snartsnart skrev 2015-06-22 22:41:39 följande:
Hej!
Det är ingen bra att äta bara sallad och dricka vatten i 3 veckor. Det kommer att sluta med att du blir vrålhungrig och proppar i dig massa onyttigheter istället. Eller så går du ner några kilo som du sedan går upp igen när du börjar äta normalt.
Ett tips är att du pratar med dina föräldrar eller någon annan vuxen och ber om en bra plan för nyttigare kost och träning som du kan följa under resten av året. Du skulle kunna ha som mål att vid nyår ha gått ner till 60 kg. Det blir ca 1kg i månaden. Det är bra om någon kan stötta dig i detta, annars blir det svårt. Du är dessutom så ung och behöver massa näring nu när du växer.
Jag vet inte hur dina matvanor ser ut, men här kommer några bra tips på vägen:
1. Ät bara godis/chips på helger.
2. Drick vatten under vardagar (ingen juice/läsk/sötade drycker/lightläsk)
3. Ät en ordentlig frukost (tex två fullkornmackor med kaviar och ägg + kaffe eller 1 glas mjölk + 1 frukt)
4. Ät alltid lunch och middag, undvik stekt och friterat mat (ta inte en extra portion. Om du är hungrig efter att ha ätit en portion så ät kikärter/sallad/fullkornbröd/frukt)
5. Ät 1-2 mellisar per dag (något nyttigt, tex en frukt, keso, nötter)
6. Drick mycket vatten
7. Väg dig inte mer än max 1 ggr/månad.
Du ska med andra ord försöka se till så att du är mätt hela dagen (mätt av maten) så att du slipper småäta onyttigheter.
Gällande träning så kan du försöka jogga 2 ggr/veckan 25 min/gång, och promenera minst 30 min/dag. Välj trapport när du kan.
Jag var lite rund när jag var i din ålder, men det försvann när jag var runt 20 år. Du kommer säkert växa 5-10 cm till och då är 65 kg en helt ok vikt.
Lycka till!
Tack så jätte mycket för tipsen! Ska försöka med detta. Du har gjort mig mindre "stressad", det låter kanske lite konstigt men innan kände jag att jag ville gå ner i vikt jätte snabbt men jag förstår att på 3 veckor kan man inte gå ner ca 30 kg. Jag har tur som har en hund som drar mig ut! Innan har alltid min bror gått ut med han men jag kan börja gå ett par runder varje dag så jag inte sitter vid datorn hela dagen vilket jag brukar :)