• Anonym (Anonym)

Gå ner i tid

Hej!

Jag tänkte gå ner i arbetstid när dottern börjar förskola, från 100% till 85%. Jag ska ansöka om föräldrapenning för att skydda min SGI (3/4 dag i veckan).

Vad anger man under ordinarie arbetstid, årsinkomst och årsarbetstid? Fyller man i uppgifterna efter sin heltidstjänst eller den tillfälliga nedgången?

• Svar på tråden Gå ner i tid
  • Försäkringskassan

Hej!

Du får ange den faktiska inkomsten och arbetstiden på 85 %. När du skickar in ansökan om föräldrapenning, gör vi en utredning om du skyddar din SGI.

Hälsningar

My, handläggare

• Anonym (Anonym)

Okej tack för svar :)

Har nu lagt in allt baserat på min "nedgångs-tid"

Känner mig hel-förvirrad. Innan jag gick på mammaledighetet anmälde jag min årsinkomst som min SGI/föräldrapenning varit beräknad på, sen maj 2015 jobbar jag heltid igen och har en ny årsinkomst efter en löneförhöjning, denna höjning är inte anmäld till er eftersom jag inte haft något ärende efter.

I augusti är tanken att jag ska gå ner i tid. Vad kommer min SGI beräknas på om jag skyddar den genom att ta ut lägsta nivådagar? Min årsinkomst innan mammaledigheten eller min nya årsinkomst nu efter?

• Försäkringskassan

Hej

Om du skyddar din 100% SGI genom att fylla ut med föräldrapenning så är det den inkomsten ska räknas på.

Om du arbetar 100% vid ansökningstillfället så uppger du den nuvarande omfattningen och den inkomst du har.

Om du gör ansökan i augusti efter du påbörjat 85% så är det den inkomsten du uppger.

Du uppger du alltid de inkomstuppgifter som du har när du lämnar ansökan om ersättning.

Man kan på mina sidor under mina tjänster välja ?anmäl ändrad inkomst i pågående ersättningsärende? och skicka in uppdaterade inkomstuppgifter om ärendet är pågående.

Hälsningar

Theo, Handläggare

Svar på tråden Gå ner i tid