• AlanTavakoli

Min mamma har lånat pengar

Jag är en kille på 14 bast. Och nyligen så såg jag ett papper med rubriken transaktionshistorik som tillhör min mamma av misstag. Och senaste var från idag då hon har fått 10 tusen kronor av sevenday. Så jag googla och det visade sig vara ett företag som lånar ut pengar med hög ränta... Min mamma är väldigt bra på att spendera pengar mer än vad hon har. Vad ska jag göra? Min pappa vet inte om det här och han tjänar dubbelt så mycket som hon och allmänt har vi inte dåligt med pengar men jag antar att hon tagit slut på alla sina pengar och vågade inte erkänna det. Det jag är orolig för är att det kan ha hänt tidigare och kommer hända igen och tillslut kommer vi ha en stor skuld. Så återigen vad tycker ni att jag ska göra?

• Svar på tråden Min mamma har lånat pengar
  • AnnaZL

Oroa dig inte! Du är 14 år och har två föräldrar med hyfsad ekonomi tillsammans. Familjens ekonomi är deras ansvar och om du inte märkt brist på pengar tidigare (mat på bordet osv) så kan du slappna av.

• asta66

Jag förstår din oro. Men jobbar de och tjänar pengar båda två så är det antagligen ingen jättefara. Det som oroar mig är att hon tar smålån vilket hon inte borde behöva. Men framförallt smusslande. Du kan ju fråga rakt ut vid middagsbordet.

• hhh03

Bor dina föräldrar ihop?
    Då kan du ju alltid fråga din pappa om de har gemensam ekonomi. I så fall bör de ju rimligtvis ha gemensamt konto och din pappa bör känna till skulden. 

• eDantes

Jag har ett sparkonto på SevenDay, det kanske din mamma också har och har gjort ett uttag från det.

• eDantes

Jag har ett sparkonto på SevenDay, det kanske din mamma också har och har gjort ett uttag från det.

• eDantes

• eDantes

Svar på tråden Min mamma har lånat pengar