06-23 18:08:14 följande:
    Visst har jag förslag. Ditt är dock omöjligt att genomföra.
    De som stoppat flyget har kanske varit i god tro men andra har försökt med laserpekare och drönare kan bli nästa.
    Själv vill jag fotografera men tänkte på hur man ex. kunnat störa ett kungligt bröllop.
    Mitt förslag är som med andra vapen, bilar och dyra maskiner, så visst går det.

Vad tänkte du på?
  • Nerfherder
    Cab skrev 2015-06-23 18:30:55 följande:

De som stoppat flyget har kanske varit i god tro men andra har försökt med laserpekare och drönare kan bli nästa.

Själv vill jag fotografera men tänkte på hur man ex. kunnat störa ett kungligt bröllop.

Mitt förslag är som med andra vapen, bilar och dyra maskiner, så visst går det.

Vad tänkte du på?

Hur tänkte du nu? Var ska man dra gränsen för vilka drönare som ska licensieras? Min är pytteliteliten, i jämförelse med vissa andra. Tex Parrots. Hur ska man genomdriva en retroaktiv licensiering?
  • Cab
    Nerfherder skrev 2015-06-23 18:46:46 följande:
    Hur tänkte du nu? Var ska man dra gränsen för vilka drönare som ska licensieras? Min är pytteliteliten, i jämförelse med vissa andra. Tex Parrots. Hur ska man genomdriva en retroaktiv licensiering?
    www.teknikmagasinet.se/produkter/radiostyrt/quadrocopters/hubsan-x4-hd-camera

Den ser kul ut och frågan är vilken skada fel person kan göra med en. När det redan fanns en massa vapen infördes licens.
    Något måste göras innan ett plan störtar etc.

Förslag, alla?
  • Cab
    Nerfherder skrev 2015-06-23 19:20:18 följande:
    Vem är alla?

Hur tänkte du genomdriva en retroaktiv licensiering?
    Alla som läser här.

Som med vapen, bilbältestvång och lag om halvljus etc. Allt annat blir olagligt. Har du något emot en billig licens?
  • Nerfherder
    Cab skrev 2015-06-23 19:31:31 följande:

Alla som läser här.

Som med vapen, bilbältestvång och lag om halvljus etc. Allt annat blir olagligt. Har du något emot en billig licens?

Det finns mängder med olagliga bilar, folj åker utan bälten mm. Hur tänkte du genomdriva nu då? Genom att tvinga alla potentiella ägare att registrera sig?
  • Cab
    Nerfherder skrev 2015-06-23 19:50:39 följande:
    Det finns mängder med olagliga bilar, folj åker utan bälten mm. Hur tänkte du genomdriva nu då? Genom att tvinga alla potentiella ägare att registrera sig?
    Som med vapen får man inte sälja utan licens. Olagliga bilar får stanna, utan bälten böter. Olaga vapeninnehav är beslag och förverkande till staten. 

Jag vet hur man kan fälla ett fullsatt flygplan, men vem vill det, jo ett fåtal och drönare kan bli som ett vapen. Hur ska det förhindras?
  • Nerfherder
    Cab skrev 2015-06-23 20:44:19 följande:
    Som med vapen får man inte sälja utan licens. Olagliga bilar får stanna, utan bälten böter. Olaga vapeninnehav är beslag och förverkande till staten. 

Jag vet hur man kan fälla ett fullsatt flygplan, men vem vill det, jo ett fåtal och drönare kan bli som ett vapen. Hur ska det förhindras?
    Går inte.
  • Cab
    Nerfherder skrev 2015-06-23 20:57:00 följande:
    Går inte.
    Man måste det eller stoppa allt flygande mm.
  • Nerfherder
    Cab skrev 2015-06-23 21:00:08 följande:

Man måste det eller stoppa allt flygande mm.

Fast då måste man även förbjuda alla bilar, vapem, you name it.
  • Cab
    Nerfherder skrev 2015-06-23 21:27:57 följande:
    Fast då måste man även förbjuda alla bilar, vapem, you name it.
    Hur många pax har ett flygplan?
Svar på tråden Stoppa Drönare för terrorister som ex. stoppar flyget?