• SerenityW

P-piller och amning ok?

Hej!

Min son är snart 3 mån och jag helammar honom. För ca två veckor sen började jag med P-piller, neovletta 28 då min bm sa att det var ok nu. Förut var det inte det.

Nu har jag läst om att mjölken kan sina och blir orolig för det. Känner såklart samtidigt att brösten inte blir lika snabbt spända som innan.

Kan jag fortsätta lr bör jag sluta med pillrena igen? Någon som vet?

• Svar på tråden P-piller och amning ok?
  • Dockan

Det är normalt att brösten slutar vara spända runt 3-4 mån. Det innebär att dina bröst ställt in sig på en lagom mängd. Är ditt barn nu nöjt finns inget att oroa sig för.

I perioder så kommer bebisen vilja ha mer mat och kommer amma ofta och intensivt under en period för att öka produktionen. Det kan vara någon vecka ocv bebisen är ofta lite mer grinig under den perioden innan produktionen är till velåtelse igen. :) För oss kom en sådan period runt 4 mån

• SSL

Åh jag blir så ledsen när jag läser detta. Jag har en väninna som fick mjölken sinad. Dessutom så går det över till barnet. Fruktansvärt att man rekommenderar sådana preventivmedel. Om det är möjligt så använd hellre kondom.

• AnnMargrete

Jag skulle aldrig någonsin få för mig att ta någon som helst medicin, i samband med amning.

Var det en livsviktig medicin så hade jag valt att avstå amningen helt istället.

P-piller går över i bröstmjölken, till barnet. Jag hade varken ammat en pojke eller en flicka med p-piller i mjölken - allra minst en pojke. Fast, vid närmare eftertanke, allra minst flicka. Förstå hur man fuckar upp deras framtid genom att ha matat dem med preventivmedel, så att det blivit en naturlig substans i kroppen.

Hur många här, som INTE kan få barn, ammades av p-piller mammor som spädisar?

• Anonym (Aldrig!)

Det innehåller östrogen. Jag skulle aldrig vilja mata en pojke med östrogen, heller inte en flicka med östrogen+blockare. Precis som Annmargret skriver, så kan det få förödande konsekvenser i framtiden.

Svar på tråden P-piller och amning ok?