• magnusangsund

köpa lös sambon från hus

Hus värderat till

2.6miljoner

Inköp

Hus 1.68

Tomt 152000

Rep 142130

=1974130

Lån 1683500

Mäklare 65000kr

Har jag räknat rätt om jag ska lösa ut med 364054kr

• Svar på tråden köpa lös sambon från hus
  • Haskel

Om du äger halva fastigheten idag, och ska köpa ut sambon från sin halva. Så ska du betala 2,6 / 2 = 1,3 miljoner.

Lite grand beroende på vad din sambo går med på. Hon kanske anser att ni får mer än 2,6 miljoner vid en försäljning.

• magnusangsund

Har ju lån på 1683500 sen ska mäklaravgifter dras av å vinstskatt, å d är båda som undrar för att slippa gå till jurist så svara bara om ni kan nåt

• Haskel
    magnusangsund skrev 2015-06-23 11:25:18 följande:

Har ju lån på 1683500 sen ska mäklaravgifter dras av å vinstskatt, å d är båda som undrar för att slippa gå till jurist så svara bara om ni kan nåt

Vem har lån på 1683500 kr, du/hon/ni? 
    Lån är på sätt och vis ganska ointressant, då det inte förändrar värdet. Lånet tillhör ju huset.

Jag förstår sedan inte varför ni ska ta in en mäklare, om du ska köpa ut din sambo?

Eventuell vinstskatt är ju något din sambo tvingas betala, oavsett vem hon säljer till.
  • ardath bey

Om det är bodelning det handlar om, och reparationerna är avdragsgilla vid skatteberäkningen, så stämmer det att din sambo ska lösas ut med 364 054 kr om du samtidigt kan ta över hennes del av lånen (jag antar att ni har lånet gemensamt).

• ardath bey
    Haskel skrev 2015-06-23 11:52:54 följande:
    Vem har lån på 1683500 kr, du/hon/ni? 
    Lån är på sätt och vis ganska ointressant, då det inte förändrar värdet. Lånet tillhör ju huset.

Jag förstår sedan inte varför ni ska ta in en mäklare, om du ska köpa ut din sambo?

Eventuell vinstskatt är ju något din sambo tvingas betala, oavsett vem hon säljer till.
    Man brukar göra en fingerad försäljning för att räkna ut vad man måste betala för att lösa ut sambon. Då räknar man med vad mäklararvodet skulle ha varit. Det innebär inte att man ha den kostnaden i verkligheten.
    Det är samma med skatten. den ska inte betalas förrän den som löser ut den andra säljer fastigheten på riktigt men för att ingen ska vina eller förlora räknar man med den latenta skatten.
  • magnusangsund

Ja d är en bodelning å vi äger 50/50 å reparationerna är avdragsgilla då huset köptes för 4år sen å reparationerna gjorts under den tiden.

Hur säker är du på din sak att jag har rätt? vill inte d blir fel åt nåt håll

• ardath bey

Jag känner mig säker på att jag har rätt, baserat på de uppgifter du gett i tråden.

• traveler

Att köpa ut sin partner är ju väldigt dyrt och oftast så har man ju inte råd med det.

• MrGrip

Hej där,Jag ser det på lite annorlunda vis....jag är dock ingen taxeexpert

Hus + tomt + reparationer har ni ju tillsammans och att ni delat kostnaderna jämt i mellan er som 50/50 ägare - då är dessa faktorer ju en del i varför husets beräknade försäljningspris är som det är.

Så jag ser det set så här

Husets försäljnings"v'ärde"     2.600.000:-

./.  Gemensamt lån               1.683.500:-
        -------------------------------------------------------------
         Diff                                          916.500:-  / 50%  = 458.258:- / person

Således är det 458.258:- som mannen skall lösa sin sambo med....vad det gäller
    mäklararvodet...så förstår jag inte varför ni skall behöva använda det...möjligen få hjälp av er bank med pappren och överlåtelser...  i annat fall är det ju brukligt att
    säljaren står för denna kostnad ....men i ert fall..kanske mer lämpligt med 50/50.

(Lek med tanken att ni skulle skilja er. och sälja huset till ett helt annan person och dela på tillgångarna efter det att ni sålt huset mellan er....- då får ni också samma resultat som ovan).

Svar på tråden köpa lös sambon från hus